hirdetés
2008-07-30 , Írta: Lövey Ádám, Képek: Mező János
Bookmark and Share

hirdetés

A Kawasaki ismét hallatja hangját a nagy túragépek szegmensében. A Zöldeknek 2003 óta nem volt utazó motorjuk, most viszont az 1400 GTR személyében egy meglehetősen sportos felfogásban készült motorkerékpár jelent meg, rafinált futómű- és motormegoldásokkal fűszerezve.




GTR? Mintha lett volna már valami ilyesmi. Igen, a Kawasaki a messzeség iránti vágyat csillapító receptje 1986 óta viseli ezt a rövidítést. De míg a szupersportgépek között néhány évente esedékesek a modellváltások, a Zöldek majdnem 20 évet szántak arra, hogy mindent elsöprő túracirkálójuk az új GTR képében gördülhessen le a szalagról. A Kawasaki szerint az 1400 GTR az eddigieknél jóval magasabbra teszi a mércét a szupertúrázók körében, ezért az illetékesek szerényen csak „Mega-Sport-Touringnak” hívják.

Nagy szavak, aminek igazán szeretnénk utánajárni. A motor lelke a ZZR 1400 hajtóműve. De míg ott inkább az impozáns csúcsteljesítmény jellemzi, mint a kis fordulaton jelentkező nyomaték, addig a GTR-be kerülve megkurtították valamelyest a csúcsteljesítményt, és igyekeztek a lehető legjobb nyomatékra hangolni. Mindenekelőtt változó szelepvezérléssel, emellett pedig négy milliméterrel kisebb pillangószelepekkel, új dugattyúkkal és 12,0-ról 10,7:1-re csökkentett sűrítéssel.



Mindezek eredményeképpen a GTR nemcsak a legnagyobb lökettérfogatú modell lett a négyhengeres túragépek között, hanem 155 lóerős teljesítményével és 136 newtonméteres nyomatékával a legerősebb is – legalábbis ami a papírformát illeti. De ami számít, az még mindig a gyakorlat.

Ráülve az első benyomás: a GTR 1520 milliméteres tengelytávja és terjedelmes idomai ellenére meglepően kompaktnak hat. Elindítása szokatlan módon zajlik. Bár a túragépnek van gyújtáskulcsa, de azt gyakorlatilag akár benne is hagyhatjuk a motorban, hiszen csak akkor lehet ráadni – illetve levenni – a gyújtást, ha egy, a motorhoz tartozó transponder is a közelben van, amit a pilóta a zsebében hordhat.

Ahogy elindulunk vele, a 279 kilogrammos száraz tömeg – ami teletankolva könnyedén 300 fölé csúszik – azonnal elillan. Mintha a plusz súlyt jelentő rengeteg kényelmi extrára nem is hatna a gravitáció. Nem túlzottan magas súlypont, könnyű manőverezhetőség, precízen működő kezelőszervek – ez a lassú tempónál magabiztos érzést nyújtó GTR sajátja. Kár, hogy ha nincs elég tempó, a blokk hamar átforrósodik és a hűtőről az összes hőt a combunkra árasztja. „Spicy and full of Kawasakiness” – azaz „Csípős és igazán kawasakis” fordíthatnánk nagyjából így a Kawasaki marketingmenedzsere, Jan von der Straten szavait. A Kawasaki ezzel a motorral fejezi ki véleményét a túrázásról.



A menetpróba helyszínéül választott Elzász csodálatosan kanyargós útjain lehet, hogy a GTR ízelítőt ad abból, mit is érthetnek ez alatt a marketingszakemberek, azonban a dobogókői, szentendrei és visegrádi szerpentin néhol keresztbordás, néhol huppanós nyomvonala mindig jobban feszegeti egy motorkerékpár-futómű képességeinek határait. A meglehetősen laza üléspozíció, a nagy dőlésszöget lehetővé tevő, de nem kényelmetlenül magasra helyezett lábtartóknak köszönhetően sportos ízt kap. De ha a „sport” szó alatt karistoló lábtartó bütyköket és ahhoz tartozó dőlésszöget értünk, akkor jobb ezt nem egy ilyen „magyaros” minőségű aszfalton próbálgatni. Az állítható rugóelőfeszítésű és húzófokozatú rugózó elemek hangolása feszesre sikerült, különösen elöl, azonban ha úthibákon hajtunk át nagy tempójú kanyarokban, a hátsó futómű mintha külön életet kezdene élni az elsőtől. Az egész motor behimbál, emiatt eltér a kiválasztott ívtől és ezen a hátsó rugóelőfeszítés betekerése sem segít. Jobb tehát tekintettel lenni a közlekedési szabályokra. Ellenben ha nem akarjuk szupersport manőverekre kényszeríteni, akkor a GTR kényelmes, jótékonyan kisimítja a zökkenőket, miközben mégis feszesen kel át az aszfaltráncokon.



A négyhengeres erőforrás már 3000-től rendesen tol, efölött pedig egyre jobban belemelegszik. De a 3000/min alatti bivalyerős nyomaték, amit az 1,4 literes lökettérfogat és a műszaki kialakítás alapján elvárnánk tőle, mégis elmarad. Azonban ez mit sem változtat azon, hogy az 1400 GTR ilyen kaliberű motorhoz képest bámulatosan szemtelen és gyors. A két kiegyensúlyozótengelynek köszönhetően pedig kimondottan puhán jár. Bár terhelésváltási reakciói érezhetőek, de jól csillapítottak és némi érzéssel kezelve a négyhengeres igazán lágyan veszi a gázt.



Az ABS-es fékek kis erővel húzva is nagyon erősek és jól adagolhatóak, míg az első keréken lévő blokkolásgátló sportosan későn avatkozik be. És ha a pilótát elkapja a gépszíj, és sietségében túl durván vált vissza a kanyar előtt, az antihopping kuplung akkor is hatékonyan előzi meg a hátsó kerék pattogását. Ráadásul a bonyolult, tetralevernek elnevezett kétoldali nyomatékkitámasztású kardán észrevétlenül teszi a dolgát, így a pilóta gyakorlatilag semmit sem érez belőle.

Az 1400 GTR tehát sportos, de hangulatos túrázásra is tökéletesen alkalmas. A stabilan rögzített és a motorba sikeresen integrált gyári kofferekbe fejenként 35 liternyi poggyászt pakolhatunk, tehát akár egy integrálsisakot is elnyelnek. Az elektronikusan állítható szélvédő, „szivargyújtó” csatlakozó, guminyomás ellenőrző rendszer és számtalan extra között talán a magyar Kawasaki importőr 2+2 éves garancia vállalása jelzi, a GTR komoly alternatívát jelent a nagy túragépek szegmensében.




2012-09-09 21:52:33

Micsak? Kiemeltem, aszfaltot bejárni tökéletes. Most már, két év távlatából lehet inkább az új ZZR1400-at venném, vagy egy Busát.

2012-09-09 21:10:30

Nocsak, nocsak FeR1...

2009-12-18 11:40:37

Hát nem valami pehelysúlyú az biztos, de Európa aszfaltját bejárni ezt választanám.

2009-12-01 13:47:19

Ideális túramotor! Mondjuk nem a legkisebb kiadás.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kawasaki 1400 GTR

údaje

Hengerűrtartalom: 1352 cm3

Max. teljesítmény: 155 LE (113 KW) 8800/min-nál

Max. forgatónyomaték: 136 Nm 6200/min-nál

Fék elöl: 310 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 270 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 190/50 ZR 17

Tengelytáv: 1520 mm

Végsebeség: 250 km/h

Kawasaki
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár