hirdetés
2008-09-09 , Írta: Molnár Tamás, Képek: Mező János
Bookmark and Share

hirdetés

Hogy mi az az enduró motor? Kezdő és haladó egyaránt ha kinyitja az idegen szavak szótárát, valószínűleg ennek a motornak a képét is ott találja majd a szöveg mellett… Ezt viszont csak azok tudják, akik átélték vele a kellemes erdei motorozás élményét.



Rövid szünet után közkérésre ismét itt a KTM EXC 400-as. Nem értettem sikerének titkát, és keresettségének okát, mikor már jó ideje a 450-es is piacon van. Az erőforrástól eltekintve szinte csavarra egyezik nagyobb és erősebb testvérével, akkor miért élesztették újra? Főleg, hogy ma a minél nagyobb köbcenti, meg a sok tuning alkatrész a trendi. Ilyen és ehhez hasonló gondolatokkal a fejemben ültem rá a gépre.

Mivel a nagyobbik testvérhez volt már szerencsém, semmi extra dolgot nem vettem észre. Ugyanaz a precizitás jellemezte, ráadásul megkapta az  EXC teljes négyütemű palettájának a fejlesztését. Az új fejidomot, lecserélték a digitális órát egy új csík fazonúra, ami szépen besimul a helyére. A tankon és a hűtőlepkén lévő matricaszett ugyan egyből szemet szúrt, de maga a panel formájának átalakulását csak később vettem észre. Jelentős eltérés a hátsó villában volt, ami ugyan még mindig nem rendelkezik himba rendszerrel, és közvetlenül csatlakozik rá a PDS rugóstag, mégis teljesen más a formája, és kidolgozottsága. Ennek a változtatásnak inkább funkcionális, mint optikai jelentősége volt, a gyár szerint így sikerült egy keveset lefaragni a motor súlyából. Lehet, hogy előttem már valaki állítgatta a futóművet, de nekem finomabbnak, és érzékenyebbnek tűnt. Aztán ki tudja, hisz a hátsó traktuson kívül a vázat is újragyúrták, a henger alakú csöveket ovális váltotta fel a lengővilla csapágy fölött.

Az oldaltámasszal nem sikerült kibékülnöm, nem hajlott eléggé előre, és nagyon függőleges maradt a motor, ami miatt féltem, hogy a legkisebb szellő is felborítja. A hátsó sárvédő alá rejtett féklámpa is igaz, nagyon jól mutat, viszont autóval követve a motort, nem lehet belőle szinte semmit sem látni. Igaz, nem kimondottan utcára tervezett modellről van szó. A hullámos tárcsák viszont nem csak jól mutatnak, de nagyon jól adagolhatóak, és igen hatékonyak. Az új színű 28-as Renthal szarv is csak az alig észrevehető különbségek közé sorolható. A kormánykapcsolón ugyan minden megtalálható, csak az elrendezésük nem a legtökéletesebb. A leállító gomb pont olyan helyre került, amit üresben is éppen elég feladat megnyomni, és ha húzzuk a kuplungot, kénytelenek vagyunk jobb kézzel oltani el az isteni szikrát. A kezelőszerveken kívül a markolattal se nyerte el a tetszésem. Bár szépen mutat, mégis zavaró a világos szürke-narancs kombináció. Aki valaha is terepmotorozott már, az tudja, mire gondolok. Nem kell több két óra barangolásnál, és máris a szép hamuszín sötétszürkébe, majd koszos feketébe megy át. Sőt, a fellelhető extrák mennyiségét, és minőségét tekintve szerintem a kézvédő is alapfelszereltség lehetne.



Hát ennyit az általánosságokról. Viszont ha mindenben ugyanazt tudja mint a 450-es, akkor miért pont ez? A válasz nagyon egyszerű, a blokk miatt. Ha van olyan szakág, ahol a zabolázatlan erő néha hátrányként jelentkezik, akkor az enduro az. Sokkal többre megy az ember egy jól kiegyensúlyozott motorral, mint egy durva méregzsákkal. Nagyon lágy, kellemes a motor járása. Jámbor kezes bárány, mégis érezni a benne rejlő erőt. Nem kell noszogatni, vagy visszaváltogatni, ha leejtettük a fordulatot. Már a legkisebb gázra is reagál, és elindul, ahogy kell. Erdőben fák közötti motorozásnál ettől több nem is kell. Hatsebességes váltója nagyon jól lett felosztva, nem jelentkeztek a „hányadikba is kéne ezt” gondolatok. Minden feladatot könnyen meg lehetett oldani vele. Tipikusan az a motor, ami elég nagy terhet levesz a pilóta válláról, és bizonyos helyzeteket szinte maga old meg. Ha most kezdeném ezt a szakágat, valószínűleg ezzel tenném, és ha már megszerezném a kellő rutint, akkor esetleg lecserélném egy 450-esre.



Köszönhetően az újításoknak 113 kg-os súlya igazi kis borotvaéllé teszi, szinte játszi könnyedségűvé teszi vele a forgolódást. Az átélt élmények tudatában úgy gondolom egy darabig még a kedvencek közt fog maradni, ha máshol nem is, az én emlékeim között. Kezdőknek kezessége, haladóknak használhatósága miatt merem ajánlani.




2010-01-28 17:45:19

Nagyon baba,és elég könnyű a KTM-m 4ütemüi a 21.században nagyon sokat fejlődtek!

2009-12-01 11:26:59

A szabadban, erdőn, mezőn való motorozás tényleg nagyon jó dolog! És ez a motor pont oda van kitalálva!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

KTM 400 EXC

údaje

Hengerűrtartalom: 393,4 cm3

Max. teljesítmény: 52 LE (37 KW) 11000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 42 Nm 9500/min-nál

Fék elöl: 260 mm-es tárcsafék, úszóágyazású, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, úszóágyazású, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 90/90 ? 21

Gumi hátul: 140/80 ? 18

Tengelytáv: 1475 mm

Végsebeség: 135 km/h

KTM
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár