hirdetés
2008-08-20 , Írta: Alan Cathcart, Képek: Kevin Wing
Bookmark and Share

hirdetés

Ha morfondíroztak már azon, vajon milyen lehet egy 200 lóerős MotoGP versenygéppel leugrani a sarki fűszereshez, tőlünk megtudhatják. A Roberts csapat V5-ös MotoGP versenyblokkját 2006-ban a Honda erőforrása váltotta le. A megmaradt blokkok egyike pedig most Los Angeles utcáit harsogja be, nyitott titánium kipufogóiból áradó fülsüketítő zajával, számtalan autóriasztót beindítva.


 

A custom bike őrület számos eszement, különös és bolondos járgányt szült az elmúlt időkben, melyek közül sok a motorozhatatlanságáról híresült el. Jórészt inkább a szemnek, nem pedig hétvégi kirándulásokra készülnek, ami felveti a kérdést, vajon nem vész-e el így maga a motorkerékpár, mint fogalom. Egy rézkarc, vagy egy szobor dekoratív tárgyak, művészi érzékkel létrehozva egyetlen céljuk az, hogy a műértők megcsodálhassák őket. A motorkerékpár ellenben egy dinamikus tárgy, létezésének értelme a közlekedés, a helyváltoztatás. És bármit is állítsanak Orange County-ban, egy motornál a mehetnék mindig is fontosabb lesz, mint a show – ezt az alapvető tényt sajnos gyakran hajlamosak elfeledni a motorépítők. Ha viszont sikerül olyan motort létrehozni, amelyre jó ránézni és még menet közben is kielégítő, akkor annak kreátora igazán elismerésre méltó szakember. Mint például Gerald Kiska, Massimo Tamburini, David Robb és Pierre Terblanche. No meg persze Roland Sands.

Szívesen mesélnék arról, milyen megnyugtató és kellemes volt végiggurulni La Palma sugárútjain a 32 éves Sands legfrissebb kreálmányán, de ez nemes egyszerűséggel nem lenne igaz. Roland neveltetésének, családi hátterének és múltjának köszönhetően egyszerűen nem olyan fajta motorokat épít, amelyekkel lehetne picit is normálisan vagy lazán közlekedni. Inkább arra helyezi a hangsúlyt, hogy az ő műhelyéből eredeztessék a világ legvadabb, legőrültebb, legsportosabb custombike-jait, melyekre előszeretettel aggat fordított villákat és eszelős, sokdugattyús fékeket.
Sands korábbi alkotásai léghűtéses, tolórudas V-kettesek, melyek közül egyik sem olyan elvetemült, mint az az öthengeres, 990 köbcentis MotoGP blokk merevvázba csavarozva, melyet egy kilencven évvel ezelőtti V-kettes board racer ihletett.



Sands apja gyárában (Performance Machine – Amerika elsőszámú tuningalkatrész gyára) nőtt fel, így hamar ráragadtak az esztergálás, marás, csiszolás és polírozás fortélyai, majd ő lett a gyár termékfejlesztési igazgatója. Már gyermekként örökre beleszeretett a kétkerekűekbe, majd 18 éves korától rákapott a térdkoptatás ízére. Nem sokkal később már az amerikai gyorsasági motoros bajnokságban, az AMA National 250-es osztályában versenyzett. Tucatnyi futamot nyert tíz éves karrierje során, sőt, 1998-ban a bajnoki cím is az övé lett.

A motorépítést szülői unszolásra kezdte Roland, de persze az is segített, hogy anno olyan custom-nagynevek dolgoztak Roland mellett a Performance Machines-nél beosztottként, mint a jelenlegi West Coast Choppers-es Jesse James, vagy Roland jó barátja és későbbi tévés „riválisa”, Jesse Rookes.

De vajon hogy találtak egymásra Kenny Roberts csapatával?

Mikor a Team KR úgy döntött, hogy Honda blokkal versenyeznek tovább, Chuck Aksland csapatmenedzser kitalálta, hogy cruisert építtet a megmaradt KR V5-ös blokkokból. Amikor felvetette Sands nevét idősebb Kenny Robertsnek, ő állítólag csak ennyit mondott: ’Ismerem a kölyköt, néhányszor elgatyázta a srácomat GP250-ben, úgyhogy biztos jó arc.’ Így hát Roberts küldött egy blokkot az RSD-nek, plusz egy teljes Proton KR V5 MotoGP versenymotort inspirációképpen Roland számára.

Az RSD műhely kilencemberes csapata nekilátott hát a feladatnak, hogy megalkossa az Első Világháború előtt és alatt a falécekből tákolt amerikai ovál-pályákon versengő Indian és Harley board trackerek 21. századi interpretációját. „A fényezést, eloxálást és a PM által legyártott darabokat leszámítva mindent mi magunk készítettünk.” – mondja Roland.

A motor higgadtan pihen, várja ülepemet, hogy végre ráemeljem. A KR V5 Tracker a legbrutálisabb szett, amit a közelmúltban volt szerencsém kipróbálni, ráadásul önindítója sincs, így a versenycustom V5-ösének beröffentéséhez szükségünk lesz egy kézi indítómotorra, és az ezt kezelni tudó, furgonnyi kisegítő személyzet kíséretére.



Kivárom tehát, hogy az önindító személyzet ellássa feladatát, hiszen a 13,75:1 sűrítési arányú motort lehetetlenség lenne betolni. Szinte a föld is megmozdul alattam, ahogy aszimmetrikus gyújtási sorrendje keltette ütemtelen bömböléssel beindul a Tracker. Kiegyensúlyozó-tengelyének hála a blokk mereven rögzíthető a szövevényes króm-molibdén vázba, ami igazi 1914-es board tracker stílusban teljesen mellőzi a hátsó felfüggesztés előnyeit. Előre viszont egy lerövidített Suzuki GSX-R1000 K5 villapárt szerelt Sands a PM gépei által mart háromcsavaros villahidakba, mindezt hegyes, 66 fokos szögben állította be, ami chopper mértékekben gondolkozva nem éppen szokványos. Az RSD Contrast Cut Judge felnik méretezése is retro, előre 130/60R23-as Avon Venom, hátra 260/35VR21-es Metzeler ME880 Marathon került. Sands szerencsére már kiegészítette a 292 mm RSD Judge féktárcsából és egy négydugattyús Performance Machine féknyeregből álló hátsó fékrendszert egy hasonló kialakítású 330 mm-es első fékkel.

Miután a legutolsó V5-ös motor amit vezethettem, Nicky Hayden világbajnoki Hondája volt (és számos másik MotoGP motort is kipróbáltam az évek folyamán), tisztában voltam vele, micsoda elképesztő teljesítmény és gyorsulás vár rám Roland Sands mindössze 137 kilós customján. A Trackerben nincs gyorsváltó elektronika, de nagyon nincs is rá szükség, lehet kuplung nélkül váltani, a főtengely forgótömegének hiányából eredő lefulladástól sem kellett tartani, a blokk alapjárata ugyanis körülbelül 3000-nél lehet. Sands nem szerelt semmilyen műszert a Trackerre, mivel az szerinte csak elrontaná a vezetés élményét. Tessék megtippelni a sebességet és a fordulatszámot!


A Tracker üléspozíciója éppen olyan egyedi, mint maga a koncepció, hosszan kell nyújtózni a múltidéző kormányrúdig, aminek hatására úgy érezzük, állunk szinte hozzáér az első kerékhez. Ha nem a bőrerősítéses motoros farmernadrágot választottam volna öltözékül a Tracker meglovagolására, akkor biztosan nyomok maradtak volna combon belsején a V5-ből távozó hő hatására. A bőrborítású, Bill Wall által készített ülés meglepően kényelmes, de nem enged nagy mozgásteret a motorosnak, nem igazán lehet kiülve kanyarodni a Trackerrel. Ami sajnálatos, hiszen a masszív 1550 mm-es tengelytáv miatt – noha ez még messze nem olyan nyújtott, mint a legtöbb custom chopper – minden kanyar előtt e-mailt kell küldeni a motornak, hogy aztán majd valamikor hajlandó legyen befordulni. A lassú kormányzást csak rontja a 260-as hátsó gumi, amin először egyáltalán nem akar, majd túl hirtelen esik rá az ívre Sands gyönyörűsége.

Ha a kezelhetőség tekintetében sikerül is meglelnünk a határokat, Roland Sands kreativitásában semmiképpen, hiszen képes volt egycsapással megváltoztatni az egész világ custom motorok iránti elképzeléseit.



2010-02-15 13:17:08

van mit nézni rajta

2009-12-01 12:08:23

Szép, vázig letisztul vonalak!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

RSD KR V5 Tracker

údaje

Hengerűrtartalom: 989 cm3

Max. teljesítmény: 200 LE (162 KW) 13500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 150 Nm 10000/min-nál

Fék elöl: 330 mm-es tárcsafék, radiális, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 292 mm-es tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 130/60R23

Gumi hátul: 260/35VR21

Tengelytáv: 1550 mm

Végsebeség: 320 km/h

Egyéb márka
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár