hirdetés
2003-09-29 , Írta: Motorrevü, Képek: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Amúlt nyáron Sydneyt az olimpiai láz söpörte magával, pedig csak néhány lépésre a stadiontól az ausztrál motortörténelem legfontosabb pillanatainak lehettünk tanúi ugyanekkor. Egy új márka szériakész prototípusa várt befejezésére: a Hunwick-Harrop.




Nem, nem rosszul emlékszik, kedves olvasó, és nem is írtuk el. A Hunwick Hallam, ami az X1-es superbike-jával annyira megragadta a motoros világot megszûnt, viszont a HH tovább él: mint Hunwick-Harrop. Rod Hunwick, 43 éves üzletember és Ausztrália legnagyobb motorkereskedõje befejezte együttmûködését Paul Hallammal, mivel az ausztrál mérnök inkább versenymotorokat akart építeni, mint szériagépeket.

Hunwick pedig nem sportolni akart, hanem a szériagyártást beindítani. És hogy nem annyira rossz az õ elképzelése, azt az igazolja, hogy a japán Nomura inveszticiós bank hajlandó a megálmodott motor fejlesztési költségét finanszírozni. Hunwick megtudott állapodni a Harrop családdal, az ausztrál autóipar legnagyobb beszállítóival, hogy megtervezik a motorokat, kidolgozzák a gyártási folyamatot és majd Hunwicknál is beszállítóként dolgoznak.

De nem a szemkápráztató superbike lett továbbfejlesztve, hanem ennek 90 fokos motorjának nagyobb változata, a Phantom 1500 Power Cruiser az, ami hamarosan Ausztráliát a motorgyártás nagy nemzetei közé sorolhatja. Február közepén mutatják be hivatalosan az Indianapolis Dealer Show-n, és ezután Rod Hunwick fõ feladata az, hogy Ausztráliában és Amerikában építsen fel egy kereskedõi hálózatot, a világ többi részén meg használja az internetet a gép értékesítésére.

Mindez nem is lenne olyan izgalmas, ha nem errõl a motorról lenne szó. Mert a Phantom nem egy olyan egyszerû sportcruiser mint a Yamaha Drag Star vagy a Victory V92C. Aki elõször szembeáll vele, annak ugyanúgy eláll a lélegzete, mint amikor elõször megláthatta a Ducati 916-ot. Mert ilyen motor a cruiserek világában még nem volt. Egyenesen úgy fest, mintha Arlen Ness mûhelyébõl származna és nem a szériagyártásra várna.

A 90 fokos V kettes erõforrást alig lehet másként jellemezni, mint szupermodern. Alapját hat évvel ezelõtt, az 1300-as Hunwick Hallam Boss Power Cruisernál szerkesztették. De a fogasszíjhajtású DOHC négyszelepest azóta teljesen átdolgozták. Lökettérfogata 1493 cm3-re (101,6 ¥ 92,1 mm) nôtt, 45 mm-es torokátmérõjû, ausztrál MoTeC benzinbefecskendezéssel lett ellátva, 102 lóerõt teljesít 6250-es fordulaton, forgatónyomatéka 135 Nm 4250-nél, ami legalább egy negyeddel több, mint amit egy ugyanekkora Harley Twin Cam 88-as produkál. Hogy ehhez az erõforráshoz egy ötsebességes váltó kapcsolódik az nem meglepõ, annál inkább a futómû, amiben helyet kapott.

Maga az erõforrás a teherviselõ elem, ehhez van hozzáerõsítve az acél zárt szelvény lengõvilla és az 51 milliméter vastag Paioli-teleszkópvillát is csak egy alumíniumöntvény segédváz választja el tôle. Az alumínium öntvény tárcsakerekek impozánsak, 120-as és 180/55-ös Dunlop D 207-es sportgumik feszülnek rajtuk. Elöl 320 milliméteres francia Berringer-féktárcsák kerültek fel, Harrop-féle négydugattyús féknyergekkel. Az ilyen komoly gumik és fékek igen szokatlanok egy cruisernál.

A sportos mivolta menet közben sem szûnik meg. A Paramatta Parkban próbálhattam ki a Phantomot, ez az 50-es években az Ausztrál Nagydíjnak adott otthont, és a HH nem is igazán lassabb, mint az akkori versenyautók. Ha nem száguldunk ilyen gyorsan, akkor könnyû vezetni a Phantomot. Egyenes a testtartás rajta, a lábtartók sem lettek túlságosan elõre szerelve. A motornak mindig marad tartaléka, és annak ellenére, hogy nagyok és nehezek benne a dugattyúk és a lendtömege sem csekély, a motor nagyon gyorsan felpörög. Igaz, a benzinbefecskendezés még rángatósabb mint a nagyon jól nevelt európai kéthengereseknél, de a végleges finomhangoláson még dolgoznak. Annál meghatóbb, hogy milyen határozottan gyorsít a Hunwick-Harrop, már 1800-as fordulattól, illetve 30 km/h-tól a legmagasabb sebességfokozatban hagyhatjuk, és rángatás nélkül csörtet elõre.

 
A Hunwick tankburkolata alatt valójában nem a tank helyezkedik el hanem a légszûrõdoboz, a 15,5 literes üzemanyagtartály az ülés alá került. Így a súlypont tényleg mélyen helyezkedik el és az 1700 milliméteres tengelytávval együtt tisztességes menetstabilitásról gondoskodik. A legmeglepõbb az, milyen finoman szûri ki a vastag Paioli-villa az úthullámokat. Sajnos a himbarendszer nélküli Koni-rugóstag messze nem ilyen jó és igencsak hardtailre jellemzõ ütéseket oszt ki. 240 kilóval adja meg a gyártó a Phantom súlyát, evvel minden gond nélkül megküzd a Berringer-fék.

De mindez elegendô ahhoz, hogy tényleg rákapjanak a nem éppen rugalmasnak ismert amerikaiak? És a Rod Hunwick által kitalált internetes akció vajon be fog válni? Megmondom õszintén: mióta láttam a Sydneyi Operaház „phantomját” és mentem is vele, biztos vagyok abban, hogy az elsõ évben tervezett 325 darab  könnyedén gazdára talál. Az MV Agusta Serie Oro és a Ducati MH 900 evoluzione is azonnal elkeltek, miért ne sikerülne a Hunwicknak is egy hasonlóan exkluzív motort eladni. Mert ha van valaki, aki átgondolta, hogy hogyan kell egy új márkát elindítani, akkor õ az.


Címkék:  hunwick-harrop , phantom 1500


2010-01-31 21:51:04

Érdekes a kinézete! Elöl nyitott, hátul meg zárt, mintha még nem lenne teljesen "összerakva"!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Hunwick-Harrop Phantom 1500

Hunwick-Harrop Phantom 1500

údaje

Hengerűrtartalom: 1493 cm3

Max. teljesítmény: 102 LE (75 KW) 6250/min-nál

Max. forgatónyomaték: 135 Nm 4250/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 275 mm-es tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1700 mm

Egyéb márka
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár