hirdetés
2003-07-28 , Írta: Motorrevü, Képek: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Ahogy a legnagyobb klasszikusok mindig képesek önmaguk túlszárnyalására, úgy a Gold Wing is.




Mint minden folyamatban, a GL történetében is a stagnálás már visszalépést jelent, igazi elõrehaladás csak a fejlõdésben mutatható ki. Márpedig az évek múlásával a Gold Wing egyre fejlõdött, és minden szempontból nagyobb lett. Az egyedülálló bokszermotor a kezdetektõl az utolsó 1500-as – immár 13 éves – változatig két plusz hengert szedett fel, és mintegy 50 százalékkal növelte lökettérfogatát, a felszereltség listája pedig immár a luxusautókéhoz mérhetõ.

A GL 1800 megjelenése tulajdonképpen logikus lépésnek tekinthetõ, de felvetõdik a kérdés: ez az út egyenesen a Honda-személygépkocsi divízióba vezet? A kérdés megválaszolásához elegendõ egyetlen pillantást vetnünk az új Gold Wing fejlõdéstörténetére. 13 évvel a túracirkáló utolsó átfogó megreformálása után az új követelményeket röviden és tömören fogalmazták meg: az utazási kényelmet megõrizni, minden mást érezhetõen javítani! És mivel a „minden más” alatt fõképpen a menetdinamika értendõ, ezért a feladat elvégzésével nem kisebb személyiséget bíztak meg mint Masanori Aokit, aki más sikeres Honda „túramodellek” vezetõ tervezõje is volt. Nevéhez fûzõdik többek között a sikeres NSR 250 R, a CBR 400 RR, és a CBR 600 F típusok megalkotása.

Hogy ez a fáradságos munka meghozta-e gyümölcsét, azt az elsõ találkozás alkalmával a sváb hegyek között próbálhattuk ki. Nem tévedés: hegyek között,  tél közepén, rettenetes hidegben. De miért pont itt? Azért, mert úgy fest, hogy az új Gold Wing még az európai importõröket is nagy koncepcionális gondok elé állította. Még egyetlen példány sem került hozzájuk az Intermot óta, és még azt sem tudták eddig eldönteni, hogy a Honda Hungary fogja-e forgalmazni egyáltalán. (Pedig értesüléseink szerint nem kis érdeklõdés mutatkozik iránta.) Így maradt az a barátságos szürkeimportõr Németországban, aki elhozott Amerikából egy konténerre való 1800-ast, és készségesen rendelkezésünkre bocsátott egy szép sötétkék példányt.

Hideg ide, hideg oda, a hat hengerre elosztott 1832 cm3 bokszerre jellemzõ mély dörmögéssel fogad. Nem vitás, ez a hang még harmincfokos melegben is libabõrössé tenné az ember hátát. Sokkal inkább emlékeztet egy V8-as morajlására, mint egy derék hathengeres zuffenhauseni bokszermotorra.

Ez a benyomás csak kiöblösödik az elsõ méterek megtétele után. Ez a Gold Wing nem egyszerûen kigurul az udvarból, inkább méltóságteljesen kihömpölyög, és már elsõ sebességben tisztáz minden nyitott kérdést. Amíg a pilóta magától értetõdõ természetességgel keresgél a központi fûtés szabályozó gombjai között, addig a motor éppily magától értetõdõ természetességgel sorol be a forgalomba, és halad könnyedén. El lehet feledkezni a súlyáról, a méreteirõl, el lehet felejteni minden elõítéletet és kétséget – ami marad, az a motorozás tiszta öröme. Az új Gold Wing minden eddig megszerzett jó tulajdonságát és elõnyét megtartotta, és hála Aoki úr tevékenységének, sokat javult mindazon területeken, amelyeket a Gold Wing neuralgikus pontjainak tartottak.

Ilyen például a futómû. Az új alumínium hídváz és az immár 45 mm-esre vastagodott villaszárak gondoskodnak a pontos kormányozhatóságról, és aluöntvénybõl készült egykarú lengõvilla biztosítja azt a stabilitást, ami megannyiszor szerepelt az egyszeri Gold Wing-tulajdonos visszatérõ álmaiban. A gyors autópályaszakaszokon, ahol a régi könyörgött, és a húzós kanyarokban, ahol a korábbi nyöszörgött, ez az új nyugodt marad és csendes, stabilan és bizalomgerjesztõen viselkedik. Az elsõ bizonytalanságot jóval a 200 km/h-s tempó fölött mutatja, ami messze túl van azon a határon, amit tapasztalt túrázók önkorlátozó bölcsességgel helyesebbnek vélnek nem meghaladni.

Azt azonban meg kell jegyezni, hogy az új GL 1800-as arra is alkalmas, hogy ezt a határt még jócskán kijjebb tolja, ugyanis a menetstabilitásra bizalomgerjesztõen ható intézkedések remek mixtúrát eredményeznek. A rugózás kényelmesebb lett és több visszajelzést közvetít mint eddig, az ABS-szel ellátott fékek szintén jobbak és harapósabbak elõdeiknél. A vastagabb hátsó kerék ellenére (180/60 HR, 160/80 H 16 helyett) egyértelmû nyereségként könyvelhetõ el a szinte már hihetetlen fokú kezesség. Nehéz elhinni, hogy az elôdhöz képest mindössze körülbelül 1,1 kilóval csökkentett súly és néhány, a futómûgeometrián eszközölt jelentéktelen módosítás ilyen hatalmas változásokat eredményezhet.

A motor ereje is meggyõzõ, 118 lóerõt teljesít, azaz 20 lóerõvel többet, mint az 1500-as. Fontos még megjegyezni, hogy a motor nyomatéka is jelentõsen növekedett. Most 167 newtonmétert produkál az eddigi 147 helyett, mégpedig pontosan ugyanazon a 4000-es fordulatszámon, mint elõdje. Ez az erõforrás remekül paszszol ehhez a motorhoz: olyan könnyedséggel mozgatja, mintha csak egy kerékpár lenne. Az új Gold Wing olyan könnyedén indul meg alacsony fordulatszámokról, mint amilyen könnyedén kezelhetõ, így a GL 1800-as olyan élményeket kínál, amellyekkel még a legelszántabb 1500-as hívõket is könnyedén kísértésbe viszi.



A felszereltsége pedig? Tempomat, rádió és CD-lejátszó, multifunkciós kijelzõ, távirányítású központi zár, menet közben állítható rugózás, két szabályozott katalizátor, hátrameneti sebesség: minden ami szem-szájnak ingere.

Talán csak egy kisegítõmotor hiányzik, ami a pilótát beemeli a nagy fotõjbe, elhelyezi a kívánt pozícióban, és mielõtt kezébe adná a gyújtáskulcsot, szeretetteljesen megsimogatja buksi fejét.    


Címkék:  honda , gl 1800 , gold wing


2010-06-01 16:22:45

Azt még nem tudom, hogy miből de lesz egy ilyen motorom.

2010-01-31 21:54:18

Luxusautó kétkeréken! Nem szívesen cserélnék rajta kereket az országút szélén. . . . .

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Honda GL1800 Gold Wing

údaje

Hengerűrtartalom: 1832 cm3

Max. teljesítmény: 120 LE (88 KW) 5500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 167 Nm 4000/min-nál

Fék elöl: 296 mm-es dupla tárcsafék, 3 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 316 mm-es tárcsafék, 3 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 130/70R18 (63H)

Gumi hátul: 180/60R16 (74H)

Tengelytáv: 1690 mm

Hossz: 2635 mm

Honda
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár