hirdetés
2009-06-22 , Írta: Somorjai István
Bookmark and Share

hirdetés

Íme az összekötő láncszem a jó öreg „szocimotorok” és a japán álommotorok között. Egyrészről olcsó, házilag javítható technika, másrészről négyütemű blokk, jó anyagminőség és megbízhatóság jellemzi az olcsó, kis Hondát.

Nincs könnyű dolga annak, aki Honda CB250N típushibáival szeretné megtölteni az újság hasábjait. Nem azért, mert annyira sok van belőlük, hogy még rövidítve, felsorolásszerűen sem férnek ki, sokkal inkább azért, mert igazából nincsenek is. Ez nem jelenti azt, hogy egyáltalán ne jelentkeznének ezen a motoron az elhasználódás jelei. Az idő és a kilométerek természetesen megteszik hatásukat, de nincs egyetlen olyan kritikus alkatrész sem, ami feltűnően gyenge lenne, ezért gyakrabban romlana el a többinél. Bár a Superdream (ahogy Amerikában nevezték) mindössze nyolc évig szerepelt a Honda palettáján, ennek ellenére mai napig jó néhány szaladgál belőle az utakon, jellemzően megfelelő műszaki állapotban. Gyakran találni eladó példányokat is.


Az olcsó ár, és az egyszerű felépítés magával hozza azt, hogy a tulajdonosok elég ritkán viszik szakszervizbe kis CB-jüket, gyakran házilag, saját maguk, vagy ismerőseik segítségével szervizelik, javítják. Éppen ezért a hivatalos szakemberek sem gyakran találkoznak vele, így bőséges szerviztapasztalatokat is csak nehezen lehetett összegyűjteni róla.


Klasszikus műszerfal: kerek órák és nagy visszajelző lámpák. A kulcstól balra a szívató

Történet
A Honda 1979-ben dobta piacra a – mind kinézetében, mind technikailag – modernnek számító, hengerenként háromszelepes, elöl tárcsafékkel ellátott CB250N-t. A kis újdonság formailag az egy évvel korábban kiadott CB400N mintájára készült, tulajdonképpen annak csökkentett lökettérfogatú ikertestvére. Sajnos olyannyira hasonlít egymásra a két motor, hogy még a súlyuk is közel azonos, ami a kicsinél érezhető lomhaságban nyilvánul meg. A kezdeti 27 lóerős teljesítményt ’82-től 17 lóerőben maximálták, ami egyenletesebb motorkarakterisztikát, gazdaságosabb és környezetbarát üzemet hozott magával, ugyanakkor a menetdinamika további romlásával járt. Ez persze mit sem változtatott a motor népszerűségén, a típus vásárlóit sokkal jobban érdekelte a hosszabb élettartam és a kisebb fogyasztás, a sokoldalú felhasználhatóság, mint a magasabb végsebesség. Akár mindennapos városi közlekedési eszköznek, akár túramotornak alkalmasnak bizonyult, viszonylag nagy termete miatt akár két személy számára is. A CB250N 1987-ben vonult nyugdíjba.


A kéthengeres nem egy erőgép, de legalább megbízható és hosszú életű

A japán népmotor
Jellemzően az egyszerű, kéthengeres, négyütemű motoron nem fognak ki a megtett kilométerek, a motor állapotát sokkal inkább befolyásolja a használat módja, amibe beletartozik az is, hogy mennyire óvják a sérülésektől, illetve hogyan szervizelik, hol tárolják, vagy éppen az, hogy használják-e télen. Ha nem hanyagolják el, akkor akár 30 évig megőrzi jó általános állapotát, ellenben a ridegtartás látható, érezhető nyomokat hagy rajta. A legendásan jó krómozás addig marad a felületeken, amíg azok sértetlenek, egy baleset, vagy szakszerűtlen átalakítás után alatta rozsdásodni kezdhet a fém. Ezzel szemben a fényezés sokkal hamarabb átadja magát az enyészetnek. Egy idő után a benzintank belseje is elkezdhet rozsdásodni, amit nem árt mihamarabb orvosolni. A tankból az üzemanyagrendszerbe kerülő rozsda további hibák forrása lehet, ami a benzinszűrő és a karburátorok gyakori eltömődéséhez vezet. A hidegen kék füstöt eregető kipufogó a szelepszár szimmeringek elöregedésére enged következtetni. A hibajelenség meleg motornál eleinte csökken, de ezeket az alkatrészeket előbb-utóbb cserélni kell, addig viszont fokozott figyelmet kell fordítani az olajfogyasztásra.


Bár két hely is akad a csomagoknak az ülés alatt, igazán sok mindent nem lehet ide bezsúfolni

A futómű fáradása sokkal inkább jellemző, előbb a szimmeringek keményednek meg és töredeznek be, amit a hidraulikaolaj folyása és gyengülő csillapítás kísér, majd a rugók „fáradnak el”, amitől a motor leül, és egy-egy nagyobb úthibán a teleszkópok gyakran felütnek. Hallottunk már olyan esetről is, ahol a hátsó teleszkópok belső szárai törtek el. Az eleve gyenge fék az idő múlásával veszít – mai viszonylatban – addig sem túl fényes teljesítményéből. Az első tárcsaféket a karmantyúk cseréjével, a fékcső fémbevonatúra cserélésével, a hátsó dobféket a dob felszabályozásával, illetve rendszeres karbantartással lehet szinten tartani. A szükséges alkatrészek beszerzése márkaszervizeknél lehetséges, de mivel ezek ára a motor értékéhez képes elég borsos, ezért leleményes tulajdonosok más, kompatibilis autóalkatrészekkel, illetve bontott alkatrészekkel pótolják. Jó tudni, hogy a CB250N alkotóelemeinek többsége – a hengerek, és azok közvetlen környékét kivéve – nagyrészt megegyezik a nagyobb, 400-as CB-jével.


A hátsó lengővillán zsírzószem segíti a karbantartást

Az eladó CB250N motorkerékpárok ára 250 és 350 000 forint között alakul, állapottól függően, természetesen csak akkor, ha a rendszám és a papírok is rendben vannak.

Összegzés
A CB250N tulajdonképpen az MZ-k japán megfelelője. Olcsó, egyszerű szerkezet, ami a gondoskodást remekül meghálálja. Nem kell profi szakembernek lenni, ha valaki jó állapotban szeretné megőrizni, ellenben ha elhanyagolják, az meglátszik rajta. Persze innen is van még visszaút, és némi befektetéssel könnyedén visszaállítható eredeti állapotba.



Olvasói vélemény
Ribarics Balázs, Semjénháza


5 évig gondtalanul használtam egy 1982-es Honda CB250N típusú motorkerékpárt, melyhez egy csere útján jutottam hozzá. Svájcból lett behozva, és egy női tulaja volt, erről a színe is árulkodott: rózsaszín-lila! Nagyon jó állapotban volt, látszott rajta a gondoskodás, de a kipufogók már belülről nagyon rozsdásodtak. A szélvédelem miatt egy kis plexit raktam rá. Csak hajtani kellett és szervizelni, amit magam is el tudtam végezni rajta. A gyárihoz hasonló piros-fekete metál fényezést magam készítettem. Nagybátyám idővel saválló anyagból utángyártott kipufogókat készített, melyeket nekem csak polírozni kellett. Egy másik motor miatt eladtam, de máig sajnálom, hogy nem tartottam meg 2-ik motornak.

Címkék:  honda , használt motor


2010-02-16 11:42:09

Városba nem tök jó... Sajnos nehéz, és lassan gyorsul. Fékei sem a városi forgalomba valók. Nálam 2.5 éve van ,és nem szeretem városba használni. Oda vagy a TS 125 Mz-t ,vagy a párom robogóját használom. Viszont túrázgatni nagyon jó. Ha lendületbe van jól megy.
üdv
Kobra

2009-09-15 06:21:55

Nekem tetszik és már régóta töröm a fejem, hogy venni kellene egyet. Tök jó városi szaladgálásra, de kisebb "helyközi" használatra is.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Honda CB250N

údaje

Hengerűrtartalom: 249 cm3

Max. teljesítmény: 27 LE (20 KW) 10000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 20 Nm 8500/min-nál

Fék elöl: 273 mm-es szimpla tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 160 mm-es dobfék, dugattyús

Gumi elöl: 3,60-19

Gumi hátul: 4,10-18

Tengelytáv: 1389 mm

Végsebeség: 130 km/h

Honda
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár