hirdetés
2008-07-31 , Írta: Mező János, Képek: Mező János
Bookmark and Share

hirdetés

A család 1958, vagyis az első darab születése óta sikeres. A mai napig a világ legnagyobb mennyiségben gyártott járműve. Az utód elődei erényeivel, és a modern technika vívmányaival felvértezve száll harcba a vásárlók kegyeiért.



Ezerkétszázharminckilenc forintos tankolásról számlát kér… -  morogta a bajsza alatt a barátságtalan benzinkutas és miért, miért nem, megsértődött.

- És tudja, mennyit mentem vele? – kajánkodtam. – Százhetven kilométert! Olcsóbb, mintha vonatra szálltam volna. És még élveztem is! – tettem hozzá diadalmasan.

A képzeletbeli kést imígyen megforgatva a mogorva kutas lelki sebeiben, kifelé menet azon morfondíroztam, hogy nagyobb távot kellett volna mondanom, hadd fájjon neki. Láttam, hogy utánam somfordál megnézni, mivel hozott ide az ördög, hogy munkára késztessem egy ilyen forró vasárnapi délutánon.

Hát igen, a Honda Innovával ünnep minden egyes tankolás! Mámor tölti el az embert, hogy végre nem érez lelkiismeret furdalást, amiért merő szórakozásból motorozza el a benzint mások elöl, aki becsületesen munkába járás, vagy mindenféle dolgok szállítása miatt állnak a benzinkutaknál.

Hazafelé tartok egy kétnapos kirándulásról. Társam az új, immáron befecskendezéssel itatott, kicsit átkozmetikázott Honda ANF 125-ös, ismertebb nevén Innova.



Mire hazaérek, már ötszáz kilométert fog mutatni a kilométeróra, és ezért mindössze 3200 Ft-ot fizettem! Ez aztán olcsó motorozás volt!

A Balaton felé kíváncsiságból egy darabig az autópályán mentem, és csak Székesfehérvárnál tértem le alacsonyabb rendű utakra. A pálya elején a szokásos nyári szombat délelőtti tumultus fogadott, tíz kilométer hosszan állt, vagy araszolt a kocsisor. Én pedig vidáman suhantam el mellettük a karcsú kis motorral. Már a városban is nagyon élveztem, hogy a lehető legképtelenebb helyekről ki tudtam szabadulni vele. Szinte derékszögben be lehet vele kanyarodni, a legkacifántosabb manővereket is biztonsággal vettem, hiszen könnyű, és kényelmesen leér róla a lábam. Miután megindult a kocsisor, a szélső sávba kényszerültem, de még így is megelőztem egy-két teherautót, vagy komótosan vezető bácsikát. A nyolcvanas-kilencvenes utazósebességet szereti legjobban a kis 125-ös, négyütemű, körváltós motor. Ez a körváltó egy darabig okozott némi problémát, hiszen nagy motorokhoz és a hagyományos váltási sorrendhez vagyok inkább szokva. Még szerencse, hogy a kuplung helyén nincsen fékkar… Alig hiszem, hogy van motoros, aki robogóra ülve ne satuzott volna egy hatalmasat, amikor belekuplungolt egy fantom-váltásba. Az Innovánál ez nem jelent problémát, hiszen automata kuplungos.



Az ember ráül, és választhat az önindító, vagy a berúgókar között. Jómagam élvezettel leginkább berúgtam, hiszen könnyedén, kis nyomásra körbefordul a berúgókar tengelye és azonnal felhangzik a meglepően telten, felnőttesen, rendkívül kulturáltan szóló kipufogó hang. Ahhoz elég, hogy a városi közlekedésben meghallják, és egyáltalán nem zavaró. Mert ugye a zaj is egyfajta környezetszennyezés...

Tehát kuplung nélkül egyes, a motor egyhelyben áll, majd gázadásra egészen kis „nyúlással” elindul, kihúzatva gázelvétel után jöhet a kettes, majd sorban a hármas, négyes - mind lefelé. Városban leginkább a kettest és hármast használja az ember, így meglehetősen dinamikusan lehet közlekedni vele. Lefulladni lehetetlen, hiszen bizonyos fordulatszám alatt nyit a kuplung. A lámpához nyugodtan megérkezhetünk a legmagasabb sebességi fokozatban is, nem kell géppuskalábbal visszaváltanunk egyesbe -  és nem azért, mert négyesben is le lehet vele indulni, márpedig el lehet, hanem azért - mert állóhelyben a négyes után - szintén lefelé -  az üres következik. Menet közben viszont négyes után nem enged üreset váltani a szellemes találmány. Rendkívül kényelmes dolog ez a motor-robogó technikai mixtura. Ha pedig mégis szeretnénk kuplungolni, azt is megtehetjük, hiszen minden sebességi fokozat előtt és után, mielőtt a sebességi fokozat beugrana, van egy kis „gumis” érzést keltő szakasz, ekkor nyit a kuplung.

 

Azt, hogy éppen melyik sebességi fokozatban járunk, figyelemmel kísérhetjük a műszerfal szép kijelzőjén, ahol ezen kívül a sebességről, az index működéséről, a fényszóró üzemmódjáról, az üzemanyag szintjéről, és az összes megtett kilométerről szerezhetünk információt. A napi számlálót nélkülöznünk kell.

Fehérvár után a Bakony felé vettem az irányt. A kanyargós utakon az tűnt fel, hogy a keskeny gumikon milyen pontosan lehet fordulni, a hullámos, púpos aszfalton pedig az, hogy az állítási lehetőségeket nélkülöző rugóstagok - különösen a hátsó – csillapítása lehetne valamivel határozottabb. Zirc után csábító földút kanyargott a szántóföldek és a dombok között. Már mentem is arrafelé! A nagyméretű tizenhét colos kerekek remekül kigördülik a kisebb egyenetlenségeket, de már egy közepes bukkanón is felüt az első futómű, ha nagyobb sebességgel megy rá az ember. Még a kifejezetten meredek úton is felkapaszkodik az ANF, igaz, hogy ekkor már a rövid egyes fokozatot kell kapcsolni. Tényleg sokoldalúan használható járgány. Nemhiába elődje, a Super Cub a világ legnagyobb mennyiségben gyártott járműve volt, különböző generációi egész Dél-Kelet-Ázsia gazdasági életét tartották mozgásban. Nem egyszer egész piacnyi áruval hátukon.


Igen, egészen jól meg lehet pakolni. A kényelmes utasülésre akár egy jól megtömött málhazsákot, és mellé egy sátrat is fel lehet erősíteni az utaskapaszkodó segítségével.

Vége felé jár a kétnapos kirándulás. Egészen megszerettem… Az átdolgozott, kis fogyasztású Innova még környezetbarátabb lett, miközben semmit nem veszített felhasználhatóságából. Rendkívül sokoldalú jármű. Remekül helyt áll a városi közlekedésben, az úttalan utakon sem hagy cserben, mindezek mellett a türelmes, szemlélődő típusú motorosnak, annak, aki sokat akar környezetéből befogadni, kellemes, megbízható és olcsó túratárs is lehet.

 

Miközben hazafelé tartok, arra gondolok, hogy ha Ázsiában ennyire népszerű ez a fajta motor, vajon mit szólna egy afrikai túrához?







2009-12-01 12:37:06

Nekem eme motor távol keleti hasonmása, vagy ha úgy szebb, replicája volt, de az is . . . va jó volt! Mondjuk a kuplung hiányát, meg a körváltót szokni kell, de a jót könnyű, azt mondják!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár