hirdetés
2001-08-01 , Írta: Motorrevü, Képek: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Lehet, hogy az üléspozíció ismerõs és az is igaz, hogy V kettes hajtja meg. És Harley-Davidson áll kis betûkkel a tankján. De ez még édes kevés ahhoz, hogy olyan otthonosan érezzük magunkat rajta, mint az összes új Harleyn az elmúlt 50 évben.




Nem kétszelepes, nem 45 fokos, nem léghûtéses, és fõleg nem lomha. V-Rodnak legyen hála. Úgy ránt a fogasszíján mint két eddigi Milwaukee-vas együttesen, elpörög 9000-ig, és úgy néz ki, mint egy vadászgép szárnyak nélkül. A V-Rod a jó és a gonosz egyben. Egy világszenzáció. Az amerikai motorépítészetet egy pillanat alatt a kõkorszakból az ûrkorszakba repíti, ahogy ezt soha, de tényleg soha nem tudtuk volna elképzelni a Harley-Davidsontól.

Csak az a kérdés, hogy a márka rajongói evvel egyetértenek-e. Legalábbis Willie G. Davidson, aki személyesen rántotta le róla a fátylat külön kihangsúlyozta, hogy a régi 45 fokos léghûtésest addig biztos fogják építeni, amíg õ él. Sõt, addig, amíg benzint lehet kapni.

De foglalkozzunk inkább az újjal. És máris átrendezhetjük a Harleynál szokásos szempontokat. Design? Futómû? Motor?

Avval kezdjük – ami már nagyon régen történt –, hogy a motort csak dicsérni tudjuk. A legcsilingelõbb szavakkal. Mert mohón felpörög, lágyan, de határozottan követi a gázparancsokat, már 2000-tõl tol, és 3000-nél szinte ellapátol mindent maga elôl. És evvel még semmit nem mondtuk arról a hihetetlen erõrôl, amit középsõ tartományban produkál. Az út volt eddig a cél? Ettõl kezdve már nem az. A „revolution engine” félrelöki a nyugalmat, az unalmat, és mohón csörtet egyik kanyartól a másikig. Persze hogy közben, ha kell, természetesen és lazán végig lehet barangolni vele alapjáraton egy strandon vagy egy bevásárlóutcán. De az igazi hivatása ennek az erõforrásnak a gyorsulás.



Ez nem is csoda, hiszen ennek a 60 fokos twinnek a nyers változata valamikor arra készült, hogy superbike versenyeket nyerjen. Igaz, az nem sikerült igazán, de erreföl a H-D-fõnökök elküldték az erõforrást Weissachba, és megbízták a Porsche fejlesztõmérnökeit, hogy hangolják át utcai használatra. Már hosszú évek óta létezik a két tradíciós cég együttmûködése, de a svábok még soha nem dolgozhattak ennyire szívük szerint, mint most. Mert a Harley azt követelte, hogy a végén egy sportos, egy egész termékcsaládban használható erõforrás legyen belõle. Hogy ne veszítsen pörgõsségébõl az egykori versenymotor, csak kicsit növelték meg a lökettérfogatát, maradt a nagyon rövid löketû konfiguráció és a lapos égéstér. A 100 mm-es német dugattyúk fölött két 34,5 mm-es kipufogó és 40 mm-es szívószelep helyezkedik el, mûködésükrõl két lánchajtásos felül fekvõ vezérmûtengely és emelõtõkék gondoskodnak. A keverékképzést Magneti Marelli benzinbefecskendezés végzi, az elektronikát az amerikai Delphi szállítja hozzá. Egyenesen zuhan a gázoszlop a szelepekhez, a légszûrõ egyenesen fölötte helyezkedik el. És a tank? Egy mûangyag hólyag, láthatatlan és kitölti az ülés alatti háromszöget.



De a Harley forradalma a világ többi részén nem számít másnak, mint korszerû technikának. Ami viszont minden-hol szenzációsnak lesz elkönyvelve, az ennek a gépnek az egészséges keveréke a használhatóság, a menetteljesítmény és az élvezet között. És a V-Rod gördülése a legfinomabbak közé tartozik. Tehát egyáltalán nem rezeg! Mert amit
a kiegyensúlyozótengely még meghagy, azt a gumiágyazás teljesen megsemmisíti.
A pontosan kapcsolható ötsebességes váltó is csak örömet okoz, ha a kezelési erõk mégis egy kicsit a Fat Boy és társaira emlékeztetnek. Természetesen a primerhajtás fogaskerekes lett, amivel sokkal rövidebb a motor, de mivel mégsem akartak miniatûr-Harleyt, 1713 milliméteres tengelytávot adtak neki, és az egész motort úgy megnyújtották, mint a rétest.

Bombabiztos az egyenesfutása, viszont nem igazán a szûk hajtûkanyarokra született. De azért a hétköznapi életben nagyon jól elboldogul. Meglepõen kevés erõvel lehet az ívekre fordítani. Ennek a titka az alacsony súlypont mellett a mindössze 99 mm-es utánfutás. A fékek is nagyon jól mûködnek, és a Showa-villa amellett, hogy jól csillapít, még biztosan is vezeti a kereket. Hátul mindössze 60 milliméteres a rugóút, de szerencsére az ülés is még sok ütést kivasal.



A V-Rod üléspozíciója olyan eltalált, hogy az anatómusok legalább is hozzászóltak a kialakításánál. Sokáig kényelmesen ülünk rajta, anélkül, hogy elvesszen a lazaság. Mert persze a filozófiát sem hagyhatta ki a Harley. A V-Rod azoknak az amerikai hot rodoknak a kétkerekes változata akar lenni, amivel Kaliforniában a fiatalok egyik lámpától a másikig versenyeznek. Erõsek, dinamikusak és gyorsak.

Erre a természetes piaci résre még nem mert eddig behatolni a Harley, nem is csoda az eddigi motorteljesítményük mellett. De ez most sikerült, és mi csodálkoznánk a legjobban, ha az amerikaiak nem tudnák eladni ezt a csodaszép gépet.   




2010-01-31 22:08:24

Lehet, hogy a szűk kanyarokban nem a legkönnyebben kezelhető, de mikor vége a kanyarnak és a kigyorsítás következik, akkor kárpótol!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

 Harley-Davidson V-Rod (VRSCA)

Harley-Davidson V-Rod (VRSCA)

údaje

Hengerűrtartalom: 1131 cm3

Max. teljesítmény: 117 LE (86 KW) 8300/min-nál

Max. forgatónyomaték: 106 Nm 6600/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 300 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús Brembo féknyereg

Gumi elöl: 120/70-19

Gumi hátul: 240/45-18

Tengelytáv: 1715 mm

Hossz: 2435 mm

Végsebeség: 211 km/h

Harley-Davidson
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár