hirdetés
2008-09-08 , Írta: Paulovits Imre , Képek: Gigi Soldano
Bookmark and Share

hirdetés

Saint-Execuperie meséjének hőse kedves, és az igazságot keresi. A kisebbik Ducati Monster SR is úgy fest, ezt kereste a sportosság és a könnyű kezelhetőség között.





Talán még Miguel Angel Galuzzi sem hitte volna, hogy pucér Ducatija egy tucat év alatt ennyire elszaporodik, és főleg azt nem, hány mutáns fog születni az alapötletből. Mert a szörnyek nagycsaládja újabb taggal gyarapodott az S2R révén. Rosszindulatúan azt is lehetne mondani, hogy persze, mert az amerikaiak még több bőrt húznak le a szörnyről, mint a skótok a rókáról, de a siker azt igazolja, hogy inkább figyelmesen figyelik vásárlóik igényeit, hiszen az S2R is egy igen logikus ötvözése az eddigi típusoknak.

A Ducati fő célja a fejlesztésnél az volt, hogy az S4R külleme mellett annak műszaki adottságait és futóművének erényeit is örökölje a kistestvér. Ezért az M 800 i.e. váza és erőforrását alapul véve ugyanúgy alkalmazták a szép, egykarú, térhálós szerkezetben ovális alumínium csövekből összehegesztett lengővillát. Ez állítható hosszúságú himbarendszerrel kötődik a vázhoz és az előfeszítésben és húzó fokozatú csillapításban állítható Sachs rugóstaghoz. Elöl igaz nem állítható, viszont stabil, 43 mm belsőcső átmérőjű felfordított teleszkópvilla vezeti a kereket, a kisebb teljesítmény mellett a Ducati 20 mm-rel csökkentette a két féktárcsa átmérőjét, és a négydugattyús Brembo féknyergek helyett kisebb, kétdugattyús, úszó nyergeket párosítottak hozzá. Az acél sodronyos fékcsövek viszont nem estek a piros ceruza áldozatává.

Az S4R központi hangtompítós, és két egymás fölött elhelyezett végdobos kipufogó rendszerét a 800-as is megörökölte. Ez a teltebb nyomatékgörbe mellett több dönthetőséget is kölcsönöz a futóműnek. Mivel a lábtartók is külön konzolon, szűken a váz közelébe kerültek, és a villa és a hátsó rugóstag is 10 mm-rel jobban ki lett tolva az S2R bedönthetősége kétharmadig összesüppedt rugózással is 48 fok mindkét oldalra.

A nagy, vízhűtéses testvérhez képest letisztultabban fest a 800-as, és ezt a friss megjelenést a Ducati a fehér csíkos, piros vázas, piros változat mellett még öt másik színkombinációban is kínálja. Beleértve a matt fekete Dark változatot, amiről lespórolták a lámpaidomot, az ülésborítást és a kónuszos Magura kormány helyett egyszerű, krómozott kormány került rá.

A Monaco-ban megtartott sajtóteszten csak az éjszaka volt sötét, amikor az összes újságíró végigmotorozott a gépekkel a szórakoztató negyeden, így érezve, milyen divatosan és előkelően mutat az új gép. Másnap a közeli Tengeri Alpok szerpentinjein bizonyíthatott az S2R, és itt igazán elemében volt.



A 800-as, léghűtéses blokk finoman gördül, és már elindulás előtt meglepi a szakavatott ducatisokat: az elvártnál sokkal könnyebb kihúzni a kuplungot, és a tipikus Ducati csilingelés is elmarad. Nem száraz, hanem olajfürdős tengelykapcsolót kapott a kis SR, és ennek agyát olyan rugós szerkezettel látták el, hogy a növekvő nyomaték hatására ezek összeszorítják a tárcsákat, ha viszont a nyomaték gázelvételnél a másik oldalról jön, akkor csökken a rugónyomás. Így lágyabb rugókat alkalmazhattak, fékezésnél meg egyben csúszókuplungként is hat a szerkezet.

A gázparancsokat lágy átmenetekkel veszi a középső kétszelepes Ducati erőforrás, és már alig 2000-res fordulat fölött teljesen rángatás nélkül gyorsul. Ha nem is produkál akkora tolóerőt, mint a combos 1000 DS, ez teljesen egyenletesen nő egészen 8500-ig, majd közbelép a leszabályzó. Hamar megbarátkozik mindenki evvel a rugalmas erőforrással, viszonylag hosszú végáttételének ellenére nem kell sokat használni a váltót, ami az első sebességig visszaváltás kivételével nagyon puhán és feltűnés nélkül végzi dolgát.



A tank fölött kicsit előre dőlve, mégis kényelmesen, a tipikus Monster testtartás mellett stabilan, célpontosan fordul az ívekre a gép. Igaz, kell némi erőkifejtés, nem a középkategóriás japán naked bike-ok könnyűlbúságával billen a Ducati a kanyarokba, viszont mindig milliméterre pontosan, kiszámíthatóan. A rugós tagok viszonylag feszesek, hosszabb úthullámokon mégis kimondottan jó a menetkényelem, csak ha nagyon gyorsan egymás után következnek a keresztbarázdák, akkor kezd el a villa, majd a rugós tag is fölöttük pattogni. Még kemény fékezésnél vagy kigyorsításnál is elegendő tartalékuk marad. És a rendkívül nagy szabad magasság mellett olyan meredeket lehet a Monsterrel dönteni, akár egy szupesport motorral, és Pirelli Diablo gumik is engedik a hajszát.

Az első fék evvel szemben nem teljesen meggyőző. Lassú forgalomban való csurgásnál a nyomáspont először kicsit határozatlan, majd üveges érzés adódik a fékkar további meghúzásánál. Aztán egy bizonyos ponttól – amikor már teljesen felfekszik az úszó nyergek összes betétje – hirtelen harapóssá válik. Gyors hajsza közben ez fel sem tűnik, mert ilyenkor azonnal a harapós tartományig húzzuk a kart, és ha felmelegszenek a tárcsák, akkor eleve javul a jelenség. Viszont lassú haladás közben kimondottan nehéz finoman adagolva lassítani az S2R-t. Ezt talán orvosolná, ha csak lenne egy állítócsavar a fékkaron – de nincsen. Kár volt itt spórolni, hiszen a többi Monster négydugattyús féke kiválóan végzi munkáját. Az egyetlen vigasz annak, aki végképp nem tudja elfogadni az újítást: a villán ugyanazok a felfogások találhatóak, mint a négydugattyús nyergekhez, így gond nélkül lecserélhetőek.

Finoman gyorsítani evvel szemben annál könnyebb az új 800-assal. Lágyak a teherváltások, és a részleges terhelés is minden fordulaton rángatás nélkül megy a nagyon finoman hangolt V-kettesnek.

Az autópályán aztán megmutathatta a „kis édes”, mi is rejlik benne. Igaz, túl rövid volt a szakasz és túl nagy a forgalom ahhoz, hogy végsebességig felgyorsoljunk, de 180-nál még vidáman tolt a 800-as, és ilyenkor még a kis idom – és ezt tényleg nem nézzük ki belőle – egészen elfogadható szélvédelmet nyújtott az enyhén előrehajlott testhelyzet mellett.

A délután még egyszer komoly próba elé állítottuk a gépet. Néhány sportos beállítottságú kollégával elmentünk még egyszer megnézni a Peille nevű falucskát. Meredek falba építették házait évszázadokkal ezelőtt, felettük egy régi vár romja őrködik. Alattuk több száz métert zuhannak a sziklák a mélybe, két helyen keskeny függőhíd köti össze a két oldalt. Mintha egy mesefilmből varázsolták volna ide ezt a tájat. A szerpentin, ami ide vezet szintén mesés, és itt megmutathatja a Monster, mi rejlik benne. Szörnyen jól vizsgázott, itt még az első fék sem zavart, mivel folyamatosan a harapós tartományában használtuk, és a féktárcsák is folyamatosan hőfokon maradtak.



Tehát az új Sportmonster nagyobb testvére tetszős külleme mellett annak majdnem minden tehetségét is megörökölte. Csak barátságosabb, szerényebb teljesítménye révén ezek még kezdők által is sokkal könnyebben kihozhatóak belőle – és főleg kedvezőbb áron.




2009-12-01 11:29:25

Azért az a 803 köbcenti nem hiszem, hogy hű de nagyon "kicsi" -nek számít!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Ducati Monster S2R

údaje

Hengerűrtartalom: 803 cm3

Max. teljesítmény: 77 LE (58,7 KW) 8250 /min-nál

Max. forgatónyomaték: 72,7 Nm 6500 /min-nál

Fék elöl: 300 mm-es dupla tárcsafék, 2 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 245 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús Brembo féknyereg

Gumi elöl: 120/70-17

Gumi hátul: 180/55-17

Tengelytáv: 1440 mm

Ducati
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár