hirdetés
2003-07-29 , Írta: Motorrevü, Képek: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

MH 900e – ez leginkább úgy hangzik, mint egy gyógyszervegyészeti rövidítés. Pedig jelentése „Mike Hailwood evoluzione.”





Az idõsebbek még bizonyára jól emlékeznek arra a legendás angol férfiúra, aki a 60-as években kilenc világbajnoki címet szerzett, majd a Forma–1 berkeiben tette próbára képességeit, ahonnan súlyos sérülését követõen 1978-ban dicsõségesen tért vissza a motorozás világába a Man-szigeti verseny megnyerésével (l.: mr 89/1., 90/1.). Igen, épp azon a szimbolikus jelentõséggel bíró Man-szigeti versenyen, épp egy Ducatival, és épp Mike Hailwood, a veterán, nyugdíjkorhatárhoz közelítõ versenyzõ, a nürburgringi autóbaleset óta lényegében mozgásképtelen lábával. Így kelt életre a legenda: „Mike the Bike”, és a Ducati hirtelen újra tényezõvé vált a motoros körökben.

A Ducatinál már régóta elérkezettnek látják az idõt arra, hogy a legenda ismét testet ölthessen. Pierre Terblanche-t, a Ducati vezetõ formatervezõjét Mike Hailwood 1978-as diadalmas motorja ihlette meg, illetve annak legendás tankülésvonala a mély comb- és karkivágással, így született meg a Ducati MH 900e, ami tervezõje megfogalmazása szerint egy neoklasszicista küllemû nemes mûtárgy.

A Ducati 2000 darabos szériát kíván gyártani ebbõl a modellbõl, amelynek ára 15 000 Euro és csak interneten keresztül rendelhetô meg. Mindemellett, vagy ennek ellenére, a Bolognában gyártott teljes széria szinte minden darabja elkelt. Sõt, még váratta is megrendelõit, mert az eredeti terv szerint a Bimotánál szerelték volna a különösen igényesen kidolgozott gépeket, de mivel a riminibeli vállalat csõdbe ment és beszüntette a gyártást, Bolognában kellett felszerelni a gyártási sort. De immár elkészült: szülõföldjén próbálhattam ki a 0000 alvázszámú elsõ szériadarabot.

Az MH 900-as modern befecskendezése és motormanagentje nyilvánvalóvá teszi, hogy ez a modell nem korabeli versenyreplica, látványa mégis a „régi idõk szellemét” idézi. Talán azért van így, mert a motoros inkább a motoron, semmint a motorban ül, keze a két mélyen és szûken elhelyezett kormánycsutkán, míg igen szellõs, 82,5 cm-es magasságban találja meg sportos-spártai ülõhelyét. Tehát a kezek mélyen lent, a fenék relatíve hátul és fent, felsõtest mélyen elõredöntve, és máris fellép az „egy fatuskón hasalok”-érzés.

Kényelmetlennek hangzik, de ehhez szerencsére könnyed-elegáns építés társul, kezes futómû, könnyû, 186 kg-os súly, és mindezek együtt hihetetlenül szórakoztató motorozást tesznek lehetõvé. A kanyargós utak hõse játékos könnyedséggel vesz kanyart kanyar után, hajszálpontosan követi a kiválasztott íveket, jó fékei engedelmesen végzik dolgukat, az elsõ villa kitûnõen semlegesíti az út egyenetlenségeit. Egyedül a Paioli-rugóstag mutat gyakran túlterheltséget, és a gyors kanyarkombinációkban kellemetlen pumpáló mozgást produkál. Ez biztosan nem tetszene Mike Hailwoodnak, bár az MH 900e még vele sem lenne esélyes a gyõzelemre a Tourist Trophyn. 75 lóerõvel ma már nem lehet az áhított Man-szigeti trófeának még a közelébe sem jutni. De a mindennapi igényeket remekül kielégíti, különösen, ha olyan kifejezõen és homogén módon jelenik meg, mint ahogyan az MH 900e prezentálja. Ez a teljesítmény nem pusztán 75 lóerõ. Benne van az a megfoghatatlan valami, amire csak a nagy V kettesek képesek. A teljesítmény nemcsak leadásra kerül, hanem a forgattyús ház legmélyérõl elementáris erõvel tör felszínre, így lesz minden egyes aszfaltra vitt lóerõ felejthetetlen ajándék.

Az ezt produkáló erõforrás közeli rokona az öreg kétszelepes 900-as Monster-motornak, azzal a különbséggel, hogy még alacsonyabb fordulatszámtól már komoly teljesítményt ad le, viszont magas fordulatszámokon egy kicsit gyengébb. Mindezért az exkluzív, hatalmas rozsdadamentes acél dobokban végzõdõ kipufogórendszer a felelõs, melynek hangja amolyan igazi 70-es évekbeli: az MH 900e nem dörmög, az MH 900e nem kiabál, az MH 900e üvölt. Méghozzá teli torokból.

Pierre Terblanche szigorúan ragaszkodott a hagyományokhoz. Sajnos olyan szigorúan, hogy nem tartotta megengedhetõnek, hogy az MH-t a mai Ducatik gyújtásmegszakítós oldalsztenderével szereljék fel. Talán esztétikai érzékét zavarta a különbség, talán idegesítette az eltérés. Minket meg az idegesít, hogy egy visszaugró oldaltámasz tönkreteheti féltve õrzött motorunkat. Bár meglehet, igaza van, hiszen az MH-t kár letámasztani. Ezzel a motorral menni kell. Gyönyörködni a motorozásban, élvezni mindazt, amit ez a  gép adni tud, és sajnálni, ha megérkeztünk. Bár útvonalunk megválasztásánál vegyük figyelembe azt is, hogy esetleg meg kell fordulnunk. Tekintettel neoklasszikus küllemû motorunk nullához közelítõ szabad kormánymozgására, nem biztos, hogy jó ötlet a szûk utakon való közlekedés.



Szólnunk kell még a tükrökrõl is. Jó, jó, megszoktuk, hogy Ducatink visszapillantóiban saját vállunkon kívül mást nem nagyon látunk, de hogy egyáltalán semmit… Belsõ informátoraink szerint az eredeti tervekben szerepelt még egy szériatartozéknak szánt „visszapillantó-kamera” is, mely a mögöttünk haladó forgalom képeit lett volna hivatva elénk tárni a mûszerfal képernyõjén. Jó terv volt, de sajnos áldozatául esett a gazdasági osztály piros ceruzájának…

Összegzésül elmondhatjuk, hogy a Ducati MH 900 evoluzione nem a mindennapok motorja. Sokkal inkább a motorok és motorozás ünnepeire szánt kétkerekû. A motor összbenyomása és részletei is leginkább egy mûalkotásra emlékeztetnek. A forgattyús ház az olajteknõ-imitációval a királytengelyes Ducati-motorok korát idézi, még akkor is, ha ez az „olajteknõ” mûanyagból készült. Vagy az öntött Marchesi-kerekek, öt leheletfinom küllõvel. Sokáig lehetne még sorolni a gyönyörû részleteket, de talán legfontosabb a név, amit a motor visel: Mike Hailwood, aki 1981-ben lelte halálát közúti autóbalesetben. Az ô szelleme él tovább ebben a varázslatos gépben, és az ô szelleme érint meg mindenkit, aki a gép közelébe kerül.

Aki aztán meg is vette, az miután felül a mindössze 8,5 literes tank mögé, újra és újra helyeselni fogja választását, és mindenki, aki csak megszólítja, ismét és ismét megerõsíti majd ebben. Mike Hailwood TT-gyõzelme nélkül, ma talán dízelmotorok készülnének a Ducatinál, mint ahogy az akkori management, a nyereségesség szempontjából szerette volna. Bizonyára kitûnõ dízelmotorokat gyártana a Ducati, de biztosan egyik sem volna olyan izgalmas és szemet gyönyörködtetõ, mint az MH 900 evoluzione.    


Címkék:  ducati , mh 900e


2010-01-31 21:53:26

Retro a javából! Bár nem az én műfajom, de mindenestre érdekes.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Ducati MH 900E

údaje

Hengerűrtartalom: 904 cm3

Max. teljesítmény: 75 LE (55 KW) 8000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 76 Nm 6500/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/65 ZR 17

Gumi hátul: 170/60 ZR 17

Tengelytáv: 1415 mm

Végsebeség: 216 km/h

Ducati
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár