hirdetés
2008-07-28 , Írta: Molnár Tamás, Képek: Paulovits Imre
Bookmark and Share

hirdetés

Valószínűleg az őslénykutatók képzeletében teljesen máshogy fest egy igazi Raptor. Ellentétben névadójával ez a Cagiva Raptor 650 nem csapzott vérszomjas állat, hanem finoman kidolgozott kezes jószág.




Az MV Agusta csoport vezetősége tisztán látja a piaci helyzetet. Egyre erősödik egy új kategória a 600-as soros motorok mellett, és ez nem más, mint a 650-es V-kettesek. Bár ez nem egy új keletű dolog, hisz a Suzuki SV 650 már egy ideje a piacon van, akárcsak a Raptor, mégis mindig képes meglepetést okozni. Az olasz és japán gyártók mellé nem olyan rég egy újabb vetélytárs is beszállt, a Hyosung, saját maguk által fejlesztett erőforrással. A Cagiva viszont úgy vélte, hogy az első sorozatban már bizonyító SV blokkot viszik tovább, de ezáltal a második generációs erőforrást választották. A megújítás oka nagyon egyszerű. A magasabbra tett mércéjű emissziós szabályoknak eleget kell tenni, így nem maradt más választás, mint a benzinbefecskendezéses változat. De az új erőforrás mellett maradt még idő egy kis ráncfelvarrásra, no meg az egyéb tulajdonságok finomítgatására is.



A végeredmény nem kérdéses. A Cagiva Raptor eddig is impozáns darab volt, de most még figyelemreméltóbb lett. A legnagyobb és legészrevehetőbb változás a fejrésznél található, ahol szinte minden megváltozott. Az eddig teljesen meztelen motor, most egy minimális szélvédelmét, maximális optikát nyújtó idommal lett gazdagabb. Kifejezetten jópofán néz ki az a légterelő dudor a fékcsőnél. Ez nem csak külsőleg dobta és frissítette fel a motort. Belül is új érdekességet rejt az az apró műanyagdarab. A fordulatszámmérő formája egyedi, sebesség mérő pedig nagyon jól leolvasható minden fényviszony mellett. Egyedüli hátránya, hogy nem közöl elég információt egyszerre. Ma már azért elvárható lenne, hogy a pontos időt és ehhez hasonló dolgokat is mutasson. Hasonló méretű beavatkozás az ülésnél is történt. Ugyan a kivitelezés nagyon szép lett, viszont a komforttal már van némi bökkenő. A probléma gyökere nem kifejezetten az ülésben van, az igazi felelős a kormány, lábtartó, ülés háromszög. Ez viszont nem változtat a lényegen, sajnálatos módon hosszú távon kényelmetlenné tud válni a gép egy 180cm fölötti ember számára.



Leszámítva ezt a két elemet, szinte teljes mértékben régi formájában kerül forgalomba az új Raptor. Elődjéhez hasonlóan a hátsó lábtartónál ott vannak a jellegzetes dinó fogak. A tervező mérnök kilétét nehéz lenne letagadni. Az eredeti modellt ugyanaz a Miguel Angel Galuzzi rajzolta, aki a Ducati Monstert. Ennek köszönhető hasonlóság a két motor között. De ugorjunk inkább egyet, a használhatóság témaköre felé.

Fenomenális. Leginkább így lehetne jellemezni. Nagyon finomra hangolt erőforrás, precízen adagolható fékek és mindehhez egy sportosan feszes, mégis kényelmes futómű. Ennél kívánni se lehetne többet. De ne szaladjunk ennyire előre, részletezzük ezt egy picit. Első ránézésre három nagyon fontos dolog tűnik fel. A hatalmas tárcsák és a négydugattyús féknyergek, a masszív MV Agusta-t idéző első villa, és a viszonylag keskenynek mondható hátsó gumi. Ellentétben a trenddel, miszerint értelmetlenül széles hátsó kereket és gumit szerelnek sok motorba, feláldozva ezzel a fordulékonyságot és a pontos irányíthatóságot a design oltárán, itt reális 160-as abroncs feszül a felnin. Akár egy penge éle lenne, annyira finoman, precízen irányítható a motor. Nagyon szűk helyen, akár helyben is meg lehet fordulni vele különösebb gond, vagy lábletétel nélkül. A féktáv hatékonyságát fokozzák a sportosra hangolt rugózó elemek, így egy kanyar előtt nem kell aggódni, nem csak megállni, de be is lehet vele fordulni. Ennek azonban van némi ára is, érdemes kerülni a nagyobb méretű gödröket, mert oda tud vágni az ember derekára. Az erőforrás mint már szóba jött a Suzuki SV 650-ből származik. Ez persze nem azt jelenti, hogy változatlan formában helyezték volna a vázba, holott úgy is kifogástalan. Az eredetileg 72 lóerős a blokkra mi a tavasszal a gyári adatnál magasabbat, 74-et mértünk. A Raptor szériában 3 lóerővel erősebbnek van írva, amit sikerült is bizonyítani, mert a papíron leírt 75 helyett 77-et tudott a fékpadon. Így mindkét gyár alulbecsülte motorjuk teljesítményét. Az viszont tény, hogy ezt a kis plusszt valaminek a rovására tudták csak elérni. Az alul valamivel gyengébb Raptor felső tartományban mutatja ki a foga fehérjét. Az olaszok kétcsöves kipufogójával valamennyivel feljebb költözött a használható fordulatszám tartomány.



Nagyon finom a gázreakció, szinte észrevehetetlen, hogy nem egy karburátoros motorról van szó. Nincs az a digitális rángatás, amivel sok gyár el tudja szúrni az összképet. Ez kellemes motorozási élménnyel gazdagítja az embert, akár csak a nagyon finoman adagolható kuplung, mellyel egyszerűen lefullaszthatatlan a motor. Egyedüli hibának csak annyi róható fel, hogy melegen való indítás után nem szabad hirtelen gázt húzni, mert hajlamos megfulladni a motor, miután beindult várni kell kb. 2 másodpercet, vagy óvatosan kell a gázzal bánni. Ez főleg akkor kellemetlen, mikor a forgalomban elsőként áll az ember a pirosnál, és egy újraindítás után ismét lefullad a motor, pedig már szól a dudakoncert a háttérben. Ilyenkor nem szabad kapkodni.



Mindent összevetve egy nagyon príma kis gép az új Cagiva Raptor, aki inkább egy felhasználó barát allrounder, mint egy agresszív őshüllő. Kezdőtől a profikig mindenki kellő örömöt fog találni benne.


Címkék:  cagiva , raptor , 650


2009-12-01 13:52:01

Elgondolkodtató egy motor! Barátomat győzködöm már egy ideje, hogy vegyen egy ilyet, mert neki is tetszik, pénze is volna rá, meg ugye akkor én is tudnám, milyen is vezetni. . .

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Cagiva Raptor 650 2007

údaje

Hengerűrtartalom: 645 cm3

Max. teljesítmény: 73 LE (54 KW) 9000 /min-nál

Max. forgatónyomaték: 63,5 Nm 7400 /min-nál

Fék elöl: 298 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús Brembo féknyereg

Gumi elöl: 120/70 - 17

Gumi hátul: 160/60 - 17

Tengelytáv: 1438 mm

Hossz: 2140 mm

Végsebeség: 200 km/h

Cagiva
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár