hirdetés
2000-05-02 , Írta: Motorrevü, Képek: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

A Cagivánál az utóbbi idôben egyik szenzáció követi a másikat. A két Raptor-modell után a Navigatorral egy újabb fejezet kezdôdött a Hogyan építünk még jobb Suzukit? címû folytatásos regényben.




Ezt a túraendurót is az a V-kettes hajtja, amely 1997-ben a Suzuki TL 1000 S-ben debütált, és amely most már olyan kifogástalanul mûködik, ahogy ezt a megjelenésekor is szerettük volna. A Suzuki és a Cagiva együttmûködésenek köszönhetôen a blokk most egy nagy enduróba is beépült. Névleges 97 lóerôvel megfosztották némi csúcsteljesítménytôl, viszont a küldetésének megfelelôen még több nyomatékrugalmasságot kapott.

Nyolc óránk van arra, hogy a Cagiva-gyár környékén kipróbálhassuk, a Navigator tényleg alkalmas-e a hosszú túrázásra. Egy dolgot már az oldaltámaszon állva sem tud letagadni az új Cagiva: rokonságát a továbbra is kapható Ducati-motoros Gran Canyon 900-zal. Ugyanazok a formák, ugyanaz a karakteres arc, ugyanaz a játékos dupla benzinsapka – és ugyanaz a sikamlós hátsó csomagtartó. Valamint ugyanaz a tökéletes üléshelyzet. Úgy érezzük, mintha nem is a motoron, hanem benne ülnénk.
A Cagiva 210 kiló száraz súlyt ígér, ez csak kettôvel több a Gran Canyonnál.

Teletankoltan, vízzel és olajjal körülbelül 235 kilós lehet a Navigator. Tehát egyértelmûen könnyebb, mint a BMW R 1150 GS, a Honda Varadero vagy a Triumph Tiger. De nem csak ezért van jó esélye a Navigatornak; ahol a Triumph meg a BMW már nem tud velük tartani, ott még 97 lóerejének köszönhetôen kôkemény meccset vívhat majd a Varaderóval. És nem csak a papírforma szerint, mert hat- órányi motorozás után igazolhatjuk, a Navigatorban a japán erôforrás nagyon kulturáltan, lágyan gördül, keveset fogyaszt (átlagban hat litert) és óriásit tol. Szinte hihetetlen, hogy a rövid bemelegedési fázis után már alacsony fordulatról milyen erôteljesen csörtet elôre a nagy V-kettes, mennyire spontán és rángatás nélkül reagál a gázmarkolat legkisebb moccanására, miközben a két Lafranconi-hangtompítóból vidám, tipikus staccato adja az akusztikus aláfestést. Végigkapcsolva a könnyen mûködô hatsebességes váltót, pillanatok alatt 200-at olvashatunk le a kilométeróráról. Az idom még 160 fölött is jó szélvédelmet nyújt, de ilyenkor a légörvények miatt már nincs csend a magas szélvédô mögött.



De a V-kettes nem csak száguldásra alkalmas. Ha akarjuk, kényelmesen barangolhatunk, végig a hatodik sebességfokozatban – akár kettesben is. A hátsó ülés széles és jól párnázott. Aki szívesen utazik csomaggal, az választhatja a Navigator T-t, mert azt szériában oldalsó és felsô pakkdobozokkal szállítják. De a Navigator igazi vadászterülete a kanyargós országút. Itt, feledve minden túraendurós jelleget, az lehet, ami tényleg lenni akar: egy funbike. Egyetlen más túraendurónak nincs enynyire sportos futómûve, és a Navigator újra meg újra meglep feszes, direkt jellemével. Kevésbé enduro, mint inkább nagyon jól hangolt utcai motor. Még a legbrutálisabb fékezéskor – és a Cagiva jól, nagyon jól fékez – sem éri el határait a nem beállítható, de nagyon jól hangolt elsô teleszkópvilla. Nem süpped be, és nem üt fel.

A feszes hátsó is jól harmonizál az elsô rugóstaggal, mégsem fárasztja a pilótát. Kiváló stabilitása miatt a Navigator mindig megbízható, akár szûk, akár nyújtott kanyarokban. Ha nem tartozik is a Cagiva a legkezesebbek közé, széles kormányával mégsem kell sok erô a dôlésszög-váltásokhoz. A lassú, zökkenôs szakaszok sem okoznak gondot a Navigatornak. Csak ha mélyen befékezünk a kanyarba, akkor érezzük a felegyenesedési hajlamot, ami pedig nem jellemzi a Metzeler ME Z4-et. Igen, ME Z4. Az olaszok itt saját útjukat választva eleve lemondtak a terepre valamennyire is alkalmas gumikról. Inkább a tartósabb, halkabb és tapadósabb utcai gumikat választották, elöl 18 colos méretben.

Ez a konstrukció minden vonatkozásban pont illik a túraenduro-téma új, olaszos értelmezéséhez: „Nálunk mindig minden egy kicsivel sportosabb.” Tényleg gazdagítja a motorkínálatot a Navigator. És hogy miként szerepel a konkurencia nagy túraenduróival szembeni erôpróbán, azt hamarosan kiderítjük egy összehasonlító tesztben.




2011-04-11 09:20:14

nekem is tetszik es en is gondolkodoba estem

2009-09-17 21:34:54

Sohasem volta olasz motor párti, valahogy nekem túl pörgősek, de ez tetszik. Kintről hozottak között található egy - két érdekes, szép példány. . . . elgondolkodtató.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

 Cagiva Navigator 1000

Cagiva Navigator 1000

údaje

Hengerűrtartalom: 998 cm3

Max. teljesítmény: 99 LE (73 KW) 8500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 95 Nm 7000 /min-nál

Fék elöl: 296 mm-es dupla tárcsafék, dugattyús

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, dugattyús

Gumi elöl: 110/80-18

Gumi hátul: 150/70-17

Tengelytáv: 1530 mm

Cagiva
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár