hirdetés
2008-08-12 , Írta: Alan Cathcart
Bookmark and Share

hirdetés

Az Egyesült Államok az a hely, ahol mindent másképpen igyekeznek csinálni, mint a világ többi táján. Különösen igaz ez, ha az a valami kerekeken gurul…



A Buell XB-RR debütálása a 2006-os Daytona 200-on nemcsak felpezsdítette az egész motoros világot, hanem levegő/olajhűtéses, 45 fokos, hengerenként kétszelepes, 1390 köbcentis, majdnem 150 lóerős V-motorjával nehéz kihívás elé állította a domináns japán soros négyeseket és az olasz kéthengereseket egyaránt. Mindenkinek elállt a lélegzete, mikor a négy Buell versenymotor rajthoz állt, s már nem is csodálkoztak, hogy Jeremy McWilliams GP menő az első tízbe juttatta a Harley-Davidson által szerelt masinát. Ez volt az a motor, ami még a megrögzött chopperes hordákat is a versenypálya köré csábította a sörözőkből – végre volt kinek szurkolniuk. Egy kis csalódást okozott ugyan, hogy a másik három motornak később mind problémái adódtak a primerhajtással, azonban egész biztos, hogy a kis szériás, átdolgozott 56 darab XB-RR sok fejtörést fog okozni az olasz kéthengereseknek a ProTwin versenyeken. A Buell fejlesztési stratégiája nagyon érdekes, ugyanis nincsen aktuális gyári versenycsapatuk, hanem megbízható dealereik saját versenycsapatainak szállítanak motort, és az ő tapasztalataik alapján fejlesztik tovább a gépet.



Két motor állt a Buell eldugott tesztpályájának depójában: az egyik, amivel McWilliams versenyzett, s melynek motorja már kissé megviselt volt az 500 mérföldnyi versenytáv alatt, a másik viszont Steve Crevier Észak-Kaliforniai AMA versenyen jó helyezést elért XB-RR-je, melynek motorja át lett dolgozva a fejlesztés során és 10 lóerővel erősebb (152 LE keréken).



Furcsa motor ez, teljesen más, mint a Harkey vízhűtéses, 60 fokos V-kettes superbikeja, mely a V-Rodnak szolgált alapul. Az XB-RR inkább a múlt és a jelen furcsa keverékének hat léghűtéses, tolórudas, 45 fokos, majdnem 1400 köbcentis motorjával, mely egy akkora vázba van bepasszírozva, melynek  méretei pontosan megegyeznek egy 250-es GP motoréval. Az egész design annyira sajátos, annyira Amerikai. A motor inkább vaskosnak tűnik, idomai szélesek és brutálisak, nem pedig karcsúak, mint az olasz V-ketteseknél. Ebben egyébként ismét Eric Buell keze van, ugyanis ebben a kialakításban még egy 180 cm fölötti pilóta is tökéletesen bele tud simulni a motorba, úgy, hogy alig látszik ki az idomok mögül. Semmi sem akadályoz a szabad mozgásban a nyeregben, noha az 1341mm-es tengelytáv miatt kicsit szűkösnek érezzük a helyet. Aerodinamikailag viszont tökéletesre van tervezve a motor hatalmas eleje, pont a pilóta vállai fölött tereli el a szelet - mindenesetre pucsítva az ember két alkarja szorosan rásimul a tank helyén díszelgő karbon air-box  két szélére. Úgy érzed, mélyen a motorban ülsz.


A beindításkor a motor hangja egy versenymotorhoz képest elég csendesnek tűnt, köszönhetően a hosszú, rozsdamentes kipufogónak. Amint a fordított váltót egyesbe dobom és elkezdem húzni a gázt a pályán, iszonyatos menydörgés tör elő az idom alatti, csendesnek hitt kipufogóból. Érdekes módon a motor sem a lábtartón, sem a kormányon nem kelt vibrációkat. A gumipogácsákba ágyazott kiegyensúlyozó tengely nélküli erőforrás nem kelt több vibrációt, mint egy 90 fokos Ducati. Viszont hatalmas lökettérfogata ellenére 5800 fölött kell tartani az ötsebességes váltó segítségével, hogy dinamikusan mennyen - ez alatt nem húz fényesen. A könnyű kerekek miatt jól irányítható az egész motor, s a gázreakció is elég közvetlen és finom. Az XB-RR-t azonban lendületből kell vezetni és beereszteni a fordulókba, akár egy 250-es GP vasat. A 275 mm-es felnire szerelt féktárcsákba nagyon erősen harap a 8 dugattyús Nissin féknyereg, s a motor rövid tengelytávjának köszönhetően a hátulja elkönnyül. Ráadásul a hatalmas motorfék miatt bepattog a hátsó kerék – elkelne ide egy csúszó-kuplung.



Az egész XB-RR nagyon ígéretes és egzotikus, de még néhány dolgot ki kell tapasztalnia a gyárnak, hogy igazán ütőképes lehessen. Mindenesetre nagyon izgalmas lesz nyomon követni a próbálkozásukat! 




2009-12-01 12:20:16

Érdekes egy elgondolás, ez biztos!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Buell XB-RR

údaje

Hengerűrtartalom: 1339 cm3

Max. teljesítmény: 152 LE (108 KW) 8000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 132 Nm 7000/min-nál

Fék elöl: 375 mm-es szimpla tárcsafék, 8 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 190/55 ZR 17

Tengelytáv: 1341 mm

Végsebeség: 279 km/h

Buell
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár