hirdetés
2008-08-05 , Írta: Paulovits Imre, Képek: Double Red
Bookmark and Share

hirdetés

Ismeretlen területre merészkedett Erik Buell: legújabb sportmotorjához a Rotax-szal gyártatott egy hipermodern, vízhűtéses erőforrást. Nagyon potens lett vele.



A Corksrew. Laguna Seca hírhedt dugóhúzó kanyarja. Vonzó és félelmetes. A tévében egyszerűen csak látványos, ahogy hegynek lefelé zuhannak a gépek, miközben villámgyorsan balról jobbra billentik őket. De ez még semmi ahhoz képest, amit látunk, ha először élőben száguldunk felé. Egy negyedik teligázos dombtető után csak egy gyors jobbkanyartt látunk, majd még egy dombtetőt, és egy szűk balkanyart. Aztán eltűnik a pálya. Akármennyire is bevéstük előzőleg az elméleti ideális ívet a fejünkbe, mindig túl hamar döntjük át a motort balról jobbra, mert attól félünk, hogy kirepülünk a hegynek lefelé jobbosból, és így pont telibe kapjuk annak belső rázókövét. És közben összeszorul a gyomrunk. Tehetség függvényében néhány körön belül javul a vonalválasztás, de a gyomor még legalább tíz alkalommal összeszorul.

Erik Buell hol máshol, mint itt próbáltathatta ki az újságírókkal legújabb sportgépét, aminek motorja már nem az átdolgozott Harley-Davidson Sportster erőforrás, hanem a Rotaxnál készült Ausztriában Buell elképzelései szerint. 67,5 mm löket, bőséges, 103 mm furat, hengerenként természetesen négy szelep, méghozzá a MotoGP erőforrásokhoz hasonlóan könnyű egykarú himbákon keresztül vezérelve, modern 14 fok szelepszög, és jó néhány ötletes megoldás.



Három kiegyensúlyozó tengely szűri ki a rezgéseket, hogy az új erőforrást teherviselő elemként tudják beépíteni a benzintankot is magába foglaló alumínium hídvázba, a fordított teleszkópvilla belső csövei 49 mm-re nőttek, a kerékperemre szerelt 375 mm-es féktárcsába az XB-RR versenymotor nyolcdugattyús féknyergei harapnak. Nem kis munka volt a legújabb emissziós szabályoknak megfelelő kipufogót az erőforrás alatt elhelyezni, de a motor formái és idomai is újak, a két oldalt elhelyezett hűtő fölött utóbbit úgy képezték ki, hogy bukás esetén védje a hűtőket és a vázat.

Alig három héttel, miután az első képek napvilágot láttak, máris próbára készen állnak a nullaszériás prototípusok. Igaz, a kipufogók és a benzinbefecskendezés működtetése még nem a végleges szériaváltozatot képviselik. A kormánycsutkák viszonylag szélesek és magasra lettek helyezve, lazán az üléshelyzet, a térdeket nem kell túlságosan behajlítani. Az erőforrás nem tudja letagadni rokonságát az Apriliával, nagyon szépen, lineárisan nő az ereje a középső tartományból, pont ugyanolyan finom teherváltással veszi a gázt, és a kuplung is ugyanazt az érzést adja, és finoman old ki visszakapcsolásnál pont akkor, amikor a megcsúszna a hátsókerék. Pont ilyen egy jó kéthengeres a versenypályára.

Játszi könnyedséggel fordul az új Buell, mégsem örökölte az XB-12R idegességét és határozatlanságát. A hatalmas első fék hidegen kicsit üveges, de ahogy eléri hőmérsékletét, harapós lesz, és nagyon jól adagolható. Laguna Secán tényleg minden megtalálható, ami felfedi egy futómű gyengéit. A veszedelmesen gyors Turn 1 egy dombtetőn át, mögötte kemény féktáv a beszűkülő Turn 2-be, gyors jobb kanyarok, hullámos féktáv a Turn 5 előtt, kompressziók és dombtetők, aztán a Corksrew, mögötte néhány gyors hegynek lefelé kanyarokkal, a végén meg a szűk forduló a célegyenesre, ahol kigyorsításnál könnyű lesz a gép eleje. Mindez jó buli az 1125R-el. Különösen a hátsó Penske rugóstag hangolása sikerült nagyon jól, mindent kivasal a pályán, és hatalmas erőt képes a gumi kigyorsításnál továbbítani. A villa stabil, de kemény fékezésnél először felütött. Ilyenkor megemelkedik a gép hátulja, és kóvályog a levegőben. A dombtetőkön és a célegyenesre való gyorsításnál meg csapkodott a kormány. Visszavett rugóelőfeszítéssel és 1 ½ helyett csak ¾ fordulatig kinyitott nyomófokozattal javult a helyzet. A Pirelli Diablo Corsa III gumik viszont végig nagyon szépkopási képet adtak, és alig koptak. Még Jeremy McWilliamnél is, aki sokat segített az 1125R fejlesztésénél és villámgyors köröket rótt kedvenc pályáján.



A következő nap a Monterey Baytől délre eső országutakon folytathattuk a tesztelést. Nagyon jó kanyargós a Carmel Valley Road. A Buell elemében van rajta. Az üléspozíció még itt is elviselhető, a csuklók nem fájnak egyből tíz perc után, az üléspárna is kényelmes. A motor igaz itt is finoman veszi a gázt, viszont 5000 alatt teli gázon erősen rángat. „Ez még változni fog a szériagyártásig, kifejlesztettünk egy elektronikus rendszert, ahol egy léptetőmotor visszatartja a nagy pillangószelepek nyitását 5000 fordulat alatt, ezáltal örvények képződnek, és finomabb lesz a járása,” ígérte Stefan Leiber, a Rotax főtervezője.

De van még tér a javításhoz. A lassú forgalomban haladva feltűnik, hogy a jobb lábtartó erősen felhevül, és vele a csizma is. Itt megbosszulja magát, hogy Buell a lábtartókonzolt a motorblokkra szerelte. „Közéiktatunk valami hőszigetelő anyagot, és még airodinamikailag is kitalálunk valamit, hogy más irányba vezessük a hőt a kipufogókönyökről,” ígérték panaszunkra.



De gyors haladás közben mind ebből nem érezni semmit. Annál jobban élvezni Kalifornia útjait és szépségét. A Los Padres National Foresten keresztül haladó Nacimiento Fergusson Roadon a kaliforniai cédrusok illata tölti be a levegőt. Kanyar kanyar hátán, egy egyenes nem hosszabb 100 méternél. Aztán mélyen alattunk meglátjuk a Csendes Óceánt, és még több száz kanyar, amíg elérjük a partját. A Buell itt van elemében. Mindössze a hátsó fék jelzi hangos csikorgással, hogy túlmelegedett, de a hatáson ez szerencsére nem változtat. Az első meg hibátlanul végzi dolgát.



A tengerparton, a híres Route 1-en haladunk tovább. Gigászi kilátás, és finom kanyarok. Amerika legjobbja. Ha sikerül a néhány apróságot még kijavítani a szériagyártásig, akkor ezt a Buell 1125R-ről is állíthatjuk. És a legjobb: evvel a motorral hamarosan jön egy streetfighter is, aztán ki tudja, még mi. Mert az erőforrást nem egyetlen modellhez, hanem egy egész családhoz tervezték. Csak ha lehet, vidámabb színekben jöjjenek!




2010-01-29 10:54:05

Szerintem nagyon jók ezek a Buell-ek,ha olyan szép a hangja mint a régebbieknek,akkor ok!
Jók az ilyen motorok amik nem követik a megszokott trendet,és egy új irányba indulnak el!
Szerintem jól eltalált ez a "huligános"kinézet!
Ui:féktárcsát biztos aranyárába mérik!!

2010-01-11 21:58:43

Ja elég cápásra sikeredett. Már nem jönnek vidámabb színekben. R.I.P. Buell.

2009-12-01 12:29:58

Oldalnézetből egy kis fantáziával a fej és első oldalidom találkozásánál simán tudnék cápafejet rajzolni!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Buell 1125R

údaje

Hengerűrtartalom: 1125 cm3

Max. teljesítmény: 148 LE (108 KW) 10000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 111 Nm 8000/min-nál

Fék elöl: 375 mm-es dupla tárcsafék, 8 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1387 mm

Végsebeség: 278 km/h

Buell
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár