hirdetés
2000-01-31 , Írta: Motorrevü, Képek: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

A BMW erre a szezonra majd minden modelljét 850-es verzióban is piacra dobta azzal az erôforrással, amely 99 helyett 87,5 milliméteres furattal, de ugyanúgy 70,5 milliméteres lökettel készül, mint az 1100-as bokszerek. De vajon lehet-e egy motor teljesen más, ha az egyetlen különbség a tizenegy és fél milliméterrel kisebb dugattyúja?




Lehet! Mert amíg az 1100-as enduro egy zabolátlan erôgép, addig a 850-es könnyen kezelhetô, pörgôs, simulékony motor és lágyabban gördül. Így a súly, futómû és méretek tekintetében az 1100 GS-sel azonos 850-es más érzést kelt. Egyszerûen óriási ez a motor, a szó szoros értelmében. Aki soha nem ment ekkora enduróval, az szinte félve emeli le a középállványról. Aztán néhány kilométer után folyamatosan nôni kezd a bizalom – és a motorozás élvezete. Mint minden BMW-nek, a GS-nek is megvannak a koncepcionális sajátosságai. A hosszirányban beépített fôtengely minden gázfröccsnél jobbra dönti a motort, az pedig, hogy kétoldalt „lapátfüle” van a gépnek, megszokást igényel. A kormánykapcsolók elhelyezése is más, mint a japán gépeken, de ezek is jónak bizonyulnak.

A benzinbefecskendezéses erôforrás hangolása jó, bármilyen tempónál részterhelésen is lehet egyenletesen haladni vele, míg az 1100-as GS-nek ez az egyik gyengéje volt. Hogy kevesebb a teljesítmény? Ez nem zavaró, éppen csak jobban kell pörgetni a 850-est, ha haladni akarunk vele. Teljesen homogénnek tûnik a teljesítményleadás, ezért meglepô, milyen hullámos teljesítménygörbét igazolt a Hosuba Garázs fékpadja. De ez a BMW-motorok sajátossága lett az utóbbi években: a fékpadon mért görbék „lyukait” motorozás közben nem érezni. A 850-es bokszer kiváló erônlétét 193 km/h-s végsebessége ugyancsak igazolja. Csak akkor vesszük észre, hogy az 1100-assal ez azért könnyebben ment, ha két személlyel utazunk. A nagyon gyakorlottak talán azt is hiányolják, hogy az 1100-assal a kanyarok után felkenhetô 30 méteres fekete gumicsíkok a 850-essel legfeljebb fele ilyen hoszszúak. És ezzel eljutottunk a GS igazi erôsségéhez: a futómûhöz.

A BMW régi erénye, hogy az endurókat nagyon jó utcai gépekké teszi. A 850-es is tökéletesen megfelel ennek a képnek, a hullámos, szûk kanyarokban érzi magát igazán elemében. Itt a Telelever elsôkerék-felfüggesztés is kijátssza a jokerét – a 190 milliméteres rugóúttal kivasalja az úthullámokat, de fékezésnél nem süpped úgy be, mint az ugyanilyen rugóúttal rendelkezô teleszkópvilla. Szintén jól vizsgáznak a GS fékei. Az ABS az évek folyamán elérte azt a szintet, hogy már igazi biztonsági pluszt ad, a terepen egy kapcsolóval ki is iktatható.

Ezzel eljutottunk a terepezéshez. Amióta láttam, hogy a BMW-profik mit mûvelnek terepen a GS-sel, nem állíthatom, hogy a GS épp csak alkalmas ilyen igénybevételre. Ráadásul, mivel nem olyan brutális a nyomatéka, mint az 1100-asé, sokkal könnyebben kezelhetô. Az viszont csöppet sem jó, hogy krosszcsizmával nagyon nehéz elérni a váltó- és a fékpedált. Végül is a kicsi a jobb?

Aki egyedül, olykor terepbarangolásra akarja használni, és akit nem zavar a gyakoribb kapcsolás, az elégedettebb lesz a kicsivel. Aki viszont jobban kedveli a páros motorozást, az válassza az 1100-ast, különösen, mivel árban nem túl nagy a különbség. Ám az 1100-ast már az ôsszel leváltja az 1150-es (l. 4. o.), és akkor a „kicsi” magára marad.




2009-11-30 08:20:30

Áh, a régi szép idők! Mikor még azon álmodoztam, milyen lesz motorosnak lenni

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

BMW R 850 GS

BMW R 850 GS

údaje

Hengerűrtartalom: 848 cm3

Max. teljesítmény: 71 LE (55 KW) 7000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 77 Nm 5000/min-nál

Fék elöl: 305 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 276 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 110/80 H 19

Gumi hátul: 150/70 H 17

Tengelytáv: 1509 mm

Végsebeség: 187 km/h

BMW
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár