hirdetés
2008-07-21 , Írta: Grillmayer Gábor
Bookmark and Share

hirdetés

A BMW új terepeket hódít: a G 450 X a bajorok első megvásárolható versenyenduroja.



A BMW utcai túraenduroi régóta hozzák a sikert a cégnek. A robosztus boxer-motoros megoldások stílusukkal és megbízhatóságukkal külön kasztot alkotnak a motoros kirándulók körében. A sportcentrikus vezetőség viszont többet akart. Simo Kirssi győzelmével az Erzbergi hegyi felfutón már több alkalommal bizonyították, hogy nem csak „öregurak” használnak BMW-t. A sokkal presztízsesebb Erzberg Rodeo extrém enduro versenyre viszont már teljesen más gépre volt szükség. Így a BMW leszerződtetett két neves versenyzőt az enduro világbajnokságról, és nekiállt a fejlesztésnek. Bevonásukkal másfél éven keresztül finomították a prototípust, míg elérkezett a szériamotor bejelentése.  Kari Tiainen hétszeres világbajnok, Joel Smets ötszörös motokrossz világbajnok tapasztalata és a BMW-s mérnökök közös munkájának gyümölcse az Erzberg Rodeo idei évének második helyezettje, a G 450 X.



Spanyolország a legjobb enduro terep egy új, versenyre készített motor bemutatójához, így a Malaga-Estepona térségében fekvő Benahavis adott otthont a harmincfős társaságnak, hogy igazi versenykörülmények között tesztelhessék a BMW újdonságát. A 120 kilós motor a nyitott változatban 50 lóerős teljesítményével az élvonalba tartozik. A mindemellett katalizátorral és lambda-szondával vezérelt benzinbefecskendezős erőforrás megfelel az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásoknak. Így minimális átalakítással teljesíti az Euro III-as normát, és így forgalomba helyezhető. Ezek a változtatások kimerülnek a kipufogódob cseréjében és egy befecskendező programot módosító gyári tartozék konnektorral.


Sok innováció: a lengővilla forgáspontja a lenckerék tengelyében helyezkedik el, így állandó a láncfeszesség. Az acélcső hídváz igen stabil.

A négyszelepes, dupla-vezérműtengelyes erőforrás digitális gyújtással, valamint a főtengelyen, óramutató járásával ellentétes irányba forgó, bovdenen keresztül működtetett, olajban futó kuplunggal teljes újdonság. A lengővilla tengelye a váltókimenet tengelyen keresztül fut, ezáltal állandó a láncfeszesség.  Az ötfokozatú váltó áttételezése nehéz terepre is alkalmas, míg a végsebessége körülbelül 140 kilométer óránként. Az automata dekompesszor mellet lehagyták a berugókart is, hiszen olyan kis teljesítményt vesz fel az indítómotor, hogy nem kell az akkumlátor lemerülésével számolni. Amennyiben mégis lemerülne, a benzinbefecskendező rendszer úgysem tudna üzemanyagot pumpálni a hengerbe. A váz is teljesen új fejlesztés, acél-csőváz, aluminium hátsó váznyúlvánnyal és alumínium lengővillával.  Az alig több mint nyolc kilós főváz rendkívül merev, ezt a teherviselő erőforrása tovább növeli. A fékrendszert a Brembo szállítja, elöl úszónyerges 260 mm átmérőjű tárcsa és kétdugattyús úszónyereg segít a jó fékhatás elérésében, míg hátul erről egy egydugattyús 220 mm átmérőjű tárcsa gondoskodik. Az önindító a hengerfej előtt, az akkumlátor és befecskendező rendszer a hengerfej mögött helyezkedik el a benzintankkal együtt.


Könnyen kiszedhető a fojtás az Akrapovic kipufogóból

A nyolc literes kapacitású üzemanyagtartály visszajelzőt kapott a műszerfalra, hogy az amúgy szabad szemmel nem látható benzinszintet jelezze. Az ülés hátsó felén található beöntőnyílás is igazi unikum a piacon.  Az ülés sem a megszokott műanyag vázra erősített szivacs huzattal, csak egy speciális habszivacs, mely könnyebb és csak a vázra kell erősíteni. A fordított első villát a Marzocchi készíti, 45 milliméteres szárvastagsága kellően merev. A hátsó rugózás himbarendszer nélkül veszi fel az Öhlins PDS rugózástagot. Újdonság, hogy nagyon lapos szögben nyúlik előre és egy kiemelt háromszög toldalékon keresztül támaszkodik a lengővillán. Ennek köszönhetően berugózáskor egyre kisebb szögben kapja a nyomsást a gátló, így progresszivitása is nő. A felnik dupla falu alumíniumból készült Sexess gyártmányok, elöl 21’-os hátul 18’-os átmérőjű gumival szerelve, rajtuk a Metzeler Six-Days Speciális Off-Road fejlesztései, melyek megfelelnek az országúti és az F.I.M. előírásainak is.


Menetre kész

Mire magunkra kaptuk a védőfelszerelésünket, már vártak ránk a motorok. Hidegindítót kerestem az első pillanatban, de rájöttem, hogy az a múlté, hála a benzinbefecskendezésnek. Előttünk Kari Tiainen, a sort pedig Andreas Lettenbichler zárta. Az erőforrás véleményem szerint nem is sikerülhetett volna jobban. Minden tartományban elég nyomatékos, csak a váltómű kapcsolása nem olyan finom. Az ülés és kormánypozíció kellemes, elférnek rajta a nagyobb növésű motorosok is. A futómű gyors köves utakon tökéletesnek mondható, nagyon jó egyenesfutással bír. A bajok csak kis sebességnél, guruló köveken való átkelésnél és kigödrösödött fékutakon kellemetlen. Érzésem szerint a hátsó rugóstag keményen kezd, így a terhelést az első villára helyezi, minek következtében azt nem lehet elég puhává hangolni. Érdekes volt, hogy olyan köves hegyoldalakon vezetett a pálya, ahol többször el is csodálkoztam, hogy itt fel lehet-e menni egyáltalán. A motor megoldotta, még akkor is, mikor már nem sikerült lábammal a lábtartón egyensúlyoznom. Szerencsére nem is hajlamos a hanyattesésre a G 450, hosszított lengővillának köszönhetően. Én nagyon szeretem a jól egyenesen futó motorokat, mert a kanyarig eljutni a nehéz, a fordulót technikával meg lehet oldani. Ez a motor imádja az egyeneseket, fordulóban meg ránk bízza, hogy jól üljünk előre. A hely adott is mindehhez, mivel a benzintank hátul az ülés alatt helyezkedik el, így nem akadályoz minket az előreülésben.



Extrakör


Mikor a kalandtúrámról visszaérkeztem, közölték, hogy mehetek egy privát kört az Erzberg Rodeó 2. helyezett Andreas Lettenbichlerrel. Már mentünk is. Mondta, hogy nyugodt lehetek, meg fog várni. A triálmotoros bajnok aztán jól bevitt a sűrűbe. A legkeményebb feljárókon sem maradtam le jobban egy méternél, meg is lepődtem, hogy milyen jól lehet leutánozni az előttünk haladó mozdulatait. A motor is segítségemre volt ebben, hála az alacsony súlypontjának.



Mikor visszaértünk a depóba láttam rajta kicsit, hogy nem érti miért tudtam tartani vele a lépést? Csak utána mondták el neki, hogy egyik nagy riválisa, Werner Müller az én legnagyobb ellenfelem is a Nyílt Enduro OB-n. Ezután már nem aggódott annyira, csak azt jegyezte meg, hogy komolyan elgondolkozott az újságírók felkészültségén.

A nap végén Joel Smets és Kari Tiainen vezetett vissza. Az út harminc százaléka patakokon át vezetett, a többi csak szimpla élet-halál harcon keresztül. Egy hátsó defekt napnyugta előtt még emlékezetesebbé tette az utat. A motor nagyon jól viselkedett, a nagy magasságban sem kell karburálással bajlódni, megteszi helyettünk az elektronika. Nem is emlékszem, mikor motoroztam utoljára ilyen jót.







2009-09-17 21:30:24

Hát a külseje kifejezetten egyedi, ezt borítékolhatjuk! Szívesen kipróbálnám, tényleg olyan jó -e?

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

BMW G 450 X

údaje

Hengerűrtartalom: 449,5 cm3

Max. teljesítmény: 53 LE (38 KW) 7000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 43 Nm 6500 /min-nál

Fék elöl: 260 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 90/90 – 21

Gumi hátul: 140/80 – 18

Tengelytáv: 1475 mm

Végsebeség: 160 km/h

BMW
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár