hirdetés
2010-11-02 , Írta: Solymosi György, Képek: Husaberg
Bookmark and Share

hirdetés

Az utóbbi években egymást érték a meglepetések az eredetileg svéd, jelenleg osztrák kézben lévő Husabergnél. Rendkívüli hetven fokban előre döntött hengerrel készülő négyüteműikről azt hihettük, ez a fejlődés egyetlen útja. Most éppen ők bizonyítják az ellenkezőjét.

A kétüteműeknek befellegzett, a négyütemű krossz- és endurómotorok végleges győzelmet arattak a régi technika felett – hallottuk egyre többször az elmúlt években. Most megérkezett a cáfolat, mégpedig attól a motorgyártól, amely eddig soha nem készített kékes füstöt eregető típust. Szabotázs történt a Husabergnél, vagy a KTM prémiummárkája ráérzett az egyszerűbb konstrukcióban rejlő lehetőségre? A választ profi versenyzők és szenzációra éhes off-road újságírók keresték a 2011-es kollekció bemutatóján.



Először mindenki az állát keresgélte a lengyelországi teszthelyszín porában. Arra számítottunk, hogy a Husabergnél csakis a lehető legtechnikásabb és legsokoldalúbb környezet jöhet szóba egy ilyen fontos bemutatóhoz. A valóság kijózanító volt, hiszen a menetpróbát rövid és egy versenyző számára meglehetősen egyszerű pályán tartották, ahol a hangsúlyozottan csúcskategóriás motorok többsége nem mutathatta meg képességei legjavát, vagyis az okot, amiért érdemes a szokottnál mélyebben nyúlni a pénztárcába a választáskor. Néhány fel- és lejáró, köves, sáros, helyenként poros szakaszok, alig néhány kanyar.

Motorok Husaberg FE390 2011

Persze így is volt olyan gép, amelyhez nem hiányzott a nehezebb környezet. Az FE390 a cég legkisebb hengerűrtartalmú, így legszelídebb endurója. Bevallottan kezdőknek és középhaladóknak készítették, akik nagy kudarcok nélkül kezdhetik a tanulást, de biztosan nem növik ki egy szezon alatt. Az egyébként csúcsnak számító, elöl 48 mm-es belsőcső-átmérőjű teleszkóppár zárt csillapítóegységgel készül, műszakilag jelenleg nincs fejlettebb és pontosabb visszajelzéseket adó szerkezet ennél. A gyár állítása szerint a következő évre minden példányon sportosabb beállításokat kapott a futómű. Ennek ellenére az F390-en nagyon puhának bizonyult, a köveken dobálta a motor elejét, és mivel a motort viszonylag lomhának éreztem, minden más Husabergnél nehezebben boldogultam vele a felhajtókon. A helyszínen semmilyen állítási segédletet nem kaptunk, sőt az egyébként túlpumpált keréknyomás helyes beállításához sem akadt eszköz, inkább a motorcsere mellett döntöttem.

Motorok Husaberg FE450 2011
Mindenből a legjobbat. A Husabergek zárt csillapítóegységgel készülő első teleszkópja a piac egyik legjobbja

A Husaberg négyütemű enduró sorozatának három tagja a megszólalásig egyforma konstrukció, tehát a kisebb teljesítményhez sem társítanak rosszabb futóművet és fékeket, ezért a háromkilencvenesnek is adnék még egy esélyt, persze más beállításokkal.

Motorok Husaberg FE450 2011
Kisebb változtatásokkal megy át az új szezonba a hetven fokban döntött egyhengeres modellcsalád. Minden négyüteműn hatékonyabb a dekompresszor, tartósabb a szívócsonk és ellenállóbb a szeleprugó tányérja

Az FE450 a tapasztalt endurósok választása. A hivatalos E1 szabályzatnak megfelelő motor első pillantásra is versenykésznek tűnik. Társaihoz hasonlóan ezen a változaton is változtattak a váznyakon, így nem csak javult a fordulékonyság, de a hűtő és a tank környékén sem széles a motor. Ha szűk kanyarokban mélyre döntjük, az FE-k idomaiba nem akad be a lábunk, így csak a manőverezésre kell koncentrálni. Ezzel nem lesz sok gond, a Husabergek szokatlan motorelrendezése miatt valóban nagyon alacsonyan van a súlypont, ráadásul a 390-essel megegyező rugózó elemek hangolása ezúttal tökéletesnek bizonyult, és a Brembo fékeket is csak addig tartja az ember úri huncutságnak, míg egyszer rá nem érez a kétdugattyús szerkezet mintaszerű adagolhatóságára, illetve az első és hátsó fék fáradhatatlanságára. Amire a 390-es nem volt képes, a 450-es simán hozta. A tapasztalt endurós rendszerint gázzal segíti át a legtechnikásabb részeken a gépet, vagyis ha nem megy másként, ránt egyet a markolaton, a motor elemeli az elejét és megkíméli a vezetőt a fárasztó kormányszitálástól.

Motorok Husaberg FE450 2011
Amire a versenyzők vágynak, az a Husabergen szériafelszerelés

Míg a 450-esre csupán egy gyári katalógusból rendelhető Akrapovic kipufogót tennék, addig az FE570-en ülve egyértelműen a visszalépésen járt az eszem. Ez a motor az open class kategória menőinek készült, illetve azok a motorosok élvezhetik igazán, akik még az én nyolcvan kilómnál is nehezebbek. Ők talán alig veszik majd észre, hogy az öthetvenes milyen veszedelmesen húz. A többiek, így én is, egyszerűen brutálisnak találják a legnagyobb blokkot, ezért akár az is megtörténhet, hogy lassabbak lesznek vele és sokkal hamarabb elfáradnak majd, mint a kisebb modellekkel. A helyzet elég hasonló az FX450-nel, vagyis a Husaberg krosszgépével. Rövid váltóáttételek, feszesebb futómű az ugratásokhoz és részben pont ezért mindenhol rengeteg erő szabadul fel a blokkból, illetve a gázreakciói sem mérhetők az endurókéhoz, mert sokkal hevesebbek.

Motorok Husaberg FX450 2011

Direkt a végére hagytam az új kétüteműeket. Mivel gyerekkorom óta versenyszerűen motorozom, nekem is volt dolgom a hegyes karakterisztikájú krosszgépekkel és endurókkal, de egy ideje négyütemű négyötvenessel versenyzem. A Husaberg-teszt egyértelművé tette, hogy ideje lenne váltanom, mégpedig vissza a kétüteműekre. A játékszabályok teljesen mások ezeknél a motoroknál, hiszen például a TE250-es alul egyáltalán nem nyomatékos, így mindig teligázzal kell biztatni a mély nyomokban. A kormányon lévő gyújtástérkép-változtató gomb nem okoz jelentős változást a motor viselkedésében, az inkább fejben dől el.



Némi megszokás után viszont csak az előnyöket érezni ezen a gépen. Papíron semmiségnek tűnik az a tizenegy kiló, amennyivel könnyebb a negyedliteres kétütemű bármelyik négyüteműnél, pedig a gyakorlatban több előnye van, mint a furcsa blokkelrendezésnek az ultramodern FE-ken. A kettőötvenes talán a legkönnyebben vezethető, ugyanakkor a legvirgoncabb sporteszköz ebben a kollekcióban, amely ráadásul önindítóval indul és karbantartása sem emészt fel vagyonokat. Így a hobbimotorosoknak érdemes elgondolkodniuk ezen a gépen. A teszten lévő kétüteműek karburálása tökéletesre sikerült. Nem csak a TE250, de a nagyobb hengerrel készülő TE300 is fantasztikusan vette a gázt. Amire a kettőötvenes csak nagy gázadásra volt hajlandó, az a háromszázasnak nyomatékból is ment. Igen, nem tévedés, a nagyobb modell sokkal nagyobbat tol alacsonyabb fordulatról, így elakadni nem csak a remek szabadmagasság miatt, de a motorerő miatt sem lehet vele.

A nyeregben Solymosi György

A mindössze 21 éves Solymosi György már ötéves kora óta rója a köröket a családi vállalkozásként Ebszőnyben működő endurókrossz pályán. A jelenleg 450 köbcentis KTM-mel versenyző Solymosi eddig háromszor volt országos endurókrossz bajnok, egyszer a nyolcvan köbcentisek közt, kétszer pedig kettőötvenes négyütemű motorral a másodosztályban.


További trófeái közé tartozik egy idei harmadik hely a junior Endurocross Európabajnokság összesítésében, egy Enduró Alpok–Adria második pozíció, az országos Endurókrossz bajnokság harmadik helyezése, illetve az, hogy Gyuri egyéniben vezeti az országos Enduró-bajnokságot is. Ha a jövőbeli terveiről kérdezzük, hosszan sorolja a meghódításra váró hazai és nemzetközi egyéni, illetve csapatbajnokságokat, sőt szeretné megméretni magát az Erzberg Rodeón, hogy kiderüljön, képes-efeltartóztatni a hírhedt vasércbánya az ifjú magyar tehetséget.


Összegzés:

a kettő több mint négy? A Husaberg szerint néha igen. Bár nehezen találnánk a döntött hengerrel készülő FE modelleknél profibb gyári versenyendurót a piacon, a TE-k nem kevesebbet bizonyítanak, mint hogy az egyszerűbb és olcsóbb kétüteműekkel továbbra is számolnunk kell.

Címkék:  te250 , fx450 , fe570 , fe450 , fe 390 , husaberg , te300


2010-11-09 06:43:22

Szép motorok......ha nem használod. Mert ha igen, akkor csupa gané. De akkor meg azért szép!

2010-11-07 11:09:22

Játszon kinek van miel...

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Husaberg TE300

Husaberg TE300

údaje

Hengerűrtartalom: 293,2 cm3

Max. teljesítmény: 58 LE (43 KW) 10000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 57 Nm 9000/min-nál

Fék elöl: 260 mm-es szimpla tárcsafék, dugattyús

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, dugattyús

Gumi elöl: 90/90-21

Gumi hátul: 140/80-18

Tengelytáv: 1475 mm

Végsebeség: 152 km/h

Husaberg
Husaberg TE250

Husaberg TE250

údaje

Hengerűrtartalom: 249 cm3

Max. teljesítmény: 52 LE (38 KW) 10000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 47 Nm 9000/min-nál

Fék elöl: 260 mm-es szimpla tárcsafék, dugattyús

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, dugattyús

Gumi elöl: 90/90-21

Gumi hátul: 140/80-18

Tengelytáv: 1475 mm

Végsebeség: 140 km/h

Husaberg
Husaberg FX450

Husaberg FX450

údaje

Hengerűrtartalom: 449,3 cm3

Max. teljesítmény: 60 LE (44 KW) 9200/min-nál

Max. forgatónyomaték: 51 Nm 8000/min-nál

Fék elöl: 260 mm-es szimpla tárcsafék, dugattyús

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, dugattyús

Gumi elöl: 80/100-21

Gumi hátul: 110/90-21

Tengelytáv: 1475 mm

Végsebeség: 150 km/h

Husaberg
Husaberg FE570
Husaberg FE570

Husaberg FE570

údaje

Hengerűrtartalom: 565,5 cm3

Max. teljesítmény: 72 LE (53 KW) 8500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 65 Nm 7000/min-nál

Fék elöl: 260 mm-es szimpla tárcsafék, dugattyús

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, dugattyús

Gumi elöl: 90/90-21

Gumi hátul: 140/80-18

Tengelytáv: 1475 mm

Végsebeség: 180 km/h

Husaberg
Husaberg FE450

Husaberg FE450

údaje

Hengerűrtartalom: 449,3 cm3

Max. teljesítmény: 60 LE (44 KW) 9000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 55 Nm 8000/min-nál

Fék elöl: 260 mm-es szimpla tárcsafék, dugattyús

Fék hátul: 200 mm-es tárcsafék, dugattyús

Gumi elöl: 90/90-21

Gumi hátul: 140/80-18

Tengelytáv: 1475 mm

Végsebeség: 160 km/h

Husaberg
Husaberg FE390

Husaberg FE390

údaje

Hengerűrtartalom: 393,3 cm3

Fék elöl: 260 mm-es szimpla tárcsafék, dugattyús

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, dugattyús

Gumi elöl: 90/90-21

Gumi hátul: 140/80-18

Tengelytáv: 1475 mm

Husaberg
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár