hirdetés
2011-01-28 , Írta: Gert Thöle, Képek: Triumph
Bookmark and Share

hirdetés

A régi Speed Triple-t kerek gülüszemei tették egyedülállóvá, az új modernebb fényszórókat kapott. De ennél sokkal fontosabb az, ami a felszín alatt történt. És ez nem kevés, mint ahogy azt az Ascari versenypályán megtapasztalhattuk.

Áldás és átok gyakran járnak kéz a kézben. Például amikor egy gyártó cég örömmel figyeli, ahogy kis közönségnek szánt, különleges modellje lassan igazi klasszikussá, kvázi élő legendává növi ki magát, amely már-már érinthetetlenné válik. Aztán persze pont ez lesz az érem másik oldala: a piac újabb és újabb izgalmakat akar, és egyszer minden típusnál eljön a ráncfelvarrás ideje. Nem is beszélve arról, hogy idővel egy igazán sikeres motor teljesítménye is középszerűvé silányodhat.
A Triumph Speed Triple kétségtelenül klasszikus darab, gyakorlatilag minden streetfighter őse. Annál problémásabb lehet bármilyen apró módosítás a megjelenésén, márpedig a Triumph az új példány esetében pontosan ezt tervezte.

Motorok Triumph Speed Triple 2011

Miután a Speed Triple imázsát 13 hosszú éven át alapvetően meghatározta a krómozott dupla fényszóró, az új alkatrész minden bizonnyal megosztja majd a rajongókat. De ennél sokkal lényegesebb az, ami a műanyag idomok alatt történt. A sokoldalú változások időszerűek is voltak, hiszen a Speed Triple igencsak benne járt már a korban. Ez mindenekelőtt a komótos menettulajdonságokra érvényes, innen már mindaz a harapósság hiányzott, amiből a háromhengeres erőforrásnak bőséggel jutott.

Motorok Triumph Speed Triple 2011Ascari versenypálya, Ronda, Spanyolország. A parkszerű tájba csodálatosan illő pálya, mindehhez a legszebb késő őszi időjárás, amit csak kívánhatunk. Szükségünk is van rá, itt most nem csak a színekről és formákról van szó, hanem a motorozás élményéről. Indulás hát a pályára!

Már a bevezető kör után kijelenthetjük: az erőforrás teljesen a régi, pozitív értelemben. Továbbra sincs meg benne egy haragos kéthengeres varázsa vagy egy soros négyes frissessége, viszont teljesen egyenes nyomatékgörbével és egyenletes lendülettel örvendeztet meg bennünket, amely az egészen kis fordulattól a maximumig egy pillanatra sem lankad. A speciális Triple-feelinget a háromhengeres erőforrás jellegzetes, rekedt fűrészelése kíséri. Néhány kisebb beavatkozás azért történt a hajtóművön. Az új mappingnak és a kipufogókönyök módosított átmérőjének köszönhetően finomabban veszi a gázt, a közepes tartományban néhány newtonméterrel többet ad, legfelül pedig öt lóerővel teljesít jobban a mérőpadon. Alapvetően azonban mindez nem sokat változtat rajta. A Speed Triple Speed Triple marad – legalábbis motorikusan.

A futóművet tekintve már egészen más a helyzet. A brit streetfighter egy csapásra nagyon könnyedén viselkedik, majdhogynem a fürge kistestvérre, a Street Triple-re emlékeztet. A számtalan apró módosítás összességében meglepően nagy hatással van a menettulajdonságokra. Hiszen bár a Speed Triple-n végrehajtott újítások első pillantásra nem tűnnek túl jelentősnek – és a fentiek ismeretében nem is lehetnek azok –, futóművét a Triumph alaposan átalakította. A korábbi, néhányszor már javítgatott makacsság immár a múlté, a spanyol versenypálya bonyolult kanyarkombinációiban is könnyedén korrigáljuk a rosszul kezdett ívet. Nem tudjuk igazán megállapítani, hogy az egyes módosítások, mint például az optimalizált tömegeloszlás vagy a módosított geometria milyen mértékben járultak hozzá ehhez, a titok nyitja minden bizonnyal a kombinációban rejlik.

Motorok Triumph Speed Triple 2011

Az abroncsoknak mindenesetre biztosan nagy szerepük volt benne. A Speedy immár Metzeler Racetech K3-asokon gördül, hátul a legújabb 190/55-ös keresztmetszettel, hatcolos felnin. Ez annyival könnyedebbé teszi az új modell mozgását, hogy lazán legalább tíz kilóval kisebbre becsülnénk a tömegét. Állítólag egyébként a Triumph nyolc kilogrammot faragott le a motor súlyából. Leginkább ott spórolt, ahol az a legtöbb előnnyel jár: a futómű rugózatlan részein és a forgó tömegeken. A rugózás terén szintén jelentős előrelépés történt. Míg a régi kiadás egyenetlen terepen hátul gyakran igen keményen reagált, az új kevésbé progresszív, egyszerűen kisimítja az úthibákat. Még akkor is, ha kíméletlenül áthajtjuk a durva rondai bukkanókon. Csak kemény kompresszióknál, például egy túlságosan meredek kanyarban lenne szükség ennél több tartalékra.

Motorok Triumph Speed Triple 2011

Mindennapos használatnál az új hangolás kifogástalan, ahogy azt a környéken tett rövid kiruccanásunk is bizonyította.
További előrelépés történt a fékberendezésnél is. Elsősorban a végre opcionálisan kapható ABS érdemel említést, bár tesztgépünk még nem volt felszerelve vele. Tapasztalhattuk azonban az új Brembo radiális főfékhenger érzékenyebb visszajelzéseit.

A motorozáshoz a hosszas ücsörgés is hozzátartozik. A Triumph most még előrébb ültette a pilótát, több helyet hagyott neki a hosszabb ülésen, a kormányvégek alacsonyabbra kerültek, és az egész gép keskenyebb lett. Ez így nagyobb kényelmet és több variációs lehetőséget biztosít, mindenekelőtt azonban azt jelenti, hogy jobban lehet érezni a motor elejét.

Motorok Triumph Speed Triple 2011

Összegzés:

Mindezek ismeretében vajon egyértelmű a végeredmény: dobd el a régit, ide az újjal? A vásárlás előtt viszont sok Speed Triple-tulajdonos nemcsak a pénztárcájába vet egy pillantást, hanem mélyen az új modell szemébe is néz majd.

Címkék:  triumph , speed triple


2011-03-06 18:08:53

Milyen igaz.....

2011-02-08 14:51:25

Ja, a Trabant is csak hátul volt büdös, elöl nem. Annyira.

2011-01-31 14:31:13

Azért nem olyan rossz ez a fényszóró megoldás, haladni kell a korral! A régi kicsi kerek forma után némi ázsiai beütés - ma különösen trendi és egzotikus!
Meg aztán a nyeregben ülve nem is látszik...

2011-01-31 14:02:31

A régi gülüszemekkel jobban tetszett, így sokat vesztett a karakteréből.

2011-01-31 12:53:28

szép es,jó es.remélem legalább anyira beválik mint az előd

2011-01-30 18:55:27

Ez egy tökéletes motor!

2011-01-29 13:49:24

Hát..... inkább maradt volna gülü szerintem. E'nemmteccik.

2011-01-28 20:16:52

Remélem, ezt már senki sem tartja gülüszeműnek...

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Triumph Speed Triple

údaje

Hengerűrtartalom: 1050 cm3

Max. teljesítmény: 135 LE (99 KW) 9400/min-nál

Max. forgatónyomaték: 111 Nm 7750/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 255 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús Nissin féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 190/55 ZR 17

Tengelytáv: 1437 mm

Hossz: 2086 mm

Végsebeség: 240 km/h

Triumph
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár