hirdetés
2010-12-30 , Írta: Michael Pfeiffer, Képek: Zep Gori
Bookmark and Share

hirdetés

Az Aprilia az utóbbi időben ismét élen jár. 2008-ban az észak-olasz gyár egy új erőforrású V4-es superbike-kal jelentkezett, most pedig egy új konstrukciójú 1200-as V2-est mutatnak be. Le a kalappal vállalkozó kedvük és bátorságuk előtt! Vajon kifizetődik majd a dolog?

Roberto Zerbi sajtószóvivő büszkén nyújtja át az indítókulcsot: „igencsak szórakoztató lesz…” – ígéri. Két másik tesztpilótával együtt indulva a túlélésért küzdünk a kaotikus észak-olaszországi forgalomban. 500 méter után már több mint 100 km/h-t mutat a sebességmérő és három első kerék emelkedik a levegőbe. Úgy tűnik, nyomaték az van.

Motorok Aprilia Dorsoduro 1200
A kanyarok azonnal mosolyt csalnak a pilóta arcára: az Aprilia kényeztető programjának neve Dorsoduro 1200

A Dorsoduro 1200 egy 990-es KTM Supermotóhoz vagy egy 1100-as Ducati Hypermotardhoz hasonlítható, hamisítatlan funbike. Hosszú rugóutak, karcsú tank-ülés-vonalak, széles kormány. 130 lóerejével az Aprilia a legerősebb mindnyájuk közül. „Először arra gondoltunk, hogy korlátozzuk a végsebességet, ugyanis az már több mint 240 km/h. De a futómű olyannyira stabil, hogy erre egyáltalán nem volt szükség” – jelentette ki Zerbi.

Motorok Aprilia Dorsoduro 1200
Vérbeli funbike hosszú löketű rugózó elemekkel, széles kormánnyal és erős V2-es erőforrással. ABS és kipörgésgátló extraként kapható hozzá

A teljesítményről szóló adat hihető. Az új V2-es nyomatéka elképesztő. Emellett az Aprilia szakemberei egyértelműen nagy hangsúlyt fektettek a jó menettulajdonságokra is. Az ideges KTM V2-eshez képest a Dorsoduro maga a megtestesült nyugalom. Már 2000/min alatt is nagyon erősen tol, a fordulatszám emelkedésével pedig a nyomaték is egyenletesen növekszik. 6000/min környékén még egyszer nagy levegőt vesz, efölött pedig igazán sportos teljesítményt nyújt.

Motorok Aprilia Dorsoduro 1200
Jó sztenderd: tiszta vonalvezetésű műszerek, multifunkciós kijelző

Nem annyira vad, mint a mostani négyszelepes Ducati-Desmo erőforrások, de ez nem is szükséges igazán az élvezetes kanyargáshoz. 60 km/h-ról viszont még hatodikban is gyorsíthatunk, ami sem egy KTM-mel, sem a már említett Ducatikkal nem sikerülne.

A Dorsoduro bármilyen kanyart éppoly lazán és könnyedén vesz, mint 750-es erőforrással ellátott kistestvére. A jókora V2-es mindössze 6 kilogrammal nehezebb, így – az ügyes konstrukciójú, öntött alumíniumrészekből és acél térhálós csővázból kombinált – futóműve is csaknem teljesen megegyezhet a meggyőző kis Dorsoduróéval. Az élvezeti cikknek is minősíthető jármű hamar mosolyt csal pilótája arcára. Könnyedén fordul, stabilan és igen semlegesen viselkedik kanyarban, és a gyors egyenesekben sem válik nyugtalanná. A kiválóan adagolható fékekkel a gyors szakaszokat is nyugodt szívvel közelíthetjük meg. A kiválóan csillapító, hosszú rugóstagoknak köszönhetően még a menetkomfort sem szenved hátrányt. A himbarendszer nélkül csatlakozó hátsó Sachs rugóstag pedig még a 750-eshez képest is jóval közvetlenebb menetérzést ad.

Motorok Aprilia Dorsoduro 1200
A himbarendszer nélkül csatlakozó, kiegyenlítőtartállyal ellátott Sachs rugóstag kiváló menetérzést eredményez

A nem túlságosan az első kerékre súlyozott üléspozíció a tökéletes formájú kormánnyal teszi hozzá a magáét az Aprilia kényeztető programjához.

Apropó, program: három különböző menetmódból választhatunk. A vadul egykerekezők minden bizonnyal a sportos beállításokat választják majd, amelynél a motor igen spontánul reagál. A valamivel lágyabb túra mód mindenkinek tetszeni fog. Csúszós utakra ott van a csökkentett teljesítményt jelentő eső mód, amely 100 lóerőben korlátozza a V2-es teljesítményét. Mindezt a két nagy, 57-es pillangószelep teljes mértékben elektronikus vezérlése teszi lehetővé, aminek a hangolása egyébként sokkal jobban sikerült, mint a gyakran kifogásolt 750-esé.

Motorok Aprilia Dorsoduro 1200
Mutatós hátsó: a kipufogódobokat takarólemezek mögé rejtették

„Van valami, ami nem tetszett benne?” – kérdezi Zerbi a próbaút után. „ A 6000/min-nél jelentkező vibrációk a bal oldali lábtartón” – hangzik a válasz. Zerbitől hamisítatlan olasz mosoly a reakció: „na hát ha csak ennyi…”

Nagy teljesítmény, lágy teljesítményleadás
Kiválóan adagolható fékek
Kezes, stabil futómű
Laza üléspozíció
6000/min fölött a bal lábtartó érezhetően vibrál
Az ülés kissé keskeny
Címkék:  aprilia , dorsoduro , dorsoduro 1200


2011-01-07 15:13:57

nekem ez ürhajós. az egyszerübb naked az más az a MOTOR

2011-01-03 14:28:12

A 750es -t is megcsodáltam amikor a Mille Motorban voltam. Csorgott is a nyálam mindig. Ez ultrabrutál lehet, el tudnám viselni a lábtartó vibrációját

2011-01-02 12:06:17

Ezt a motort még a takarítónő is őrültködni álmodta meg a gyárban!

2011-01-02 08:40:54

Gyönyörű ez a motor. Szerintem a legtöbb gyártónak be kéne építeni egy ilyen kategóriát a modellválasztékába! Abszolút sláger lenne. Az emberek szeretik a multifunkciós, több célú motorokat.

2011-01-01 20:58:44

Nekem főleg a villa tetszik, de az ülést keskenyellem.

2010-12-30 20:18:17

Szimpátikus egy szerkezet ez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Aprilia Dorsoduro 1200

údaje

Hengerűrtartalom: 1197 cm3

Max. teljesítmény: 130 LE (96 KW) 8700/min-nál

Max. forgatónyomaték: 115 Nm 7500/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1528 mm

Hossz: 2248 mm

Végsebeség: 232 km/h

Aprilia
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár