hirdetés
2009-02-03 09:33:40 , Írta: Hegyi András
Bookmark and Share

A Yamaha 2009. február 2-án történelmet írt a MotoGP-ben. A Yamaha ugyanis az első márka volt a gyorsasági vb történetében, amely interneten keresztül mutatta be az aktuális csapatát! Az ötlet egyébként nem új keletű, hiszen a Formula-1-ben már 2003 óta többé-kevésbé bevett szokás ez.

hirdetés
Amióta a nyolcszoros világbajnok Valentino Rossi a Yamahához került 2004-ben, a háromhangvillások mindig nagystílű csapatbemutatókkal kezdték a szezont. Tokióban, Milánóban és Torinóban voltak a nagyszabású bemutatók. Idén viszont a világgazdasági válság miatt sokkal visszafogottabb lett a Yamaha is. Pedig lett volna oka és pénze felhajtást rendezni Rossiéknak. Tavaly a MotoGP-ben mindent megnyert a Yamaha. Míg a Yamahának van az egyik legtőkeerősebb szponzora a FIAT révén. A Yamaha mégis inkább egy Formula-1-ből átvett szokást alkalmazott és a sokkal olcsóbb internetes bemutatkozást választotta. Az F-1-ben egyébként a Jaguár volt az első, amely az interneten leplezte le a csapatát 2003. januárjában. A Yamaha költségcsökkentése azonban relatív és sokkal inkább költségátcsoportosításról beszélhetünk, hiszen a MotoGP csapat olaszországi székhelyén, a Milánóhoz közeli Gerno di Lesmoban decemberben adták át az újonnan átépített központot.



A Yamaha csapatbemutatója tényleg újdonság volt a MotoGP-ben, ám a márka céljai ugyanazok maradtak. A Yamaha 2008 után 2009-ben is meg akarja szerezni az egyéni, a csapat és a gyártói vb-címet is.

Ugyanaz a csapat
A Yamaha 2008-ban a története legjobb évét zárhatta a MotoGP-ben, hiszen Valentino Rossi egyéni, a FIAT Yamaha Team csapat és a Yamaha gyártói vb-aranya mellett Jorge Lorenzo begyűjtötte a Év Újonca-díjat is. A sikerek miatt pedig a Yamaha nem változtatott a MotoGP alakulatának az összetételén. A Yamaha operatív csapata, amely nap mint nap Rossival és Lorenzoval dolgozik, semennyire nem változott. A gyári Yamaha csapat továbbra is 21 fős, míg Rossival és Lorenzoval 8-8 fő dolgozik. Rossi technikai igazgatója továbbra is az 56 éves ausztrál Jeremy Burgess, míg Lorenzo technikai igazgatója az 52 éves spanyol Ramon Forcada. A Yamaha menedzseri szinten is ugyanazokkal az emberekkel folytatja tovább, akik közül hárman kerültek új beosztásba. Masao Furusawának, a MotoGP alakulat vezetőjének még nagyobb lett a hatásköre. Furusawa jobb keze, Shigero Kitagawa immár a MotoGP-projekt elnöke lett. Míg Yoshiaki Hayasaki átvette Kitagawától a MotoGP fejlesztési igazgatói posztját.



Fal
A gyári Yamaha csapat továbbra is kettő-az-egyben alakulat marad. 2008-ban kényszerből választották széjjel Rossi és Lorenzo csapatait, hiszen a két motoros két különböző gumimárkát használt. A Doktor Bridgestone-t, a kétszeres 250-es világbajnok Michelint használt. A fal egyébként kötelező is volt, hiszen ezt a Bridgestone és a Michelin is külön kérte. Idén viszont elvben már teljesen felesleges lenne a fal, hiszen immár a Bridgestone lett az egyedüli gumiszállító a MotoGP-ben. A Yamaha, Rossi nyomására, azonban mégis úgy döntött, hogy a két gyári motorosa között továbbra is megmarad az elválasztó fal. Amelyet Lorenzo nem akart! A Yamaha érvelése a fal mellett egyébként nagyon is érthető. A Yamahának két vb-esélyes pilótája van, akik között mindennemű nézeteltérést, konfliktust el akar kerülni a márka mindenáron. Ráadásul a szeparáció tavaly már tökéletesen be is vált.

Új festés
A Yamaha főszponzora 2007 és 2008 után ismét az olasz FIAT, amelynek a kérésére a Yamaha fényezése alapvetően ugyanaz maradt, mint az elmúlt két évben. Azaz a FIAT felirat uralja az áramvonalidom mindkét oldalát, míg a kék és a fehér szín a leginkább meghatározó. Ennek ellenére mégis vannak módosítások. A kék és a fehér szín már nem határolódik el egymástól élesen, szinte egybeolvadnak egymással. Rossi és Lorenzo rajtszámai már nem fekete háttérben vannak, hanem fehér alapon. A szponzor feliratok száma kevesebb lett, míg új szponzor logókat is találunk Rossiék gépein. Az olasz élelmiszeripari cég, az AIA két év, az olasz mezőgazdasági gépgyártó vállalat, a Kerself pedig egy szezon után hagyta el a Yamahát. A tajvani Acer viszont továbbra is a szponzora maradt a Yamahának – ha a FIAT nem hosszabbította volna meg a fő szponzori szerződését, akkor az Acer lépett volna a helyébe - , amely már az Acer-csoporthoz tartozó Packard Bell márkával van jelen Rossiék gépein.

99



Amíg Rossi nem is gondolt arra, hogy megváljon az egyik védjegyétől, a 46-os rajtszámtól, addig Lorenzo a vb-karrierje alatt immár a harmadik rajtszámát használja. Lorenzo ismertetőjele a 48-as szám volt, amelytől csak 2007-ben vált meg, amikor is az egyes rajtszámot tette fel, jelezve, hogy ő a 250-es világbajnok. Lorenzo aztán 2008-ban, a MotoGP-ben való debütálásakor visszatette a 48-at, amelyet azonban idén már nem visel. A magyarázat abban keresendő, hogy Lorenzo 11 év után szakított menedzserével, Daniel Amatriainnal. Amiért Lorenzo lezártnak tekintett egy korszakot a pályafutásában és mindenképpen váltani akart a rajtszámot illetően is. Spanyolországban internetes szavazást is tartott ez ügyben. Négy számot szavaztatott meg, a 48-as mellett a 23-as, a 87-es és a 99-es rajtszámról lehetett voksolni. Lorenzo szurkolói a 23-ast választották, de végül Lorenzo a saját ízlése szerint a 99-es mellett döntött. Mondván ez nagyon egyedi és ritka!

Új sisak
A motor mellett Rossi és Lorenzo sisakjának a festése is új lett. Rossinak új egyéni szponzora van az amerikai energiaitalgyártó cég, a Monster révén. A Monster logója pedig Rossi sisakjára került fel. A Monster ugyebár John Hopkins és a Kawasaki fő szponzora volt az elmúlt évben. Lorenzo sisakja még jobban megváltozott. 2002 óta először nem látható Lorenzo egyik ismertetőjele, a spanyol édesipari vállalat a Chupa Chups emblémája, a nyalóka! Lorenzot ugyebár nyalókás embernek is hívják, hiszen mindig van a szájában egy nyalóka.

A Yamaha YZR-M1 2009 adatai

Motor: Folyadékhűtéses, soros négyhengeres, négyütemű motor
Erőátvitel: Kivehető, kazettás 6 fokozatú váltó, változtatható áttétellel
Kenőanyag: Yamalube
Kipufogórendszer: Termignoni
Váz: Deltabox, kettős alumínium hídváz, hátul alumínium öntvény lengővilla
Lengéscsillapítók:Öhlins, elöl teljesen állítható fordított teleszkópvilla, hátul központi rugóstag állítható rugó-előfeszítéssel és csillapítással
Gumik: Bridgestone, elől-hátul 16.5 collos
Felni: Marchesini
Fékek: Brembo, elöl 320 mm átmérőjű dupla szénszálas féktárcsa, radiálisan rögzített négydugattyús féknyereggel, hátul 220 mm szimpla acél féktárcsa kétdugattyús féknyereggel
Száraz tömeg: 148 kg
Névleges teljesítmény: 200 lóerő felett
Maximális sebesség: 320 km/óra felett





A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár