hirdetés
2008-11-06 10:19:27 , Írta: Hegyi András
Bookmark and Share

Az amerikai motokrossz bajnokság után az amerikai szuperkrossz sorozat és ezzel együtt a szuperkrossz vb is drasztikusan megváltozik jövőre. De amíg a motokrosszban a lebonyolítási rendszer lesz teljesen új, addig a szuperkrosszban a technikai szabályokban lesznek hatalmas módosulások, amelyek akár az egész motokrossz világra kihatással lehetnek.

hirdetés
Több hónapja lehetett már hallani arról, hogy Amerikában egy történelmi lépésre készülnek a szuperkrossz kapcsán. Amely lépést végül mégis megtették, hiszen 2009-ben a 450-es kategóriába beengedik a 250-es négyütemű gépeket is! Az egyesítés hátterében az áll, hogy idén nagyon sok szuperkrossz viadalon kevés volt egyszerűen az induló az open géposztályban. A 17 fordulóban csak 4 versenyen volt legalább 40 résztvevő, míg Indianapolisban és Torontoban csak 31-31 nevező volt! Ez tényleg túl kevés, de mégis nagyon meglepő, hogy a 450-es motorok közé beengedték a 250-es gépeket is! Emellett Amerikában a súlyhatárokat és a zajszinteket is megváltoztatták.

249-450
A motorok hengerűrtartam határai és tuningolási lehetőségei változnak meg a szuperkrosszban - és csak a szuperkrosszban! - 2009-re. Az open géposztályban továbbra is indulhatnak kétütemű gépek 150 és 250 köbcenti között. Ellenben a négyütemű gépeknél levitték a köbcenti határt. Immár 249 (!) és 450 köbcenti közötti gépek lesznek engedélyezve. Azaz négyütemű 250-es gépekkel is el lehet rajtolni az open kategóriában a 450-es motorok mellett! A tuningolási lehetőségek is megváltoztak. A furaton és a löketen már nem lehet változtatni a homológizált motoron. Míg a szelepek szögén sem lehet módosítani.

Súlyhatárok
125 köbcentiig minimum 87.9 kilósnak kell lennie egy motornak. 126 és 250 köbcenti között minimum 96.6 kilót kell nyomnia a motornak. Míg 251 és 450 köbcenti között legalább 99.7 kilósak lehetnek a gépek.

Zajszintek
A motorok zajszintje 2009-ben kisebb kell legyen az új szabályok miatt. A kétütemű gépek verseny előtti maximális zajszintje 96, míg a verseny utáni zajszintje 98 decibel lehet. A négyütemű gépeknél a verseny előtt 94, a verseny után 96 decibel lehet a legnagyobb zajszint. A zajszintmérés hengerűrtartamtól függ, de mindig kötött fordulatszámon történik. 125 köbcentiig 7000-es, a 126 és 250 köbcentis gépeknél 5000-es, a 251 és 450 köbcentis motoroknál 4500-as percenkénti fordulatszámon mérik a legmagasabb zajszintet.

Veszélyek
A nézőknek kuriózum és hatalmas látványosság lesz a 250-es és a 450-es gépek együtt versenyeztetése. Azonban sok veszélyt tartogat ez az egyesítés, míg magát a motokrosszt is alapjaiban változtathatja meg. A 450-es gépek sokkal erősebbek és nyomatékosabbak, mint a negyedliteres motorok. Azaz a 450-es gépek sokkal jobbak a kigyorsításoknál, a rajtnál, míg a hosszabb ugratókon sokkal könnyebb velük átmenni – például a hosszú hármas ugratókon hatalmas előnyben lesznek a 450-es gépek. A 450-es előnyei és a 250-es hátrányai miatt sok veszély alakulhat ki. A 250-es gépekkel sokkal agresszívabban kell majd vezetni, főleg a kanyarokban. A 450-es motorok egyszerűen átrepülhetik a 250-es gépeket, amiért mind a levegőben, mind a leérkezésnél lehetnek ütközések, sérülések. Természetesen láthattuk már, hogy bizonyos pályaadottságok mellett – ez főleg a motokrosszra igaz – a 250-es gépekkel jobb időket lehet elérni, mint a 450-es gépekkel. Ám itt azt is meg kell jegyezni, hogy ilyen időkre elsősorban az igazán nagy sztárok képesek. Nem az egész 250-es mezőny! Az egyesítésnek más kihatásai is lehetnek. Megszűnhet a lépcsőzetesség a motorosok tanulási folyamatában. Egy 450-es gép elsajátításához – a legtöbb motoros esetében – elengedhetetlen az, hogy 250-es géppel is tapasztalatot szerezzen. (Ugyebár az amerikai motokrosszban nem lesz egységesítés.) Míg az egységesítés a motorkerékpáriparra is kihathat, hiszen a gyártók nem biztos, hogy erőltetni fogják a jövőben a különböző hengerűrtartalmú motorok fejlesztését. Ha a 250-es gépek versenyképesek lesznek a 450-es motorokkal, illetve ha a 450-es motoroknak nem lesznek ellenfelei a 250-es motorok, akkor biztosan elgondolkodnak majd a gyártók, hogy milyen irányban is fejlesszenek tovább.




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár