hirdetés
2009-02-27 20:10:36 , Írta: Hegyi András
Bookmark and Share

Ugyan a háromszoros világbajnok Troy Bayliss tavaly évvégén visszavonult. Ugyan mindenidők egyik legnagyobb motorosa, Valentino Rossi nem fog bemutatkozni. Ugyan a 250 aktuális világbajnokát, Marco Simoncellit sem láthatjuk. Ugyan a spanyol Fonsi Nieto sem tagja már a mezőnynek. Azonban a március elsején rajtoló 22. szuperbike világbajnokság mégis mindenidők egyik legszínvonalasabb vb-jének tűnik előzetesen. Hiszen már a rajt előtt rekordokról beszélhetünk.

hirdetés
Amíg a MotoGP-ben nagyon kevés az induló, addig a szuperbike-ban idén minden rekord megdőlt. 2009-ben hét gyártó, 19 csapat és 31 motoros vág neki a szezonnak. A BMW a történetében először benevezett a szuperbike-ba. Az Aprilia 2002 után visszatért. A Kawasaki a MotoGP-vel ellentétben a szuperbike-ban nem egy, hanem kétfős gyári csapattal van jelen. A Honda 8 fővel a legtöbb motorost adja. A Ducati 7 motorost nevezett be. Míg a Yamaha és a Suzuki egy teljesen új motorral vág neki az idénynek. 2002 után először ismét van egy amerikai sztárja a sorozatnak, hiszen a Yamaha leigazolta a háromszoros amerikai szuperbike bajnokot Ben Spiest. A brit szuperbike bajnokságból is érkeztek sztárok. A 2008-as brit sorozat első három helyezettje, Shane Byrne, Leon Haslam és Tom Sykes már a vb-n húzza a gázt. Azaz a szuperbike vb történetében első ízben találkozik egymással az aktuális amerikai és brit szuperbike bajnok! A vb után az amerikai és a brit széria a legerősebb. A MotoGP-ből megint átköltözött egy nagy név a japán Shinya Nakano személyében. A szupersport vb-ből két vb-második, Broc Parkes és Jonathan Rea igazolt át, ahogyan két szuperstock 1000 Világkupa-győztes, Brendan Roberts és Alessandro Polita is a mezőny tagja már.

A szuperbike sikerének három kulcsa van. A sorozat hatása a motoreladásokra sokkal közvetlenebb, mint a MotoGP esetében. A sorozat költségei sokkal kisebbek, mint a MotoGP-ben. A szuperbike-ban egy gyári csapat éves költségvetése 5-6 millió euró. A privát csapatoknak pedig elég 1-2 millió is ahhoz, hogy versenyképesek legyenek. Hiszen a MotoGP-vel ellentétben a szuperbike-ban privát motorral is lehet valaki nagyon ütőképes.

Ben Spies
A szuperbike vb rajtja előtt sok-sok kérdés felmerül. Ezek közül az egyik az, hogy vajon a Yamaha végre-valahára megszerzi-e az első egyéni vb-címét? Amelyre idén óriási esélye van. Ez annak ellenére így van, hogy a Yamaha egy teljesen új YZF-R1-gyel indul és hogy a Yamaha két új pilótával, az amerikai Ben Spiesszel és a brit Sykesszal vág neki a szezonnak. Előzetesen tehát nem lehetett tudni, hogy mire lehet számítani a Yamahánál Noriyuki Haga és Troy Corser távozása után. Spies azonban nagyon hamar választ adott. A 25 éves amerikai kényszerből költözött át a vb-be. Miután Amerikában idén már nem a szuperbike a királykategória és Spies a MotoGP-ben sem talált magának helyet, a háromszoros amerikai bajnok leigazolt a gyári Yamahához. Ahol már az első teszteken fantasztikus volt. Spies először ül a Yamahán és a vb-pályákat sem ismeri, ám az előszezoni teszteken mégis ő volt a legkiegyensúlyozottabb. Minden teszten benne volt az első háromban! Spies egyértelműen meg akarja ismételni az amerikai Scott Russell 1993-as teljesítményét. A kawasakis Russell 1992-ben amerikai bajnok volt, majd egy évvel később az első szuperbike vb-idényében egyből világbajnok lett.


Ben Spies

Az egykori suzukis Spies pedig nagyon számíthat a Yamahára is. Idén a Yamaha R1 egy MotoGP replika. Hiszen az R1 megoldásai nagyon sokban hasonlítanak Rossi MotoGP-ben használt YZR-M1 gépére. Az új R1 blokkja is big bang, míg a Yamaha az egyetlen, amely átvette a MotoGP-ben használt Magneti Marelli MHT motorelektronikát is. A Ducati egy generációval régebbi MotoGP elektronikát használ még. A Ducatiban még a Magneti Marelli Marvel 4 található.

Spies más miatt is feltűnést kelt. Ugyanazt a 19-es rajtszámot viseli, mint egykoron a legendás amerikai Freddie Spencer!

Olaszok
Az olaszok több okból is nagyon reménykednek az idei szuperbike szezon előtt. Egyrészt a vb legeredményesebb márkája, a bolognai Ducati Troy Bayliss visszavonulása után is világbajnok akar lenni. A Ducatinál Bayliss helyére a kétszeres vb-második Hagát igazolták le, míg az olasz Michel Fabrizio a második szezonját kezdi meg a gyári Ducati csapatban. A duóban Fabrizio volt a jobbik az előszezonban, aki két teszten is a legjobb volt. Fabrizio egyértelműen nagyot fejlődött a tavalyi idényhez képest – 2008-ban a 8. helyen zárt - , míg a jobb erőnléti állapotára már Bayliss egykori trénere ügyel. A Ducati reményei szerint Fabrizio lehet az első olasz világbajnok a szuperbike vb-n. A Ducati azonban nem csak a gyári kettősében bízik, hiszen a privát ducatisok is nagyszerűek voltak az előszezonban. Főleg a kétszeres brit szuperbike bajnokot, Shane Byrne-t és a korábbi vb-második Regis Laconit kell kiemelni.


Shane Byrne

A Ducati a mezőny egyetlen V2-es motorja. Az új 1098F09-en nagyobb lett hűtő és az olajhűtő, míg a motoron már elektronikus gázmarkolat van a MotoGP géphez, a Desmosedicihez hasonlóan.
Az olaszok azonban nem csak Fabrizioban és a Ducatiban bíznak. Hiszen az Aprilia hét év után ismét benevezett a szuperbike-ba. Egy teljesen új motorral és egy teljesen új csapattal. Az Aprilia az első V4-es motorjával, az RSV4-gyel várja a vb-t. Míg a kétfős gyári alakulatában két korábbi gyorsasági vb-menő húzza a gázt. A japán Nakano az egyik, míg az Aprilia korábbi szupersztárja, az olasz Massimiliano Biaggi a másik. Az Aprilia-Biaggi páros 1994 és 1996 között verhetetlen volt a 250-ben! Ezeket az eredményeket akarja megismételni a kettős a szuperbike-ban is! Az Apriliára tényleg nagyon oda kell figyelni, hiszen 1999 és 2001 között a noaleiek már letették a névjegyüket a szuperbike-ban. A V2-es RSV1000-rel, Corserrel, Laconival és Hagával az Aprilia volt már vb harmadik is, míg összesen 8-8 győzelmet és rajtelsőséget, valamint 26 érmet szerzett az olasz márka.

Suzuki
Az olaszok mellett a németek is az első vb-címükben reménykednek. A németek sztárja Max Neukirchner, aki a tavalyi szezon meglepetésembere volt. Megszerezte a németek első győzelmeit a szuperbike vb-n, míg ő lett a Suzuki vezérpilótája. Neukirchner tavaly az 5. helyen zárt a végelszámolásnál, amely eredménnyel idén biztosan nem lenne elégedett.


Max Neukichner

A gyári Suzuki csapat idén háromszorosan is átalakult. A spanyol Nieto elhagyta a csapatot, amely így már csak kéttagú. Neukichner társa a japán Yukio Kagayama maradt továbbra is. A Suzukinak immár új főszponzora van. A Suzukinak pedig már egy teljesen új motorja is van. A GSX-R1000 K9 blokkját, váltóját, vázát, kipufogórendszerét és hátsó lengővilláját teljesen áttervezték. A Suzuki mindent a jobb hajtásnak rendelt alá. A K9-nek kisebb lett a blokkja, hosszabb lett a lengővillája és más lett a súlyelosztása. A K9-nek és a K8-nak csak egyetlen közös alkatrésze van: az első villa.

Japánok
A japánok eddig ugyanúgy szerepeltek a szuperbike vb-n, mint az olaszok. Az olaszokhoz hasonlóan nagyon sok nagydíjgyőzelemmel büszkélkedhetnek – 52 japán győzelem született - , míg a japánoknak is sokszor volt esélye a vb-címre. Idén a japánok pedig az olaszokhoz és a németekhez hasonlóan szintén nagyon reménykednek az első vb-aranyukban. Hiszen a japán kontingens idén igencsak megerősödött. Idén öt japán vesz részt a szuperbike-ban. Makoto Tamada maradt a gyári Kawasaki csapatban. Kagayamának bebetonozott helye van a Suzukinál. A Honda tavaly után ismét nagyon bízik Ryuichi Kiyonariban. Míg Haga és Nakano idén új életet kezdtek. A korábbi vb-második Nakano 10 év után hagyta el a gyorsasági vb-t. A 32 éves motoros, aki 2000-ben volt ezüstérmes a 250-ben, nagydíjgyőzelmeket aratott a negyedliterben, míg többször volt érmes az 500-ban, majd a MotoGP-ben is.

A japánok közül azonban a legnagyobb név Haga. Nitro Nori. Aki a szuperbike történetének is az egyik legnagyobb alakja. A 34 éves Haga 231 futamon indult már, 33 győzelmet és 87 érmet jegyzett már. Emellett kétszer vb-második, háromszor vb-harmadik volt. Azaz a vb-cím még sosem adatott meg neki. Ezt idén mindenképpen pótolni akarja, hiszen a karriere alatt első ízben leigazolt a vb legsikeresebb csapatába, a gyári Ducatihoz. Haga volt már gyári pilóta az Apriliánál és a Yamahánál is. Haga nagy reményekkel vág neki a szezonnak, hiszen 2004-ben privát ducatisként már ért el eredményeket. Öt éve vb-bronzérmes lett 6 győzelemmel és az összetettben csak a két akkori gyári ducatis előzte meg őt.

Honda
A világ legnagyobb motorkerékpárgyártója kétszeresen is fölényben van a mezőnyben. A szupersport vb-hez hasonlóan a szuperbike vb-n is a legtöbben a Hondát választották. Míg az első számú csapatok tekintetében szintén a Honda a legnépesebb. Amíg a Yamaha, a Suzuki, az Aprilia, a Kawasaki, a Ducati és a BMW gyári csapata csak kétfős, addig a Honda vezéralakulata, a holland Ten Kate tavalyhoz hasonlóan ismét három motorosból áll. Az egykori MotoGP-menő, a spanyol Carlos Checa és a kétszeres brit szuperbike bajnok Kiyonari a második szezonját kezdi meg, míg a mezőny legfiatalabb tagja, a mindössze 22 éves Jonathan Rea debütál.


Carlos Checa

A CBR1000RR technikai szintjét a legnehezebb megmondani az összes motor közül, hiszen a Honda 2002 óta hivatalosan nem nevezett be sosem gyári csapatot a szuperbike vb-be. Ennek ellenére a Honda és a Ten Kate csapat mindig vb-esélyes. Ráadásul idén még inkább az. Idén 2002 után először ismét van egy olyan motor, amelyre feltették a Honda versenyrészlegének, a HRC-nek a logóját. Kiyonari gépén látható a HRC felirat. Ez pedig nem szokott véletlenül szerepelni. Kiyonari pedig már új futóművet és motorelektronikát is kapott. Checa és Kiyonari tavaly már nyert futamgyőzelmeket is, azaz sokkal tapasztaltabbak idén. A Hondának Rea révén van egy új reménysége is, hiszen az előszezoni teszteken végig nagyon jól motorozott az újonc. Akivel kapcsolatban meg kell említeni, hogy 2007-ben második volt a brit szuperbike bajnokságban. A Ten Kate csapat tehát képes lehet megismételni a 2007-es vb-címét.

BMW, Kawasaki
A szuperbike vb sikerét három márka mutatja leginkább. Az Aprilia ugyebár nem a MotoGP-be tért vissza – onnan 2004-ben szálltak ki a noaleiek. A BMW hosszú huzavona után a MotoGP helyett inkább a szuperbike-ot választotta. Míg a Kawasaki, felidézve a 90-es éveket, a története egyik legnagyobb beruházását hajtotta végre a szuperbike-ban.


A BMW superbike verseny-motorkerékpárja

Nagyon sokáig úgy tűnt, hogy a BMW-t a MotoGP-ben láthatjuk, de a bajorok inkább úgy döntöttek, hogy mégis a szuperbike-ban mutatkoznak be. A müncheni cég a német Alpha Technikkel közösen dolgozik a szuperbike projektjét, amely eddig körülbelül 15-20 millió euróba került. A BMW versenyrészlegében 9 mérnök, míg az Alpha Techniknál 30 mérnök dolgozik azon, hogy a soros négyhengeres S1000RR, amely sok szempontból a japán motorokat idézi, minél ütőképesebb legyen. A BMW csapata is nagyon erős, hiszen az ausztrál Troy Corser két vb-címmel büszkélkedhet, míg a spanyol Ruben Xaus volt már vb-második is.

A Kawasaki szinte teljesen átszervezte a csapatát. A Kawasaki gyári támogatott csapata immár a brit Paul Bird Motorsport. A Kawa 14 japán mérnököt rendelt ki az új alakulatba. A zöldek a technikai fejlesztéseket már teljes egészében Japánban végzik. Míg a japán Tamada új társa az ausztrál Parkes lett. A Kawa az átalakítások és a ZX10R fejlesztése miatt sokkal kevesebbet tesztelt a mezőny többi tagjához képest, ám Parkes ennek ellenére egyre jobb időkre volt képes.

Új szabályok, új naptár
Az idei naptár a tavalyi évhez hasonlóan szintén 14 nagydíjból áll. Azonban a menetrend mégis más. A naptárban már nem szerepel az angliai Brands Hatch, valamint az olaszországi Vallelunga. A Rómához közeli pálya 2007-ben és 2008-ban fogadta a szuperbike vb-t. Míg a legendás Brands Hatch, amely a legtöbb nézőt vonzó helyszín volt, 1992 után első ízben került ki a naptárból! Brands Hatch és Vallelunga helyére az olaszországi Imola és a dél-afrikai Kyalami került vissza. Imola 2006, míg Kyalami 2002 után van benne ismét a szuperbike naptárában.

Két nagyon fontos szabálymódosítás is történt, amelyek mind azt szolgálják, hogy még látványosabb és izgalmasabb legyen a szuperbike. Idén új szuperpole rendszert vezetnek be az edzéseken, míg a szombati szabadedzés és időmérő már csak 45 perces. Az új kieséses rendszerű szuperpole 50 perces és 20 motoros vehet rajta részt. Az új szuperpole három 12 perces részből áll. Az 1. részben az utolsó 4, a 2. részben az utolsó 8 esik ki, míg a 3. részben 8 pilóta viaskodik egymással a pole pozícióért. Az 1. és 2., valamint a 2. és 3. rész között hétperces szünetet tartanak.

Az esőszabályokban is radikális módosításokat hajtottak végre. A MotoGP-hez hasonlóan esőben nem szakítják félbe a versenyeket. A motorosok a futamok alatt kimehetnek a boxba motorcserére.


Címkék:  superbike , összehasonlító teszt , versenymotor




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár