hirdetés
2009-01-29 11:28:07 , Írta: Hegyi András
Bookmark and Share

A szuperbike vb idei egyetlen kollektív tesztjén a 33 éves brit Shane Byrne volt a legjobb. A privát ducatis, a 1098RS nyergében új pályacsúcsot motorozott, mindhárom nap a leggyorsabb volt és az új rendszerű szuperpole debütálásán is első volt. Azaz favoritként vághat neki az első teljes szuperbike vb-idényének.

hirdetés
Gyakorlatilag befejeződött a szuperbike vb előszezoni tesztidőszaka. Február 9-én a csapatok felszerelései már elindulnak Ausztrália felé, ahol március elsején rajtol a 22. szuperbike vb. Amelynek a legfontosabb előszezoni tesztjét a portugáliai Portimaoban rendezték meg. És ahol az elmúlt tesztekhez képest nem igazán változtak meg az erőviszonyok. A Ducati, elsősorban a privát ducatis Byrne fantasztikus volt. A Ducati és Byrne legnagyobb ellenfele továbbra is a Yamaha-Ben Spies páros maradt. A Ducati-Yamaha duót szorosan követi a Honda és Suzuki. Míg a Kawasaki, az újonc BMW és a visszatérő Aprilia le van maradva a fejlesztésekkel. Ennek ellenére mégis azt lehet mondani, hogy nagyon kiegyensúlyozott a mezőny, hiszen az első 11 helyezett egy másodpercen belül végzett egymáshoz képest. Portimaoban egyébként nagyon rossz időjárási körülmények voltak. Az eső folyamatosan zavarta a teszteket. Ez jól látszik a körök számán is. A három nap alatt a legtöbb kört a gyári ducatis Michel Fabrizio tette meg: mindösszesen csak 128 kört motorozott. A többiek ennél kevesebbet! A rossz idő főleg az új motorral versenyző BMW-t és Apriliát, valamint az első tesztjén résztvevő Kawasakit hátráltatta.

Ducati
Troy Bayliss nélkül/után is van élet! A Ducati elmondhatja magáról, hogy a három legfontosabb előszezoni teszten mindháromszor a leggyorsabb volt. A bolognaiaknak ütőképes a gyári 1098F09 és a privát 1098RS gépe is. Amíg a dél-afrikai Kyalamiban decemberben a gyári ducatis Fabrizio volt a legjobb, addig a két portimaoi teszten a privát ducatis Byrne-nek nem volt ellenfele.


Shane Byrne

Byrne ugyan csak idén kezdi meg az első teljes vb-idényét a szuperbike-ban, azonban mégis egy nagyon jól ismert motoros. Kétszer volt brit szuperbike bajnok, 2003-ban és 2008-ban. 2003-ban szabadkártyásként mindkétszer győzött a vb Európa Nagydíján Brands Hatch-ben. 2004-ben és 2005-ben a MotoGP-ben szerepelt az Apriliánál, a Kenny Roberts-féle Proton KR-nél és a Hondánál. Byrne azonban elsősorban a Ducatit szereti. 2003-ban a Ducati 998-cal lett brit bajnok, majd miután öt év szünet után visszaült a Ducatira, 2008-ban a 1098-assal is egyből brit bajnok lett. Méghozzá fölényesen! Amiért a Ducati gondolkozott azon is, hogy őt tegye-e be a visszavonuló Troy Bayliss helyére. Végül Noriyuki Haga lett a nyerő, míg Byrne abba az olasz privát alakulatba került, ahol tavaly Max Biaggi és Ruben Xaus is motorozott. Byrne pedig egyelőre nagyon jól érzi magát itt. November után a mostani hétvégén is ő lett a leggyorsabb Portimaoban. Esőben és szárazon is félelmetes volt a 1098RS nyergében. A privát Ducati két fontos dologban tér el a gyári géptől. Byrne nem kapja meg a MotoGP elektronikát, míg a motorján nincs elektronikus gázmarkolat sem. Byrne azonban nem panaszkodik. 46 ezredmásodperccel megjavította Bayliss tavalyi pályacsúcsát. Míg az esőben lebonyolított új szuperpole-on is a legjobb volt.

A Ducati azonban nem csak Byrne-nel, hanem Hagával is elégedett. Nitro Nori Kyalami után Portimaoban is harmadik lett és méltó riválisa volt Byrne-nek és Spiesnek. Haga társa, Fabrizio viszont elmaradt a várakozásoktól. Kyalamiban mindhárom nap tarolt, de Portimaoban nagyon sok beállítási gondja volt, amiért nem igazán tudott főszereplő lenni és csak a 8. időt motorozta.

Yamaha
Bár a legsikeresebb yamahás, Haga idén eligazolt a háromhangvillásoktól, ám a Yamaha mégis nagyon optimistán várja a vb rajtját. Ez két dolognak köszönhető. Az új, MotoGP-technikát rejtő YZF-R1-nek – Valentino Rossi YZR-M1-éhez hasonlóan az R1-nek is big bang blokkja van, míg az R1 motorelektronikája, a Magneti Marelli Marvel 5 ugyanaz, mint a Doktor gépén – és a háromszoros amerikai szuperbike bajnoknak, Ben Spiesnek. Spies Byrne-höz hasonlóan a tesztek meglepetése.


Ben Spies

Az amerikai ugyan nem ismeri a vb pályákat, mégis nagyon gyors. Portimaoban most hétvégén és novemberben is második volt, ahogyan Kyalamiban is. Ráadásul most hétvégén a versenyszimulációs köreiben jobb volt, mint Byrne! Spies emellett azt is lenyilatkozta, hogy a teszteken nem kockáztatott. „A teszteken nincs értelme kockáztatni, Portimaoban akár 1 másodperccel jobb időt is elérhettem volna, ha mindent beleadok.” Majd meglátjuk! De annyi biztos, hogy Spies nagyon magabiztos. A Yamahánál pedig immár a brit Tom Sykes is kezd formába lendülni. A tavalyi brit szuperbike bajnokság negyedikje az előszezoni legjobb tesztjét teljesítette a hétvégén a 4. helyével.

Honda
A japán gyártók közül a legtöbb új alkatrésszel a Honda készült a kollektív tesztekre. Pontosan ezért nehéz véleményt alkotni a hondásokról. Hiszen a pilóták elsősorban az új alkatrészek értékelésével voltak elfoglalva, nem pedig arra törekedtek, hogy minél jobb időket érjenek el.


Carlos Checa

Ennek dacára mégis azt lehet állítani, hogy két hondás, a spanyol Carlos Checa és az újonc brit Jonathan Rea bizakodva várhatják a vb nyitányát. A holland Ten Kate csapat – ez az alakulat az első számú hondás egység – harmadik tagja, a japán Ryuichi Kiyonari viszont eddig csalódás volt. Kyalamiban a 10., Portimaoban a 14. helyen zárt.

Suzuki
A Suzuki egy teljesen új GSX-R1000-rel vág neki a szezonnak. Az új motor még nem annyira ütőképes, mint az új Yamaha R1, ráadásul még nem is igazán megbízható. Yukio Kagayama K9-esének a karteréből szombaton ömlött az olaj a pályára.


Max Neukirchner

A Suzuki mégis bizakodhat. Főleg a német Max Neukirchner miatt. A fiatal német immár egyértelműen a Suzuki vezérmotorosává vált, aki az új 20 fős, kieséses rendszerű szuperpole-on a második lett Byrne mögött.

Kawasaki
A zöldeknél hatalmas változások voltak tavalyhoz képest. A Kawasaki új gyári támogatott csapatot jelölt ki. Amelyhez Japánból 14 mérnök érkezett, míg a Kawa a japán szuperbike bajnokságban használt felszereléseit is áthozta vb-be. Emellett a Kawasaki új futóművet is használ, hiszen Öhlins helyett már Showa van a ZX-10R-en.


Broc Parkes

A Kawasaki fejlesztései azonban le vannak maradva. Későn kezdte meg a teszteléseket és az időeredményei sem igazán jók. Az egyetlen pozitívum az ausztrál Broc Parkes szereplése lehet. A kétszeres szupersport vb-második 2002 után tért vissza a szuperbike és először motorozik a Kawasakinál, ám egyből ő volt a legjobb kawás.

BMW
A bajor márka a nevéhez méltóan szállt be a szuperbike vb-be. A BMW csapatának, a német Alpha Racingnek a költségvetése 15-20 millió euróra tehető. Míg a csapatban 39 mérnök dolgozik. A BMW 9 fejlesztőmérnökkel vesz részt, a többi harminc szakembert pedig az Alpha Racing tulajdonosa, az Alpha Technik adja. A csapat sportigazgatója, a 42 éves egykori újságíró és salakmotoros Rainer Baeumel, aki igazat mondott, amikor azt állította, hogy a négyhengeres S1000RR fejlesztései még csak 70 százalékban vannak kész.


Troy Corser

A BMW egyértelműen le van maradva a Ducatihoz, a Yamahához, a Hondához és a Suzukihoz képest, de a kétszeres világbajnokkal, az ausztrál Troy Corserrel mégis elégedett lehet. Corser számos nagy nevet meg tudott előzni és a 11. ideje Portimaoban biztató a jövőt illetően. Corser teljesítménye főleg akkor érzékelhető igazán, ha azt összehasonlítjuk Ruben Xaus teljesítményével. A BMW spanyolja többször is bukott és csak a 25. helyre volt jó. A BMW szerdán és csütörtökön egy kétnapos plusz tesztet is beiktatott, hogy megoldást találjon a gondjaira. A teszteket Valenciában rendezik meg.

Aprilia
Az Aprilia még a BMW-nél is jobban le van maradva a fejlesztésekkel. Pedig az Aprilia motorerőben a legjobbak közé tartozik. Portimaoban az RSV4-nek mérték a legnagyobb végsebességet. A négyszeres világbajnok Max Biaggi 298.3 kilométer/órával repesztett. A futóművel és az erőátviteli rendszerrel azonban nagyon sok gondja van, mint Mad Maxnek, mind a japán Shinya Nakanonak.


Max Biaggi

A pattogásgátló kuplung hibája miatt az apriliások nem tudnak kellő sebességgel bekanyarodni. A probléma régi keletű, hiszen Biaggi már az első tesztjei óta panaszkodik rá. Az Aprilia egyelőre még nem tudta megoldani a problémát és a vb rajtjáig nem is fogja. Épp ezért az előzetes tervekkel ellentétben, Biaggi és Nakano nem utazott el Valenciába tesztelni – az Aprilia a BMW-hez hasonlóan szerdán és csütörtökön tesztelt volna.

Flag-to-flag
Az új edzés lebonyolítási rendszer mellett a MotoGP-ből átvett új esőszabályt is tesztelték Portimaoban. De amíg az új szuperpole sikeres volt – a 20 legjobb idővel rendelkező motoros jut be ide és három 12 perces turnusban, kieséses rendszerben dől el, hogy ki lesz a rajtelső - , addig az új, versenybeli esőszabály főpróbája – esőben nem szakítják félbe a viadalt és a motorosok kimehetnek a boxba motort cserélni – nem igazán sikerült. Egyrészt a motorosok egyenként mentek ki a boxba, másrészt sokak nem tudtak motort cserélni, mivel csak egyetlen gépük volt. Shane Byrne is közéjük tartozott! Hagának és Nakanonak viszont egyáltalán nem sikerült a motorcsere. Miután átültek a másik gépükre, a boxutca közepén azonnal le is fulladt a gépük. Szerencse, hogy egyedül voltak! Hiszen képzeljük csak el versenykörülmények között ezt a helyzetet, amikor is 33 motoros együtt cserél motort! Egyszóval lehetnek még gondok.


A háromnapos kollektív szuperbike vb tesztek végeredménye:

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
Shane Byrne (brit, Ducati)
Ben Spies (amerikai, Yamaha)
Noriyuki Haga (japán, Ducati)
Tom Sykes (brit, Yamaha)
Carlos Checa (spanyol, Honda)
Max Neukirchner (német, Suzuki)
Jakub Smrz (cseh, Ducati)
Michel Fabrizio (olasz, Ducati)
Jonathan Rea (brit, Honda)
Leon Haslam (brit, Honda)
Troy Corser (ausztrál, BMW)
Yukio Kagayama (japán, Suzuki)
Regis Laconi (francia, Ducati)
Ryuichi Kiyonari (japán, Honda)
Broc Parkes (ausztrál, Kawasaki)
Alessandro Polita (olasz, Ducati)
Shinya Nakano (japán, Aprilia)
Max Biaggi (olasz, Aprilia)
Brendan Roberts (ausztrál, Ducati)
David Salom (spanyol, Kawasaki)
Makoto Tamada (japán, Kawasaki)
Gregorio Lavilla (spanyol, Honda)
Tommy Hill (brit, Honda)
Luca Scassa (olasz, Kawasaki)
Ruben Xaus (spanyol, BMW)
Roberto Rolfo (olasz, Honda)
Vittorio Iannuzzo (olasz, Honda)
1'43.294
1'43.484
1'43.487
1'43.546
1'43.657
1'43.674
1'43.767
1'43.951
1'44.115
1'44.170
1'44.261
1'44.425
1'44.546
1'44.610
1'44.704
1'45.108
1'45.179
1'45.199
1'45.278
1'45.393
1'45.446
1'45.672
1'45.679
1'45.820
1'46.128
1'46.916
1'46.97





A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár