hirdetés
2008-10-07 10:55:16 , Írta: Hegyi András
Bookmark and Share

Idén megismétlődött a 2001-es szezon. A szuperbike és a szupersport vb-n ugyanazok az ausztrál motorosok lettek világbajnokok, akik hét éve is a csúcsra értek. A 39 éves Troy Bayliss 2001 és 2006 után a 3. vb-aranyát szerezte meg a szuperbike-ban, míg a 32 éves Andrew Pitt 2001 után a 2. vb-címét gyűjtötte be a szupersportban.

hirdetés

    Azt a Troy Baylisst láthattuk az elmúlt két nagydíjon, Olaszországban és Franciaországban, akit mindig is ismertünk és akit mindig is tiszteltünk. Hiszen Bayliss olyan volt Vallelungában és Magny Cours-ban, mint az egész pályafutása alatt. Hibázott, majd utána fantasztikus volt. Már Vallelungában megvolt az esélye arra, hogy Carl Fogarty és Neil Hodgson után ő legyen a harmadik, aki már két fordulóval a vb befejezése előtt megszerzi a vb-címet. Nem így történt. Az 1. futamban túl kemény gumikat tett fel és csak a 6. hely lehetett az övé. A 2. futamban három kanyarral a cél előtt a 2. helyről bukott és csak a 16. helyen érkezett be. Míg három riválisa még életben tartotta a matematikai esélyeit Bayliss ellenében. A suzukis Max Neukirchner kétszer negyedik lett. A gyári yamahások pedig remekeltek. Troy Corser a két 3. helyével idén először kétszer állhatott fel a dobogóra. Noriyuki Haga viszont a Német GP után idén másodszorra kettős győzelmet aratott. Haga, aki ugyebár 2009-ben már Bayliss helyét fogja elfoglalni a gyári Ducati csapatban, Magny Coursban is szenzációs is. De már nem tudta megakadályozni azt, hogy Bayliss a visszavonulása előtt begyűjtse a 3. szuperbike vb-címét. Haga hiába nyert az 1. futamban, Bayliss a 3. helyével is célba ért – túl puha első gumit tett fel, amiért a hajrában lemaradt. A 2. futamban aztán a világbajnok megmutatta Hagának, hogy miért is ő lett a világelső. Hiszen Bayliss legyőzte a bombaformában lévő Haga-Yamaha duót.


   
    Bayliss a 3. vb-címével még inkább a szuperbike legendája lett. Ugyan neki nincs 4 vb-címe, mint Fogartynak és Foggy 59 nagydíjgyőzelmét sem fogja túlszárnyalni – Bayliss 50 diadalnál tart - , de mégis sok mindenben jobb, mint az a Fogarty, akinek a helyére került be Bayliss 2000-ben a Ducatinál. A győzelmeinek és a dobogós helyezéseinek a százalékarányai jobbak Baylissnek. Fogarty 220 nagydíjon 59-szer nyert és 109 alkalommal volt érmes, míg Bayliss 150 nagydíjon 50-szer győzött és 92-szer volt dobogós. Bayliss azonban főleg más okból számít unikumnak. Bayliss az első, aki három különböző típusú motorral tudott világbajnok lenni. Amíg Foggy a Ducati 916-tal és a 996-tal 2-2 alkalommal lett világbajnok, addig Bayliss három különböző Ducatival lett világelső. Az első két vb-címét az 1988-ban kifejlesztett Ducati 851 utódaival nyerte meg: 2001-ben a 996R-rel, majd 2006-ban a 999F06-tal diadalmaskodott. Idén viszont azzal a 1098F08-cal lett világbajnok, amelyet a Ducati a MotoGP-ben alkalmazott technikája alapján tervezett meg. Bayliss pedig azon kevés motorosok egyike is lett, akik világbajnokként búcsúztak el: ez a múltban csak a brit Freddie Frith-nek és John Surteesnek, a német Hans-Georg Anscheidtnek és az olasz Carlo Ubbialinak adatott meg. Bayliss természetesen a Ducatit is nagyon boldoggá tette. A 1098 az első szezonjában egyből világbajnok lett. Duplán is. Hiszen az egyéni mellett a gyártói vb-cím is a Ducatié lett. A Ducati a 13. egyéni és a 15. gyártói vb-aranyát ünnepelheti a szuperbike-ban.


Hét év után

    Baylisshez hasonlóan Pitt is rekordokkal lett világbajnok. A francia Sebastien Charpentier mellett ő lett a szupersport vb második kétszeres világbajnoka. De amíg a francia duplázott a Hondával, addig Pitt a Kawasaki után a Hondával is sikeres tudott lenni.



Pitt egy hosszú kitérő és számos nehéz év után jutott ismét a csúcsra a kategóriában. Miután 2002-ben elhagyta a szupersport vb-t megfordult a MotoGP-ben (Kawasaki, Moriwaki, Ilmor), 2005-ben és 2006-ban volt a Yamaha gyári szuperbike csapatának a tagja, míg 2004-ben és 2007-ben leginkább szabadúszó volt, aki alig versenyzett. Idén aztán visszatért a szupersportba és bekerült a legjobb csapatba, a hondás holland Ten Kate alakulatba, amelynél azonnal ismét a legjobb lett. Pedig az idei második Olasz Nagydíjon Vallelungában úgy tűnt, hogy veszélyben lehet a vb-címe. A Katari és a Spanyol GP után harmadszorra bukott idén, ellenben legnagyobb riválisa, a csapattárs Jonathan Rea harmadszorra nyert idén és két fordulóval a vb befejezése előtt 11 pontra feljött Pitt mögé az összetettben. A Francia GP-n Magny Cours-ban viszont fordított volt a forgatókönyv. Pitt győzött, míg Rea bukott és csak a 10. helyen végzett. Furcsa módon azonban a Ten Kate mégis Reát viszi fel jövőre a szuperbike-ba, a kétszeres világbajnok Pitt pedig továbbra is marad a szupersportban. Ahol immár 2002 óta veretlen a Ten Kate és a Honda. A hollandok nagyon értenek a pilóták kiválasztásához – Pitt a francia Fabien Foret és Charpentier, a török Kenan Sofuoglu, az ausztrál Chris Vermeulen és Karl Muggeridge után a 6. motoros, aki a Ten Kate-val világbajnok lett - , míg a Honda a CBR600RR-rel már a 7. egyéni és a 6. gyártói vb-címénél tart. A vb egyetlen magyar csapatánál, a szintén hondás Factory Racingnél az elmúlt két viadalon Németh Balázs volt a jobb. Honfitársunk Vallelungában a 25., Magny Cours-ban a 19. helyen érkezett be. Az olasz Denis Sacchetti hazájában a 26. helyen zárt, míg a francia viadalon kiesett.




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár