hirdetés
2008-09-10 16:18:22 , Írta: Hegyi András
Bookmark and Share

Valentino Rossinak a San Marinó-i Nagydíjon sikerült beállítania egy szinte utolérhetetlen rekordot.

hirdetés

Giacomo Agostini Yamahája nyergében - Daytona, 1975

Immár neki is 68 nagydíjgyőzelme van a királykategóriában, mint a vb legeredményesebb pilótájának, a szintén olasz Giacomo Agostininek. A két pilótát egyben nagyon nehéz és egyben nagyon könnyű is összehasonlítani. A pályafutásukat évtizedek választják el és egészen más feltételek között versenyeztek. Azonban mindketten korszakos jelentőségű szupersztárok!

 
Rossi az idei Cseh Nagydíjon

Tárgyilagosan nagyon nehéz és talán jobb nem is összehasonlítani a két olasz zsenit. Agostini idején, a 60-as és a 70-es években zömében még utcai versenypályák voltak, amelyek sokkal veszélyesebbek voltak a mai épített pályáknál. Ago korában egy szezonban sokkal kevesebb viadal volt, mint manapság. Agostini idején nem igazán voltak tengerentúli versenyek. Míg az elmúlt évtizedekben teljesen megváltoztak a motorok. Ago idején a királykategóriában a motorok maximális teljesítménye jó, ha elérte a 100 lóerőt. Míg Rossi volt, hogy 250 lóerő feletti motoron is száguldozott. És azt sem szabad elfelejteni, hogy a még mindig csak 29 éves Rossi 2010-ig biztos jelen lesz a vb-n! Az 1942-ben született Agostini ugyebár 35 éves koráig versenyzett. Azaz Rossi előtt még nagyon sok minden állhat. Agostini és Rossi összehasonlítása tehát lehetetlen feladat, ám mégis érdemes megemlíteni a két 68-szoros királykategóriabeli nagydíjgyőztes rekordjait. Hiszen ezek a csúcsok elárulják, hogy miért ők értek el ilyen magasságokba.


Agostini rekordjai

 
Agostini MV Augustával

-A királykategória történetében Agostini nyerte a legtöbb vb-címet, hiszen 8-szor volt világbajnok. 1966 és 1972 között zsinórban hétszer volt a legjobb, majd 1975-ben is világelső lett.

-A királykategóriában Ago volt az első, aki egy kétütemű motorral tudott világbajnok lenni.

-Ago nyert vb-címet először japán motor nyergében. 1975-ben egy kétütemű Yamaha YZR500 OW23 típusjelzésű motorral győzött Agostini.

-Agostini volt az első, aki négy- és kétütemű géppel is világbajnokságot nyert. Ez a bravúr csak Rossinak sikerült még a vb történetében.

-Ago két motorral, a négyütemű háromhengeres MV Agustával és a négyhengeres Yamaha YZR500-zal lett világbajnok, míg emellett a két típus mellett a négyütemű négyhengeres MV Agustával is nagydíjgyőzelmet tudott aratni.

-Agostininek van a leghosszabb győzelmi sorozata. 1968 és 1969 között 20 egymást követő nagydíjon volt verhetetlen.

-Agostini az egyetlen, aki egy szezonban mindegyik nagydíjat meg tudta nyerni. 1968-ban mind a 10 nagydíjon első volt.

-Az első nagydíján, az 1965-ös Nyugat-Német GP-n a Nürburgringen egyből második lett.

-Az első diadalát az 500-as karrierje 7. nagydíján szerezte meg a Finn GP-n.

-Agostini az utolsó győzelmét 1976-ban a Nyugat-Német GP-n, a Nürburgringen gyűjtötte be.

-Agostini 1965 és 1977 között szerepelt az 500-as géposztályban.

-Agostini csak 1977-ben nem tudott nagydíjgyőztes lenni.

-Agostini a 13 szezonjában csak három alkalommal nem volt érmes az összetettben. A vb-címei mellett 1965-ben második, 1973-ban harmadik, 1974-ben negyedik, 1976-ban hetedik, 1977-ben hatodik volt.

-Agostini az MV Agustának és a Yamahának is a legendája. Az MV Agustának ő volt a legeredményesebb motorosa – 7 vb-cím és 62 nagydíjgyőzelem - , míg a Yamahának – 1-vb-cím és 6 GP-diadal - ő volt az első sztárja.

-Agostini 119 királykategóriabeli nagydíján nyert 68-szor, míg 88-szor érmes volt.

-A királykategória versenyein a legtöbb gyors kört Ago teljesítette, hiszen 69 nagydíjon volt övé a legjobb köridő.

-Agostini összesen 19 pályán diadalmaskodott. Ago nyert a finnországi Imatrában (10 győzelem), belgiumi Spa-Francorchamps-ban (8), a németországi Sachsenringen (6), Hockenheimringen (4) és Nürburgringen (4), a Man-szigeti TT-n (5), a hollandiai Assenben (6), a csehországi Brnóban (4), az észak-írországi Belfastban (3), az egykori Jugoszláviában található Opatijában (1), a svédországi Anderstorpban (2), az ausztriai Salzburgringen (3), az olaszországi Monzában (4) és Imolában (2), a spanyolországi Barcelonában (1) és Jaramában (1), valamint a franciaországi Le Mans-ban (2), Clermont-Ferrand-ban (1) és Le Castellet-ben (1).

-Az egy nagydíjon szerzett győzelmek számában Ago a legjobb, hiszen a Finn GP-n 10-szer nyert.

-Ago a pályafutása alatt két aktív világbajnokot győzött le, hiszen világbajnok lett két brit legenda Mike Hailwood és Phil Read ellenében is.


Rossi csúcsai


Rossi és a Honda RC211V

-Rossi szerezte meg a legtöbb érmet a királykategóriában, az eddigi 145 nagydíja alatt 110-szer állhatott dobogóra.

-Rossi szerezte meg a legtöbb pontot a királykategóriában. A Doktor már 2662 pontnál jár. Agostini csak 1072 pontra volt képes. De hát egészen más volt a pontozási rendszer.

-Egymás után a legtöbbször a Doktor állhatott fel a dobogóra. 2002 és 2004 között 23-szor volt érmes, Agostini 22-szer volt zsinórban dobogós.

-Rossi az egyetlen, aki két egymást követő nagydíjon két különböző márkával is nyerni tudott. 2003-ban az utolsó hondás viadala után 2004-ben az első yamahás versenyén is győzni tudott.

-Rossi a Yamaha legeredményesebb motorosa a királykategóriában a maga 35 GP-diadalával.

-Rossi a Hondának is a legendája. Rossi Hondával nyerte meg az utolsó 500-as világbajnokságot, míg Hondával ő győzött a MotoGP első szezonjában is. Rossi nyert a legtöbbször az öthengeres RC211V-vel, a Doktor 33-szor diadalmaskodott Hondával.

-Rossi nyert a legnagyobb különbséggel vb-címet, hiszen 2005-ben 147 pont előnnyel nyert.

-Rossihoz köthető a szezonbeli legtöbb érem: 2003-ban és 2005-ben 16-szor volt dobogós.

-Rossi az egyetlen, aki 5-ször is 300 pont feletti teljesítménnyel lett világbajnok.

-Rossi volt az első, aki elérte a 367 pontos összpontszámot. A Doktor 2005-ös rekordját 2007-ben beállította az ausztrál Casey Stoner.

-Rossi az amerikai Eddie Lawson mellett a második, aki két egymást követő szezonban két különböző márkával is világbajnok lett. Lawson 1988-ban Yamahával, 1989-ben Hondával, Rossi 2003-ban Hondával, 2004-ben Yamahával lett világelső.

-Rossi 2004-ben 12 év után szerzett ismét vb-címet a Yamahának, méghozzá első nekifutásra.

-Rossi az első érmét a 4. királykategóriabeli nagydíján szerezte meg: a 2000-es Spanyol GP-n Jerez de la Fronterában harmadik lett.

-Rossinak 9 versenyt kellett várni arra, hogy győzzön a királykategóriában. 2000-ben a Brit GP-n vizes pályán diadalmaskodott.

-Rossi eddig mindig érmes volt az összetettben. 2001 és 2005 között ötször volt világbajnok, 2000-ben és 2006-ban második volt, míg 2007-ben harmadik lett.

-Rossi 20 pályán nyert már. Az olaszországi Mugellóban (7 siker) és Misanóban (1), az angliai Donington Parkban (5), a brazíliai Rio de Janeiroban (4), a japán Suzukában (3) és Motegiben (1), a dél-afrikai Welkomban (2), a spanyolországi Jerez de la Fronterában (5), Barcelonában (5) és Valenciában (2), a csehországi Brnóban (4), a portugáliai Estorilban (5), az ausztráliai Phillip Islanden (5), a malajziai Sepangban (4), a franciaországi Le Mans-ban (3), a hollandiai Assenben (4), a németországi Sachsenringen (3), a kínai Sanghajban (2), a katari Losailban (2) és az amerikai Laguna Secában (1) győzött már.

-A hazai nagydíjak tekintetében Rossi a legjobb, hiszen az Olasz GP-n hétszer nyert.

-Rossi három géppel, a kétütemű Honda NSR500-zal, a 990 köbcentis négyütemű Honda RC211V-vel és a Yamaha YZR-M1-el lett világbajnok, míg négy géppel nagydíjgyőztes volt. A három említett gép mellett a 800-as Yamaha YZR-M1-el is nyert.

-Rossi két világbajnok, a spanyol Alex Crivillé és az amerikai Kenny Roberts Junior ellen tudott világbajnok lenni. Ha idén is világbajnok lesz, akkor az amerikai Nicky Hayden és az ausztrál Stoner ellen is a legjobb lesz.

-Rossi az egyedüli, aki háromszor is a 11. helyről tudott nyerni.




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár