hirdetés
2008-12-30 13:14:41 , Írta: Hegyi András
Bookmark and Share

Január 3-án rajtol el a 36. amerikai szuperkrossz bajnokság, amely egyben a szuperkrossz világbajnokságot is jelenti. A legfontosabb amerikai terepmotoros sorozat rengeteg újdonságot tartogat. Új a tulajdonos, lesznek új helyszínek, sokan váltottak csapatot és kategóriát. Míg a legnagyobb újdonság az, hogy az open géposztályban már négyütemű 250-es gépeket is lehet használni a 450-es gépek mellett.

hirdetés

Új tulajdonos

    Hosszú idő után már nem a Live Nation Motor Sports részvénytársaság szervezi a szuperkrossz sorozatot. A céget a 2008-as bajnokság után megvásárolta a Feld Entertainment, amely új névvel, a Feld Entertainment Motor Sports néven irányítja a szériát. A tulajdonosváltás nem igazán éreztette a hatását. Az új tulajdonos meghagyta a régi menedzsmentet, a promociós partnerek is maradtak, ahogyan a szuperkrossz lebonyolítási rendszere sem változott meg. A Feld Entertainment egyébként a világ egyik legnagyobb szórakoztatóipari vállalata, amelynek hatalmas tapasztalata és presztízse van. Amerikában pont ezért senki sem aggódik a tulajdonosváltás miatt.

Új helyszínek
    A 2008-as menetrendhez képest a 2009-es naptár megváltozott, hiszen három új helyszínen rendeznek viadalokat, míg immár Kanadában is lesz Lites-kategóriás verseny. Detroit, Minneapolis és Dallas már nem szerepel a 17 futamos programban. Helyettük visszatért Salt Lake City és New Orleans, a floridai Jacksonville-be pedig a története folyamán először látogat el az 1974 óta létező szuperkrossz sorozat. Indianapolisban viszont egy teljesen új stadionban, a 720 millió dollárért felépített Lucas Oil stadionban rendezik meg a szuperkrossz futamot. A kanadai Toronto is debütál, hiszen a Keleti-parti Lites kategória először szerepel Kanadában.

Új szabályok
    A szuperkrossz új idényében a legfontosabb változást az új technikai szabályok jelentik. Az open géposztályban már nem csak négyütemű 450-es és kétütemű 250-es motorok indulhatnak, hanem már négyütemű 250-es gépek is elrajtolhatnak. A szuperkrossz bajnokság történetében ez mindenképpen mérföldkőnek számít, ám mégsem számít abszolút újdonságnak. Hiszen a Las Vegas-i US Openen már évek óta együtt versenyeznek a 450-es és a 250-es négyütemű gépek. A nyitásra azért volt szükség, mert az elmúlt években látványosan csökkent az open kategória indulóinak a létszáma. A 250-es négyütemű gépek bevezetésével módosítottak a súlyhatárokon is, míg a bajnokságban csak homológizált motorokkal lehet indulni. Azaz a tuningolási lehetőségek is megváltoztak. Elsősorban azért, nehogy bárki is 350-es gépekkel próbálkozzon! A motorok zajszintje is módosult, hiszen az amerikai szövetség, az AMA átvette a nemzetközi szövetség, a FIM kisebb zajszintre vonatkozó 2008-as szabályait.

Retropályák
    A pályák tervezésében is sok újdonság lesz. Lesznek teljesen új akadályok és pályaelemek. De lesznek a régebbi időket visszaidéző akadályok is, mint például a vizesárok! Hat pályát pedig hat egykori sztár tervez meg az új tulajdonos, a Feld Entertainment Motor Sports felkérésére. A 3. anaheimi viadal pályáját Jeremy McGrath tervezi meg. San Diegóban Ricky Johnson, Atlantában Ricky Carmichael, Indianapolisban Mike LaRocco, St. Louisban Travis Pastrana, míg Torontoban Jeff Stanton lesz a pályatervező.

Dopingteszt
    Az AMA és a FIM az elmúlt években egyre szorosabb kapcsolatot ápol egymással, hiszen az amerikai szövetség egyre több FIM-szabályt vesz át. A motokrossz vb-ből átvett kisebb zajszintszabályok mellett a doppingszabályokat is átvette a FIM-től az AMA. 2009-től már bárhol, bárkit, bármikor doppingtesztnek tehetnek ki. A vizsgálatokat a FIM által felkért független testület, a Nemzetközi Doppingellenes Ügynökség, a WADA végzi.

Open
    Az open géposztályban két krosszost kell elsősorban kiemelni, hiszen előzetesen ők számítanak a legnagyobb esélyesnek. A két pilótában az is közös, hogy teljesen új korszakot kezdenek meg a karrierjükben. A hatszoros amerikai bajnok James Stewart 15 év után elhagyta a Kawasakit és átigazolt a Yamahához. Stewart októberben írt alá a Yamahához és azóta sikert sikerre halmozott. Megnyerte a US Opent, a Bercy Szuperkrosszt és az Egyesült Államokban ő lett az Év Motorosa. Stewart nagyon elszánt, hiszen mindenáron el akarja feledtetni a 2008-as szuperkrossz idényt, amikor is nagyon korán megsérült. Az ausztrál Chad Reed is új életet kezdett. A háromszoros amerikai bajnok 2002 után szakított a Yamahával és átment a Suzukihoz. Reed az aktuális szuperkrossz bajnok, azonban ő nem volt annyira átütő az első suzukis viadalain, mint Stewart a Yamahán. Reed a US Openen vesztett Stewart ellenében, míg az ausztrál szuperkrossz bajnoki címet sem tudta százszázalékos teljesítménnyel megnyerni. Stewart és Reed előzetesen kiemelkedik a mezőnyből, azonban egyáltalán nem biztos, hogy csak kettejük belügye lesz a bajnoki cím sorsa. A Kawasaki Stewart helyére felhozta a Lites-géposztályból a négyszeres amerikai bajnok Ryan Villopotot, aki Tim Ferry társa lesz a gyári duóban. A 20 éves krosszos ugyan elsősorban motokrossz specialistának számít – a 3 amerikai motokrossz bajnoki címe mellé csak egy szuperkrossz trófeát szerzett - , ám mégis okozhat meglepetést már a debütálásakor. A gyári Honda Red Bull Racing csapat is nagyon erős, hiszen négy nagy név, Ivan Tedesco, Davi Millsaps, Andrew Short és a világbajnok Ben Townley alkotja az alakulatot. A hondások közül azonban Kevin Windham lehet Stewarték legveszélyesebb ellenfele. Windham a gyári támogatott Geico Powersports csapatban húzza a gázt. A Suzuki gyári csapata is nagyon erős, hiszen Reed mellett ott motorozik még Mike Alessi és Michael Byrne is. A Yamaha sem egyszemélyes csapat. Broc Hepler és Josh Grant Villopotohoz hasonlóan debütál az openben, míg a gyári Yamaha alakulatban nem szabad elfeledkezni Josh Hillről sem. Hepler és Hill mellett Grant Langston is a gyári Yamaha trió tagja, de Langston a legnagyobb valószínűség szerint nem fog versenyezni, mivel még mindig küzd a jobb szemében talált rákos daganattal.
 
Lites
    A Lites-kategóriában, a Keleti- és a Nyugati-parti bajnokságban a szokásoknak megfelelően sokkal kiegyensúlyozottabb a mezőny, mint az openben. Sokkal több az esélyes, míg nem igazán lehet kiemelni senkit sem. Ez annak ellenére igaz, hogy a két 2008-as bajnok, a hondás Trey Canard és a yamahás Jason Lawrence maradt a Lites-ban. Két alakulat mégis fölényben van már a rajt előtt. A Monster Energy/Pro Circuit Kawasaki és a Geico Powersports Honda ugyanis létszámfölényben van a többi csapathoz képest. Minkét egység 4-4 bajnok aspiránssal vág neki a bajnokságoknak. A Hondánál Canard társa Brett Metcalfe, Daniel Reardon és Blake Wharton. A Kawasakinál pedig igazi sztárparádé van Jake Weimer, Austin Stroupe, Ryan Morais és a francia világbajnok Christophe Pourcel révén. A gyári Suzuki duó is félelmetes, hiszen Ryan Dungey és Nico Izzi alkotja a Rockstar/Makita csapatot. Az esélyesek közé a KTM-es MDK/Muscle Milk és a hondás MotoConcepts/RXR csapat is beletartozik. A hondás egységnél a francia Benjamin Coisy, Cole Siebler, Jeff Alessi és az ausztrál Daniel McCoy motorozik, míg a KTM-es csapatot Ryan Sipes, Justin Brayton, Wil Hahn, Martin Davalos és a kétszeres vb-második Tommy Searle erősíti. Searle azonban lehet, hogy csak pár viadalon fog részt venni és majd csak a motokrossz bajnokságot fogja végig motozni.





A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár