hirdetés
2009-02-05 14:35:08 , Írta: Hegyi András
Bookmark and Share

A gyártók szövetségének, az MSMA-nak a szerdai gyűlése olyan volt, mintha nem is lenne válság a MotoGP-ben. Mintha nem hiányozna a Kawasaki. Mintha nem hiányoznának a szponzorok sem. Csak két dologban tudtak megegyezni a gyártók. A gyári csapatok tagjai ezentúl már csak turista osztályon repülhetnek, míg a tengerentúli viadalokon a gyári alakulatoknál nem lesz külön szakácsstáb.

hirdetés
Az MSMA január hetedikei tokiói tárgyalása után azt lehetett hinni, hogy nagyon sok fontos döntés fog majd megszületni Sepangban a minél kisebb költségek érdekében. A sepangi Pan Pacific Hotelben tartott megbeszélés azonban már rosszul is kezdődött, hiszen Tokióval ellentétben nem volt jelen már a Kawasaki. Egyre nagyobb a valószínűsége annak, hogy idén biztosan nem lesznek zöld motorok a MotoGP-ben! De vissza a gyártók szövetségének a gyűléséhez. Ahol a Yamahát Masahiko Nakajima és Shigeto Kitagawa, a Hondát Kosuke Yasutake, a Suzukit Shinichi Sahara, a Ducatit Livio Suppo és Corrado Cecchinelli képviselte. Azaz mindegyik márka a MotoGP-beli felső vezetőivel képviseltette magát. Akik több mint 10 órán át tárgyaltak. De igazán eredménytelenül. Hiszen igazán radikálisan új szabályokat nem hoztak meg, sok szabályt függőben hagytak és elsősorban csak lényegtelen döntéseket hoztak meg a királykategóriával kapcsolatban.
Az lehet az érzése az embernek, hogy a gyártók igazán nem is akarnak változtatni! Egyértelmű, hogy senkit nem zavar az, hogy a Kawasaki kiszállt. Hogy a MotoGP-ben csak nagyon kevés induló van. Bár ez sosem volt gond igazán a múltban sem. Elég visszagondolni az 1977-es és az 1978-as 500-as szezonra. Az akkori királykategóriában csak a Suzuki és a Yamaha indult! Ez a gondolkodásmód pedig máig tart. Igaz nem véletlenül. Hiszen a MotoGP tagjai szerint csak az legyen tagja az elitnek, a MotoGP-nek, aki bármi áron elbírja a nehézségeket.

Kevesebb edzés
Az egyik fő napirendi pont az idei edzésmenetrend és a tesztlehetőségek voltak. A végleges döntés ez ügyben is későbbre csúszott, de a legnagyobb valószínűség szerint idén mégis rövidebbek lesznek a nagydíjak időmérői és kevesebb lesz a teszt. A kiszivárgott infok szerint törölhetik a péntek délelőtti szabadedzést, a 60 perces edzések csak 45 percesek lesznek, míg a 25 perces warm-up 10 percesre zsugorodhat. A tesztekről sincs megegyezés. A nagydíjak után nem biztos, hogy lesznek tesztek hétfőnként. De ha mégis lesznek, akkor is csak a gyártók tesztpilótáinak, azaz a vb-menők nem tesztelhetnének. Míg elmaradhatnak a vb utáni spanyolországi előszezoni tesztek is. Hogy mikor tudjuk meg a bizonyosságot az új edzésprogramról és a tesztekről, arról még nem tudunk beszámolni. Ma csütörtökön összeül a csapatok szövetsége, az IRTA, majd valamikor február közepén tanácskozni fog a nemzetközi szövetség, a FIM GP Bizottsága is. Amely gyűlések után talán okosabbak leszünk remélhetőleg.

Suzuki
A módosított, lerövidített edzés- és tesztlehetőségek ügyében elsősorban a Suzuki miatt nincs végleges határozat még. A Suzuki ugyanis többet akar tesztelni. Ez tökéletesen érthető is. Amíg a Yamahának 4, a Ducatinak 5 és a Hondának 6 pilótája van, addig a Suzuki csak 2 motorossal van jelen a MotoGP-ben. Azaz rövidebb idő alatt az ellenfelek sokkal több adathoz, információhoz juthatnak, mint a Suzuki.

Turista osztály
Sepangban egy valamiben volt teljes konszenzus. Az utazási valamint az étkezési költségeiket lecsökkentették a gyári csapatok. Amíg eddig az elit alakulatok mindig a legjobb légitársaságokkal első osztályon utaztak a legnagyobb kényelemben, addig idén már nem tehetik meg ugyanezt. A gyári csapatok vezetői ugyanis úgy határoztak, hogy ezentúl turistaosztályon kell mindenkinek repülnie. Az intézkedés nagyon sokaknak nem tetszett. Elsősorban a vb egyik legnagyobb nevének, Valentino Rossi technikai igazgatójának, az ausztrál Jeremy Burgessnek. De ha a Yamaha MotoGP vezetője, Masao Furusawa is turistaosztályon utazik, akkor a 13 vb-címmel rendelkező Burgessnek is ott kell ülnie. Burgess egy valaminek azonban mégis örülhet. A többi márkával ellentétben a Yamaha továbbra is külön szakácsokat fog magával vinni a tengerentúli viadalokra is.

Az MSMA utazási és étkezési költségcsökkentései nem vonatkoznak a privát csapatokra, hiszen ők a motorral együtt mindent saját zsebből állnak. Azaz a gyártóknak semmi joguk beleszólni a privát csapatok döntéseibe.

Honda
A MotoGP-ben uralkodó furcsa állapotokat főleg a nagyon fontos technikai szabályváltoztatások esetében lehetett megfigyelni. Úgy látszik nincs akkora válság még, hogy tényleg drasztikusan módosítani kellene a szabálykönyvet. Míg a Honda továbbra is óriási hatalommal rendelkezik a gyártók között és az MSMA-ban is. A Honda döntése értelmében maradnak a méregdrága 800-as motorok és nem lesz azonos a motorelektronika sem. A többi kérdésben pedig továbbra is maradt a teljes bizonytalanság. Azaz talán nehezebbek lehetnek a motorok. Talán a karbon féktárcsát leválthatják az acél féktárcsák. És megint csak talán egy blokknak két nagydíjat kell majd kibírnia. A feltételes mód azért van, mert a Yamaha és a Suzuki képtelen igazán egyedül döntéseket hozni és nagyobb részt elfogadja a Honda döntéseit, a Ducati pedig rendre egyedül marad az elképzeléseivel.






A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár