hirdetés
2008-10-30 10:48:03 , Írta: Hegyi András
Bookmark and Share

Mint az elmúlt években mindig, idén is Valenciában rendezték meg a MotoGP első tesztjeit a következő szezonra. Amely egy új korszak első fejezete volt. Több okból is. A királykategóriában ugyebár lezárult egy 60 éves periódus, hiszen immár csak egyetlen gumiszállítója van a MotoGP-nek a japán Bridgestone révén. Azaz 1970 óta először immár senki sem használja a francia Michelin papucsokat. Míg megszűntek a speciális, csak pár körre való edzésgumik is.

hirdetés
Nagyon nagy várakozás előzte meg a kétnapos valenciai teszteket. Mindenki kíváncsi volt az új gumiszabályokra a gyakorlatban is, valamint arra, hogy milyenek lesznek az újfejlesztésű, mindenki számára egységes Bridgestone gumik. Sok volt az átigazoló. Sokan feljöttek a 250-ből. Voltak máshonnan érkező újoncok is. Valentino Rossi egykori nagy riválisa, a spanyol Sete Gibernau 2006 után tért vissza. Míg a Ducati, a Yamaha, a Honda és a Suzuki már elhozta a 2009-es motorjait is.

Bridgestone
Sok volt az aggodalom az új gumiszabályok és az új Bridgestone gumik miatt. Szinte mindenki kevesellte a tesztgumik számát – egy kétnapos teszten az 1. nap 8, a 2. nap 6 gumit kaphatnak a versenyzők - , míg voltak olyanok, akik szerint lesznek protekciósok, akik jobb minőségű gumit fognak kapni a többieknél. Itt Valentino Rossiról, Casey Stonerről és Daniel Pedrosáról van szó elsősorban. A gumikkal azonban mindenki elégedett volt. Ugyan a Bridgestone csak kétféle gumikeveréket és egyféle karkaszú gumit hozott el, de a főpróba sikeres volt. Az újoncokat leszámítva egy kivétellel mindenki gyorsulni tudott a Valenciai GP-n elért legjobb köridejéhez képest! Egy garnitúra gumi jó időjárási feltételek között – az 1. nap jó idő volt, míg a 2. nap esett – 30 kört is kíbírt, azaz a Valenciai GP távját is kibírta. Az egységes Bridgestone gumik sikeres bemutatkozása még egy fontos dolgot jelent. Az egygumiszállítós rendszert a vb-t rendező Dorna azért erőltette hivatalosan, hogy kisebb legyen a MotoGP gépek kanyarsebessége, hogy kevesebb legyen a bukás és hogy ezzel nagyobb legyen a biztonság. Nos ez egyelőre nem jött be: Rossiék már most gyorsabbak a Bridgestone-nal, mint 2008-ban, míg Valenciában jól észrevehetően a kanyarsebesség is megnőtt!

Gumiváltók
Az új Bridgestone abroncsok jó tulajdonságai elsősorban azokon a versenyzőkön érződik, akik 2008-ban még Michelint használtak. A spanyol Jorge Lorenzóról, az olasz Andrea Doviziosóról és a francia Randy De Puniet-ről van szó. Mindhárman gyorsabbak voltak a számukra ismeretlen Bridgestone-nal, mint az évadzáró Valenciai GP-n a Michelinnel. Lorenzo - aki az 1. nap bukott, de nem sérült meg – 0.3, Dovizioso szintén 0.3, míg De Puniet 0.4 másodperccel volt gyorsabb. A Yamaha szatellit alakulata, a francia Tech3 nem volt ott Valenciában, azaz Colin Edwards és James Toseland nem tesztelhetett. A Hondáról Ducatira átigazoló Nicky Hayden viszont ott volt és ő volt az egyedüli, aki lassabb volt Bridgestone-nal, mint Michelinnel. A Kentucky Kölyök 0.6 másodperccel volt lassabb a japán gumikkal. Igaz Hayden esetében nem szabad elfelejteni, hogy ő először tesztelte a gyári Ducatit.

Motorváltók
Négyen új motort próbáltak ki Valenciában. Dovizioso első alkalommal tesztelhette a gyári Hondát. A szintén olasz Marco Melandri a MotoGP karrierje alatt immár a 4. márkával próbálkozik. Melandri a Yamaha, a Honda és a Ducati után a Kawasaki pilótája lett. Melandri nyáron már tesztelte a Kawát titokban Japánban, de hivatalosan mégis Valenciában volt a bemutatkozása a zöldeknél. A spanyol Toni Elias 2007 után visszatért a Hondához. Míg Hayden számára egy teljesen új korszak kezdődött el. 2003 és 2008 között a gyári Honda csapat tagja volt, ám Valenciában már a gyári Ducatit képviselte. Hayden kivételével pedig mindenki felgyorsult. Dovizioso ugyan még nem ülhetett fel a 2009-es gyári RC212V-re, de a 2008-as gyári Hondával is jobb volt, mint az idei szatellit Hondával. Melandri 0.4 másodperccel volt gyorsabb a Kawasakival, mint a Ducatival és csak 22 ezredmásodperccel volt lassabb csapattársánál, John Hopkinsnál, aki ugyebár sokkal jobban ismeri a ZX-RR800-at. Elias pedig 0.5 másodperccel volt jobb a Hondával, mint a Ducatival.

Gibernau, debütálók
A 36 éves kétszeres vb-ezüstérmes Gibernau 2006 után tért vissza a MotoGP-be. Gibernau a szezon alatt többször tesztelte már a 800-as Ducatit, míg a valenciai pályát is nagyon ismeri. Gibernau teljesítménye ezek miatt sem nem kiemelkedő, sem nem csalódást keltő. Gibernau jobb időt motorozott, mint amilyet a francia ducatis Sylvain Guintoli tudott a Valenciai GP-n. A három MotoGP újonc, a 250-ből érkező finn Mika Kallio és a japán Yuki Takahashi, valamint a 2007-es szuperstock 1000 Világkupa-győztes olasz Niccoló Canepa viszont lassabb időre volt képes, mint a Valenciai GP-n mért legrosszabb köridő. A Valenciai GP-n a leggyengébb időt a kawasakis Anthony Westnek mérték. Az ausztrál 1:34.715-öt tudott. Ezt a szintet se a szatellit ducatis Kallio és Canepa, se a szatellit hondás Takahashi nem érte el. Ahogyan a Kawasaki tesztpilótája, Olivier Jacque sem.

Stoner, Pedrosa, Rossi
A kétnapos valenciai tesztekre a Ducati és a Honda egy teljesen új motort hozott el. A Katalán GP utáni teszteken már láthattuk a Ducati 2009-es karbonvázas változatát. Azóta a Ducati módosította a karbonvázat és egy új blokkot is megtervezett. A Desmosedici GP9 kívülről két ok miatt ismerhető fel azonnal. A nyereg alatti végdobja sokkal szélesebb lett, míg az áramvonalidom a blokk részen megváltozott. A Ducati új blokkja annyira friss volt még, hogy az első kilométereket nem a tesztpilóták, hanem Stoner tette bele. Nagyon sikeresen. A műtétje előtt ő volt a valenciai tesztek legjobbja és 0.1 másodperccel gyorsabb volt, mint a Valenciai GP-n elért leggyorsabb körében. A Honda a 2009-es motorját még csak Pedrosának adta oda, aki Stoner mögött a második lett és aki szintén 0.1 másodperccel gyorsult fel. A Yamaha új blokkja csak jövőre lesz kész, de Rossi már kipróbálhatta az új futóművet és az új áramvonalidomot is. A Doktor a Valenciai GP-n nem tudott 1:33 alá kerülni, ellenben a teszteken képes volt erre és 0.154 ezredmásodperccel volt jobb.

Suzuki
A kétnapos teszteken csak a Suzuki okozott igazán meglepetést. A Suzuki úgy kezdte a 2009-es tesztidőszakot, mint amikor 2006-ben az első 800-as teszteken remekelt. A Suzuki a Japán GP után már tesztelt Motegiben egy 2009-es prototípust, ám azóta megint elkészített egy újabbat, amellyel nagyon jó volt Chris Vermeulen és Loris Capirossi is. A GSV-R800 egy új erőforrást és egy módosított vázat kapott. Az új Suzuki sokkal erősebb és végsebességben sokkal ütőképesebb lett. A két suzukis Stoner, Pedrosa és Rossi után zárta a teszteket. Vermeulen 1.4 (!) másodpercet faragott le a Valenciai GP-n elért idejéből. Míg Capirex 0.3 másodperccel volt gyorsabb önmagához képest.

Hayden
A 2006-os világbajnok számára voltak a legnagyobb változások. Hayden 11 év után hagyta el a Hondát, míg a pályafutása alatt első ízben használt Bridgestone gumikat is a Michelin után. Hayden nagyon szorgalmas volt, hiszen Melandri után ő tette meg a legtöbb kört a két nap alatt. Melandri 101, Hayden 99 kört motorozott. Hayden kipróbálta a 2008-as és a 2009-es motort is. Egyelőre még sokkal instabilabb alatta a motor, mint Stoner alatt, amiért másfél másodperccel lassabb volt, mint a csapattársa Stoner. A ducatisoknak mégis tetszett Hayden, hiszen még sokkal agresszívebben vezetette a motort, mint Stoner, míg egy pillanatra sem ijedt meg a félelmetesen mozgó Ducatitól. Hayden pedig esőben a legjobb volt. Igaz sokkal lassabb volt, mint a Hondával és a vizes pályára rajta kívül csak hatan, Melandri, Dovizioso, Canepa, Kallio, Elias és Capirossi merészkedett még ki.

Valenciai tesztek

1. nap (száraz pálya)
1. Casey Stoner     (ausztrál, Ducati)        1:32.464 (54 kör)
2. Daniel Pedrosa    (spanyol, Honda)        1:32.672 (60)
3. Valentino Rossi    (olasz, Yamaha)        1:32.921 (34)
4. Chris Vermeulen    (ausztrál, Suzuki)        1:33.142 (67)
5. Loris Capirossi    (olasz, Suzuki)        1:33.325 (75)
6. Alex De Angelis    (olasz, Honda)        1:33.375 (77)
7. Jorge Lorenzo    (spanyol, Yamaha)        1:33.550 (44)
8. Andrea Dovizioso    (olasz, Honda)        1:33.675 (57)
9. John Hopkins    (amerikai, Kawasaki)    1:33.760 (74)
10. Marco Melandri    (olasz, Kawasaki)        1:33.782 (75)
11. Randy De Puniet    (francia, Honda)        1:33.832 (80)
12. Nicky Hayden    (amerikai, Ducati)        1:33.960 (79)
13. Toni Elias        (spanyol, Honda)        1:34.129 (81)
14. Sete Gibernau    (spanyol, Ducati)        1:34.451 (52)
15. Mika Kallio    (finn, Ducati)            1:34.793 (60)
16, Olivier Jacque    (francia, Kawasaki)        1:34.925 (71)
17. Niccoló Canepa    (olasz, Ducati)        1:34.995 (62)
18. Yuki Takahashi    (japán, Honda)        1:35.203 (73)

2. nap (vizes pálya)
1. Hayden    1:48.287 (20)
2. Dovizioso    1:48.296 (18)
3. Melandri    1:48.786 (26)
4. Canepa    1:49.917 (25)
5. Kallio    1:50.275 (26)
6. Elias    1:54.057 (16)
7. Capirossi    1:57.322 (7)

Az idei Valenciai GP legjobb időeredményei:
A versenybeli legjobb idő: Stoner 1:32.582
Az esős edzéseken elért legjobb idő: Hayden 1:43.940




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár