hirdetés
2008-09-11 11:54:51 , Írta: Hegyi András
Bookmark and Share

A gyorsasági motorkerékpáros vb legmegerőltetőbb időszaka veszi kezdetét az elkövetkező hétvégén.

hirdetés

Az Indianapolis Motor Speedway

Az elkövetkező öt hétben négy tengerentúli helyszínen, három földrészen, Amerikában, Ázsiában és Ausztráliában, teljesen eltérő időzónákban és éghajlati övekben rendeznek meg négy nagydíjat. Amelyek közül az első mindenidők egyik legnagyobb szenzációjának számít. Hiszen az 1949 óta létező vb első ízben látogat el a világ egyik leghíresebb autós versenypályájára, az Egyesült Államokban található Indianapolisba, a legendás Indianapolisi 500 Mérföldes helyszínére.

Az Indianapolisi Nagydíjről csak szuperlatívuszokban lehet beszélni! Hiszen nagyon sokáig elképzelhetetlennek tűnt, fel sem vetődött az, hogy valamikor is MotoGP futamot rendezzenek Indianapolisban. Egyszerűen Indianapolis csak autós szentély volt, szinte semmi kapcsolata nem volt a motorozással. Nemhogy a MotoGP-vel! Ugyan az indianapolisi versenypálya, az Indianapolis Motor Speedway története 7 motorversennyel kezdődött 1909. augusztus 14-én (!), azonban az elmúlt 99 évben egyetlen más motorversenyt sem rendeztek rajta. Csak az autóké volt a pálya. Az IndyCar, a NASCAR és a Formula-1 sorozatoké. Tavaly azonban egy csapásra megváltozott minden. Indianapolis tavaly júliusban bekerült a 2008-as naptárba! Ez olyan dolog, mintha a Formula-1 legismertebb helyszínén, Monte Carlóban rendeznének MotoGP viadalt!


Az első verseny rajt elötti pillanata

Négy fő oka van annak, hogy Indianapolis (be)fogadja a MotoGP-t. A pálya tulajdonosaival a vb-t rendező spanyol Dorna nagyon jó kapcsolatokat épített ki, amely végül odáig vezetett, hogy 7 éves tárgyalások után tavaly nyáron aláírták a hároméves szerződést. Azaz 2010-ig biztosan marad Indianapolis a naptárban. A MotoGP 2005 után tért vissza az Egyesült Államokba – három éve a kaliforniai Laguna Seca állandó tagja a vb-nek – és a motorosok egyre nagyobb népszerűségre tettek szert a földrésznyi országban. Ehhez leginkább az amerikai motorosok sikerei járultak hozzá, hiszen Nicky Hayden 2006-ban világbajnok volt. De egy olasz zseni is óriási befolyással bírt. A hétszeres világbajnok Valentino Rossi immár a tengerentúlon is szupersztár!

Indianapolis más miatt is hatalmas szenzációnak számít. Laguna Secával ellentétben ide nem csak a királykategória, a négyütemű MotoGP látogat el, hanem a két kisgéposztály, a kétütemű 250 és 125 is! Ez a tény tökéletesen jelzi, hogy immár mennyire érdeklődnek a vb iránt az elzárkózásukról és a konzervativizmusukról is híres tengerentúliak. A 250 és a 125 mezőnye 1994, azaz 14 év után utazik el újra az USA-ba.


A Nicky Hayden utca táblája

Ahol már tavaly óta nagyon nagy a felhajtás az Indianapolisi Nagydíj körül. Sok eseményt tartottak az elmúlt egy évben a pályán és azon kívül is, hogy népszerűsítsék a nagydíjat. A városban hatalmas óriásplakátokon reklámozzák a viadalt. És utcákat is elneveztek a legnagyobb sztárokról. Tizenkét utca viseli immár az amerikai világbajnokok, Hayden – a legnagyobb valószínűség szerint a Ducati Indianapolisban jelenti be, hogy a hondás Kentucky Kölyök leszerződik az olasz márkához és Stoner csapattársa lesz - , Wayne Rainey, Freddie Spencer, Kenny Roberts, Kenny Roberts Junior, Kevin Schwantz és Eddie Lawson, a többi amerikai csillag, Colin Edwards, John Hopkins és Ben Spies, valamint Rossi és az aktuális MotoGP világbajnok, Casey Stoner nevét. A felhajtás tehát óriási! De hát nem véletlenül. Az idei Laguna Seca-i viadal a vb történetének az egyik legemlékezetesebb párbaját hozta, hiszen Rossi és Stoner felejthetetlen csatát vívott. Ez az élmény pedig biztosan megtöbbszöröződik Indianapolisban!

A 125-ben és a 250-ben a legutóbbi San Marinó-i GP-n nyíltabb lett a vb-cím sorsa. Míg a MotoGP-ben az újabb Rossi-Stoner párbaj mellett a hondás Daniel Pedrosa miatt is hatalmas a várakózás. Pedrosa Misano után egyik napról a másikra elhagyta a francia Michelint és átszerződött a japán Bridgestone gumigyárhoz. Az első tesztjein pedig azonnal fel is gyorsult! Pedrosa számára nem csak a Bridgestone jelent újdonságot, hiszen a háromszoros világbajnok immár a pneumatikus szelepvezérlésű blokkal ellátott géppel fog motorozni. Jóslásokba azonban felesleges belemenni. A pálya mindenkinek új lesz, amiért a meglepetés eredmények sem kizárhatóak.


Forma-1 Indianapolisban

A viadal legnagyobb része egyébként azon a pályán fog lezajlani, amelyet 2000 és 2007 között a Formula-1 is használt. Két meghatározó különbség azonban mégis van. A menetirány más lesz, hiszen a motorosok az óra járásával ellentétesen fognak versenyezni. Míg az F-1 pálya vonalvezetését két helyen módosították. Egy új balos kanyart és egy három kanyarból álló sikánt építettek be, amiért az eredeti 4192 méteres F-1 pálya 4218 méteresre nőtt. A motorosok egyébként két helyen fogják érinteni a legendás oválpályát, az Indianapolisi 500 Mérföldes pályáját. A célegyenesben, valamint a dél-keleti oválkanyarban. Ahol remélhetőleg semmiféle baleset nem fog bekövetkezni.

Idén júliusban egy kétnapos pályainspekcióra szolgáló tesztet tartottak – a MotoGP-ből minden motor és gumigyártó jelen volt - , amelynek a végén a nemzetközi szövetség, a FIM versenyzésre alkalmasnak és biztonságosnak ítélte meg a pályát. A tesztpilóták viszont ezzel nem értettek teljesen egyet. Szerintük az aszfalt minősége nem tökéletes, míg két kanyarban és a célegyenesben túl közel vannak a betonfalak.





A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár