hirdetés
2008-11-13 11:28:45 , Írta: Hegyi András
Bookmark and Share

Egy héttel ezelőtt kihirdették a 2009-es Dakar rali útvonalát, amelyet ugyebár első ízben nem Afrikában, hanem Dél-Amerikában rendeznek meg. A 2009. január 3. és 17. között zajló viadalon 230 motoros indul, akik között a KTM-es Dési János lesz az egyetlen magyar.

hirdetés

    Első ránézésre nagyszerű versenyt hozott össze a Dakar szervezője, a francia Amaury Sport Organisation, az ASO. A versenytáv szinte teljesen megegyezik az idén terrorfenyegetés miatt törölt Dakar össztávjával. Az elmaradt Lisszabon-Dakar Ralin a 15 szakasz összesen 9273 kilométer lett volna, míg a speciál szakaszok hossza 5736 kilométeres lett volna. Az Argentínában és Chilében megrendezésre kerülő első dél-amerikai Dakar 14 szakaszból áll, az össztáv 9574 kilométer, a speciálok hossza pedig 5652 kilométer. Az útvonal, a tájak pedig még sokszínűbbek, mint a Dakaron, hiszen sok újdonság is lesz. Elég megemlíteni azokat a hegyi szakaszokat, amelyeket a motorosok több ezer méter magasságban fognak teljesíteni. Míg az afrikai Szahara sem fog hiányozni, hiszen több szakaszon a szaharaihoz hasonló hatalmas homoksivatagok lesznek. A 31. Dakarnak négy fő tájegysége lesz. A végtelen dél-amerikai síkságok, a pampák. A nagyon sokszínű Patagónia. A világ egyik legmagasabb hegysége az Andok. Valamint a világ legszárazabb sivataga, az Atacama-sivatag fogja alkotni a viadalt. Ahol lesznek nagyon gyors szakaszok. Ahol lesznek kő- és homoksivatagok. És ahol lesznek olyan szakaszok is, ahol 3000-4000 méteres magasságban kell majd motorozni. A 31. Dakar 9 napig Argentínán, 5 napig – beleszámítva a január 10-ei pihenőnapot is – Chilén keresztül halad át. A viadal leghosszabb szakasza már a 2. napon lesz, 837 kilométeres lesz a táv. A leghosszabb speciál a 10. szakaszon lesz, a 666 kilométeres táv pedig egyben a legnehezebb etapnak is számít. A 7. szakaszon a speciál 3000 méter magasan lesz megtartva, míg a 11. szakaszon lesz olyan összekötő szakasz, amely 4700 méter magasan található! Első ránézésre tehát az első dél-amerikai Dakar Rali olyan nehéznek tűnik, mint amilyenek az afrikai Dakar viadalok voltak 1979 és 2007 között.

KTM

    A Dakar helyszíne idén teljesen új lesz, míg a motorosoknál is vannak jelentős változások. A mezőny létszáma a távolabbinak számító Dél-Amerika ellenére nem igazán csökkent. A 2008-as Dakarra 245, míg a 2009-es Dakarra 230 motoros nevezett be. A KTM pedig továbbra is uralja a mezőnyt. 2002 óta ez már a nyolcadik Dakar, amelyen csak a KTM indít gyári csapatokat. Míg a motorosok többsége szintén a KTM-et választotta. A 230 indulónak több mint a fele a KTM-ben bízik, hiszen 124 motoros a KTM-et választotta a 31. Dakarra. Ennek ellenére mégis van egy drasztikus változás a motorosoknál. És pont a KTM-nél! Az osztrák márka a 2008-as összeállításához képest nagyon megváltoztatta a gyári alakulatait. 2008-ban négy gyári csapatban, a Repsol KTM-ben, a Kastle KTM-ben, a Red Bull KTM-ben és a Movistar KTM-ben összesen 7 pilóta volt a spanyol Marc Coma, Jordi Viladoms, Gerard Farrés, a francia David Casteau és Cyril Despres, a holland Frans Verhoeven és a chilei Francisco López révén. Idén viszont már csak három gyári KTM alakulat van, amelyekben már csak 4 gyári motoros van. A spanyol érdekeltségű Repsol KTM-nél maradt Coma és Viladoms, a francia érdekeltségű Red Bull KTM-nél Despres szintén maradt, míg az osztrák érdekeltségű Kastle KTM-nél a francia Alain Duclos újnak számít. A 31. Dakaron előzetesen Coma-Despres párharcra lehet számítani, hiszen az elmúlt három évben csak az ő párbajukról és győzelmeikről szólt a Dakar. Despres 2005-ben és 2007-ben, míg Coma 2006-ban nyert. A gyári KTM-es pilóták a legesélyesebbek, de van két privát KTM-es alakulat, amely szintén nagyon erős, hiszen egykori gyári KTM-esek alkotják. A Vectra Racing Teamben Casteau és Verhoeven, míg az Autre KTM-nél López és Farrés motorozik.

Dési második Dakarja

    Tavaly ilyenkor még két magyar Dakar indulóról beszélhettünk, hiszen a KTM-es Varga Ákos a harmadik, a yamahás Szilvási Péter a negyedik Dakarjának szeretett volna nekivágni. A tervükből a terroristák miatt nem lett semmi, míg idén csak Dési János képviseli a magyar motorosokat az első dél-amerikai Dakaron. A 30 éves Dési 2007 után másodszorra rajtol el a világ legnehezebb tereprali versenyén. 2007 után ismét KTM-mel indul. Tavaly Dési Varga Ákos korábbi, felújított KTM 660Rally-jával vett részt és az első 8 szakaszon újonchoz képest nagyon jól teljesített. Ugyan volt két bukása, egyszer hátulról belementek és volt egy defektje is, azonban a 8. szakasz után az 55. helyen állt. A 9. szakaszon viszont nem volt szerencséje. Eltört a lengővillája, 25 órán át egyedül maradt a sivatagban és a verseny feladására kényszerült. Dési 2009-ben feledtetni szeretné a kudarcát és Varga Ákos illetve Kátai Péter után ő szeretne a harmadik magyar lenni, aki célba ér a Dakaron.




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár