hirdetés
2008-12-31 09:48:02 , Írta: Hegyi András
Bookmark and Share

Egy teljesen új korszak veszi kezdetét a világ leghíresebb tereprali viadalának, a Dakar-ralinak a történetében. A január 3-án elrajtoló verseny első ízben nem Afrikában, hanem Dél-Amerikában kerül megrendezésre. A Dakar-rali varázsa azonban továbbra is töretlen, hiszen 218 motoros és 28 quados vág neki a versenynek. Az indulók között lesz egy magyar motoros is Dési János személyében.

hirdetés

    A Dakar 1979 óta először elhagyta Afrikát. Az okok ismertek: a politikai helyzet a fekete kontinensen teljesen instabillá vált, míg maga a verseny terrorfenyegetések célpontja lett. A 2008-as viadalt az utolsó pillanatban le is fújták. A Dakar azonban túlélte a legnagyobb nehézségeit is. Hiszen már 2009-ben új helyszínen rendezik meg a versenyt. Amely ugyanolyan csábító maradt Dél-Amerikában is, mint egykor Afrikában. Ez annak ellenére igaz, hogy ez lesz mindenidők legdrágább Dakarja. A Dakart rendező francia ASO cégnek 14 millió euroba kerül a viadal! A csapatok és a versenyzők átszállítása az Atlanti-óceánon Franciaország és Argentína között 3 millió euróba kerül oda-vissza! A befektetett összeg azonban megtérül, hiszen az új Dakar olyan népszerű, mint a korábbi afrikai események. A nevezési limit már június 30-án betelt! Míg az Argentínában és Chilében megrendezésre kerülő Dakaron rengeteg az újdonság. A spanyol Gas Gas első ízben indít gyári alakulatot, amelynek 4 tagja van. A Dakaron első ízben láthatunk KTM quadot. Az XC525 ATV-t egy olasz újságírónő, Camelia Liparoti fogja vezetni. A Dakaron pedig első alkalommal lesz egy kínai csapat is. A Jincheng motorgyár kétfős alakulattal képviselteti magát.

    A 9574 kilométeres össztávnak 218 motoros vág neki, akik 11 különböző márkán fogják húzni a gázt és akiket két kategóriában fognak értékelni. A Marathon-géposztály a széria motoroknak, míg a SuperProduction-géposztály a prototípus gépeknek van fenntartva. Mindkét kategóriában van köbcenti határ, hiszen külön van 450 köbcenti alatti és 451 köbcenti feletti géposztály is. A mezőnyben lesz 1-1 Suzuki, Kawasaki és Husqvarna. A 2 Jinchengről és a 4 Gas Gasról már esett szó. A Betát és a Shercot 3-3-an választották. A BMW 6 motorral képviselteti magát. A bukósisakosok közül 24 hondás, 49 yamahás lesz. Míg a legtöbben az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően a KTM-ben bíznak. Összesen 124 KTM-es található a nevezők között. A legerősebb gyári csapata is a KTM-nek van. Igaz az elmúlt évektől eltérően sokkal kisebb gyári alakulatot indít az osztrák márka. A 3 gyári támogatott csapatában csak 4 versenyző van, akiknek 2 menedzser és 13 szerelő segít. Előzetesen a 4 gyári KTM-es, a francia Cyril Despres (Red Bull KTM) és Alain Duclos (Kaestle KTM), valamint a spanyol Marc Coma és Jordi Viladoms (Repsol KTM) számít a legnagyobb esélyesnek. Azonban lehetnek meglepetések is. Ennek oka abban keresendő, hogy a gyári KTM csapat gumimárkát váltott idén. A francia Michelin helyett már az olasz Pirellit használják, amelyekkel problémák vannak. A Pirelli mousse-gumijai megbízhatatlanok, amiért a KTM egy évtized után tömlős gumikat kénytelen használni újra! A gyári KTM pilóták legnagyobb ellenfelei a nagynevű privát KTM motorosok, a francia David Casteau, a portugál Helder Rodrigues, a holland Frans Verhoeven, a chilei Francisco Lopez és a norvég Pal Anders Ullevalseter lehetnek – ők Michelint használnak továbbra is -, míg oda kell figyelni a hondás Thierry Bethysre és a yamahás David Fretignere is.

    A motoros mezőny egyébként igencsak soknemzetiségű lesz, hiszen 38 országból jönnek a bukósisakosok. A mezőnyben található francia, spanyol, portugál, olasz, svájci, román, holland, belga, német, svéd, norvég, angol, ír, cseh, szlovén, lett, litván, lengyel, szlovák, ukrán, szerb, görög, török, ausztrál, új-zélandi, amerikai, kanadai, namíbiai, mauritániai, kínai, szíriai, guatemalai, mexikói, argentin, chilei, uruguayi, brazil és magyar motoros is. Hazánkat az enduros Dési János képviseli. A 30 éves pilóta 2007 után a második Dakarjára készül és KTM-mel vág neki a versenynek.

A 31. Dakar-rali menetrendje:

Január 3.  Buenos Aires (Argentína)-Santa Rosa  733 km/371 km speciál
Január 4.  Santa Rosa-Puerto Madryn  837 km/237 km speciál
Január 5.  Puerto Madryn-Jacobacci  694 km/616 km speciál
Január 6.  Jacobacci-Neuquen  488 km/459 km speciál
Január 7.  Neuquen-San Rafael  763 km/506 km speciál
Január 8.  San Rafael-Mendoza  625 km/395 km speciál
Január 9.  Mendoza-Valparaiso (Chile)  816 km/419 km speciál
Január 10.  Pihenőnap (Chile)  
Január 11.  Valparaiso-La Serena  652 km/294 km speciál
Január 12.  La Serena-Copiapo  537 km/449 km speciál
Január 13.  Copiapo-Copiapo  686 km/666 km speciál
Január 14.  Copiapo-Fiambala (Argentína)  680 km/215 km speciál
Január 15.  Fiambala-La Rioja  518 km/253 km speciál
Január 16.  La Rioja-Cordoba  753 km/545 km speciál
Január 17.  Cordoba-Buenos Aires  792 km/227 km speciál

Össztáv – 9574 km
Speciálok hossza – 5652 km





A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár