hirdetés
2009-01-14 11:53:38 , Írta: Hegyi András
Bookmark and Share

Január 7. után a tegnapi is tragikus nap volt a 31. Dakaron, életveszélyes sérüléseket szenvedett egy bukásban egy spanyol motoros, a 49 éves Cristobal Guerrero. Az első Dakarján résztvevő pilóta kómába esett a súlyos fejsérülései miatt. Kedden a spanyol Jordi Viladoms győzött, Dési János pedig az idei legjobb eredményét érte el a 32. helyével.

hirdetés

    A 10. szakaszt már előzetesen is a legnehezebb szakasznak tartották. Az előzetes elemzések pedig tökéletesen igaznak bizonyultak. Ez még akkor is így van, ha a szakaszt biztonsági okokból jócskán lerövidítették. Az eredeti forgatókönyv szerint a keddi szakasznak összesen 686.21 kilométernek kellett volna lenni, amelyből a szelektív szakasz 670.16 kilométert tett volna ki. A szelektív távját azonban 194 kilométerrel csökkentették, azaz 476 kilométer volt a speciál hossza. A keddi nap nehézségi fokát ez mégsem változtatta meg. Olyan volt ez a szakasz, mint a legnehezebb afrikai etapok. Az Atacama-sivatag a legdurvább szaharai szakaszokat idézte fel. A toronyházszerű dűnék a legmagasabb mauritániai homokfalakkal voltak egyenrangúak. Egyszóval kedden egész nap a sivataggal, főleg a homokkal kellett megbirkózniuk a motorosoknak. Voltak azonban más veszélyforrások is. A szakasz navigációs szempontból is nagyon nehéz volt, míg voltak szép számban sziklás, köves részek is.

    A keddi nap izgalmai már korán reggel elkezdődtek. Hiszen nem lehetett tudni, hogy mikor rajtolhat el a mezőny. A mezőny indulását hatalmas köd nehezítette, amiért 2 óra 40 perccel elcsúszott a start. Azaz csak délelőtt 9 óra 45 perckor rajtolhatott el az első motoros. A 10. szakasz pedig nagyon hamar megmutatta a foga fehérjét. A hatalmas dűnéken nagyon sok motorosnak voltak gondjai az átjutással. 12 óra 38 perckor pedig az első vészjelzést is megkapták a Dakar szervezői. A spanyol Cristobal Guerrero műholdas helyzetmeghatározója, az IRITRACK jelezte, hogy a motoros nem mozdul, azaz bajba kerülhetett. Sajnos így is történt! Guerrero – akinek az egyik fia, Cristobal Guerrero az enduro vb egyik sztárja – a 160. kilométernél bukott és súlyos fejsérüléseket szenvedett. Az ütés után azonnal kómába esett. A kórházba szállítás után megállapították, hogy az agyában vérömleny alakult ki, amiért válságos az állapota! Guerrero ugyan Pascal Terryhez hasonlóan az első Dakarján indult, ám Terryhez hasonlóan ő is nagyon tapasztalt motorosnak számít. Guerrero a 80-as években motokrossz és enduro versenyző volt, míg az elmúlt években gyakorlott terepralissá vált. Az első Dakarja előtt számos versenyen gyakorolt és Afrikában is edzett. Marokkóba ment tréningezni, míg a 2008-as Dakar-sorozat portugáliai viadalán, a Pax Ralin a 25. helyen végzett. De a Dakarra nem lehet eléggé felkészülni! Hiszen Guerrero a KTM EXC525 nyergében nem tudta elkerülni a bukását a kősivatagban. Csak remélni lehet, hogy Guerrero meggyógyul!

    A Dakar kiszámíthatatlanságát mutatja, hogy a 10. szakaszon a két szupersztár, Marc Coma és Cyril Despres is pórul járt. Pedig az első négy ellenőrzőpontnál Despres még magabiztosan vezetett, Coma pedig szorosan a nyomában volt a második helyen. A 291. kilométernél azonban mindketten csúnyán eltévedtek. Körülbelül 23 kilométeren át nem találták meg a helyes irányt és csak bolyongtak a sivatagban. A hajrában aztán új erőre kaptak, de már késő volt. Despres közel 9 perces hátránnyal a 6., Coma több mint 12 perces hátránnyal a 7. helyen zárt a győztes spanyol Jordi Viladoms mögött. A gyári KTM-es Viladoms, aki Coma csapattársa is egyben, 2007 után a második szakaszgyőzelmének örülhetett a Dakaron. A francia Alain Duclos és a norvég Pal Anders Ullevalseter is elégedett lehet. A második Duclos idén először került be a legjobb háromba egy szakaszon. A harmadik Ullevalseter pedig másodszorra volt benne az első háromban. De a hibázó Coma is az elégedettek táborába sorolható. Mivel a yamahás David Fretignének sem ment a szakaszon – csak a 15. helyen érkezett be - , Coma növelni tudta az összetettbeli előnyét Fretignével szemben. Coma 20 perccel növelte az előnyét Fretigné ellenében! Azaz már több mint 1 óra 24 perc a kettőjük közötti távolság! Ez főleg annak tudatában nagyon sok, hogy a szerdai napot törölték! A szervezők a keddi nehézségek, az időjárás kiszámíthatatlansága, a szerdai nap várható problémái miatt döntöttek így. A 11. szakasz csak összekötő szakasz lesz, amelynek Cyril Despres sem örül. Hiszen Despres esélyei a 3. Dakar-győzelmére alaposan megcsappantak így. Despres kedden 3 percet hozott Comán, de még így is több mint másfél óra a hátránya.

    Dési János viszont csöppet sem bosszankodott kedden. A magyar enduros az idei legjobb motorozásával a 32. helyen zárt a hatalmas dűnék közt. Dési a 2. és a 3. szakaszon volt eddig a legjobb, amikor is mindkétszer a 39. helyen végzett. Dési ezzel az összetettben is feljött két hellyel, azaz itt is a 32. hely az övé.






A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár