hirdetés
2008-04-13 14:36:42 , Írta: Lövey Ádám
Bookmark and Share

24 óra nyeregben

hirdetés

24 óra nyeregben


A 24 órás túraversenynek több évtizedes hagyománya van. A MAMSZ többféle változatban is megrendezte, de 1998-tól a rendezvény a nagyközönség számára szünetelt pár évig. 2004-ben a BMW Motoros Túraklub újraélesztette, így azóta minden évben körülbelül kétszázan vállalják az izgalmakat. Mikor először hallottam a BMW 24 órás túraversenyről, nem egészen értettem, hogy mi is ez pontosan. Ugyanis a "túra" és a "verseny" két olyan szó, amiknek általában semmi keresnivalójuk együtt egy mondatban. A túraverseny szépségeire és - mint utólag bebizonyosodott - komoly kihívására Enyedi Ferenc, azaz Enyo az RRace Monóból hívta fel a figyelmemet. 15 éve mindig végig motorozza ezt az ominózus 24 órát, és olyan hihetetlen lelkesedéssel mesélt róla, hogy hamar rávett a részvételre. Szintén régi versenyző Moldvai kolléga is, így hármasban alkottuk a Motorrevü csapatot. Felpakoltam hát a tartóstesztre befogott BMW R 1200 RT-re (mint utólag kiderült ennél jobban nem is választhattam volna), Enyo egy K 1200 GT-t kapott kölcsön a Wallis Dunától, Moldvai Tibor Miklós pedig a szintén hosszú távú tesztidényét nálunk töltő Yamaha Fazer 600-ra vetett szemet.

Túra vagy verseny?

Tulajdonképpen verseny, merthogy alapjaiban ez a rendezvény mégiscsak harc az idővel, azonban akibe szorult némi tájékozódási képesség és a térképpel is tud bánni, az kényelmes túratempóban tudja megtenni a teljes távot. A lényeg az éberség és a figyelem.

24 óra nyeregbenAz indulás előtt minden csapat kap egy tíz részből álló itinert. A résztávok mindegyikének végén ellenőrző pontokat állítanak fel a szervezők, ahova az indulástól számított megadott időn belül kell megérkezni. Ha az útvonal leírásokat pontosan teljesítjük, akkor út közben találkozunk előre nem közölt ellenőrzési pontokkal is. Itt ugyanúgy pecsétet kell kapnunk, mint a résztávok végén. Ha eltévedünk és kihagyunk egy ilyet, vagy netán rossz irányból érkezünk, azért hibapont jár, ugyanúgy, mint ha kikésünk az ellenőrzési pontokról. A verseny végén a hibapontokat összesítik és az a csapat nyer, akinek a legkevesebb van ezekből.

Csalós órák

A távokat úgy állítják össze, hogy ha ügyes a csapat és nem téved el, akkor 50 km/órás átlagsebességgel haladva tudja megtenni. A baj csak akkor van, ha eltéved valaki, mert sokszor sietősre kell venni a figurát, ha be akarja hozni az elveszett időt. Az itinerek között nemcsak településeket jelölő útvonalleírás található, akad olyan is, mikor csak az irányokat adják meg a felsorolásban, ábrával illusztrálva. Az indulástól számított 1,2 kilométernél balra; 4,5-nél jobbra; 5,1-nél egyenesen; stb. Nehezítés, hogy a távokat GPS-szel mérték be, a motorok kilométer számlálói azonban csalnak, ráadásul ahány motor, annyiféle érték. Csak példaként: a két vadonatúj BMW a 130 kilométeres résztáv végén 1 kilométer eltérést mutatott. Az RT -500, a GT +500 méterrel tévedett, a Fazer pedig 3,5 kilométerrel gondolta magát tovább, így ahol pár száz méter eltéréssel található egymás után több kereszteződés és a kilométerórában nem bízhatunk 100 %-osan, ott a szervezők által rendkívül igényesen összeállított itiner ábráin a kereszteződések formáit is figyelni kellett.

24 óra nyeregben

Napfelkelte az egyik ellenőrzési potnál


Német precizitás

A túraverseny előtt azzal "bíztattak" az öregek, hogy hajnal 2-3 körül, eltévedve az ország valamelyik csücskében, teljesen ismeretlen terepen, esőáztatta bukósisakomban várhatóan álmosan és fáradtan mormogom majd magam elé a kérdést: mégis mit keresek én itt? De nem így lett. Egyrészt szerencsére nem esett éjszaka, másrészt az adrenalin ébren tart, ebből pedig a motorozás mindig termel egy kicsit, így másnap tulajdonképpen még frissnek is csúfolhattam magunkat. Ráadásul el sem tévedtünk. A távokat mindig időben teljesítettük, csupán két átlagsebesség mérésnél siettük el magunkat egy hajszálnyival, (Két, kb. 120 kilométeres távon pontosan 54 és 56 km/h közötti átlagot kellett menni, nekünk 56,3-at, illetve 56,4-et sikerült) így minimális hibaponttal a végelszámolásban az ötödik helyen végeztünk.

A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
 
1 | 2
Befutó

Vasárnap dél körül, mikor az összes csapat visszaért a Wallis Motor Pesthez, megtartották az eredményhirdetést, majd ezt követően névre szóló oklevelet, valamint BMW MTM pólót kapott mindenki, aki teljesítette a távot.

24 óra nyeregben24 óra nyeregben


Színes egíéniségek, a Jawas csapattól, az oldalkocsis résztvevőn és a női kóruson át a rendőrmotoros összeállításig

24 óra nyeregben24 óra nyeregben

Most már értem hogyan jön össze a "túra" és a "verseny", sőt, mint kiderült ez a két szó jól megfért egymással ezen az óriási élményt nyújtó hétvégén. Persze ezt a csapatunknak is köszönhetem, remélem jövőre is együtt indulunk útnak a 24 órás túraversenyen.





A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár