hirdetés
2008-10-14 10:43:06 , Írta: Hegyi András
Bookmark and Share

A hétvégén a Franciaországban rendezett Európa Nagydíjjal befejeződött a 19. enduro világbajnokság. Az E1-ben a hondás finn Mika Ahola a 2. vb-címét szerezte meg. Az E2-ben az egykori krosszos, a yamahás francia Johnny Aubert az első vb-aranyát ünnepelhette. Míg az E3-ban a KTM-es finn Samuli Aro az 5. vb-trófeáját vihette haza.

hirdetés

Aki legyőzte Salminent

    A szezon legnagyobb meglepetését a 28 éves Aubert okozta. Több okból is. Aubert hosszú-hosszú éveken át a motokrosszban nem igazán nyújtott maradandót. A Yamaha az E2-ben első ízben diadalmaskodott. De Aubert azzal okozott leginkább meglepetést, hogy le tudta győzni a verhetetlennek tartott finn Juha Salminent! A vb legeredményesebb endurósa 1999 és 2007 között nem talált legyőzőre. A KTM-es Salminen 2000 és 2004 között 5 abszolút vb-címet gyűjtött be, 1999 és 2007 között hat kategóriában (125, 250 kétütem, 400, 500, E2, E1) hét egyéni vb-címet szerzett, míg 2005-ben és 2006-ban kétszer bajnok lett az amerikai GNCC bajnokságban. Aubert viszont a profi karrierje alatt 1997 és 2007 között még a vb-címre sem volt esélyes. Ráadásul nagyon sokszor súlyosan meg is sérült. A krossz vb-n megfordult a 125-ben, a 250-ben, a MotocrossGP-n és az MX2-ben is. 2004-ben versenyzett Amerikában is. Motorozott Kawasakival, Husqvarnával, Yamahával és Suzukival. 1999-ben volt a Husqvarna gyári csapatának is a tagja. De az összetettbeli 11. helynél nem jutott előrébb a krossz pályafutása alatt. 2001-ben a 250-ben Yamahával végzett a 11. helyen. Aztán 2006-ban, 9 év motokrosszozás után, átigazolt az enduro vb-be, ahol rendre az E2-ben szerepel. Bekerült a gyári Yamaha csapatba és egyből sokkal jobban szerepelt, mint krosszosként. 2006-ban negyedik, 2007-ben harmadik lett. De ennek dacára senki sem gondolta volna, hogy idén világbajnok lesz Aubert. Salminen miatt! Salminen 2004-ben már volt az E2 legjobbja és mindenki azt hitte, hogy a 13. vb-címe is meg lesz. Nem így történt. Hiába nyert többször idén Salminen, mint Aubert – a finn 9-szer, a francia 5-ször győzött. Sok-sok szakághoz hasonlóan egyébként az enduróban sem díjazzák megfelelően a győztest! Egyszerűen több pontot kellene kapnia annak, aki nyer! Hiába szerezte meg az idei második kettős győzelmét Salminen az Európa GP-n. Hiába volt Salminen a legjobb az egész szezon alatt az extrém teszteken és ezzel hiába nyerte meg a BMW Xtreme Teszt Díjat. A világbajnok Aubert lett! A francia Salminennel ellentétben végig dobogós volt, hiszen Salminen a Spanyol GP első napját feladta. Aubert a legendás Stephane Peterhansel után a második francia enduro világbajnok lett. Aubert, aki az Európa GP-n egy-egy 2. és 3. hellyel biztosította be a vb-címét, a Yamahát is nagyon boldoggá tette. A háromhangvillások 2004 után lettek világbajnokok az enduroban, a Yamaha az E2-ben első ízben lett a legjobb – eddig csak a KTM és a Honda nyert a géposztályban - , míg az olasz Yamaha UFO Corse csapat vb-címmel búcsúzott el a vb-től.

Ha egy üzlet beindul



    A 34 éves Mika Ahola 1993 és 2006 között a vb egyik nagy vesztesének számított. Négyszer vb-második, kétszer vb harmadik volt, de a vb-cím mindig elkerülte. Aztán 2006-ban leigazolt a Hondához és idén már a 2. vb-címénél jár az aranyszárnyasokkal. Ahola tavaly az E2 legjobbja volt, míg idén a karrierje alatt első alkalommal elindult az E1-ben. És megnyerte a háromszoros világbajnok, a KTM-es spanyol Ivan Cervantes elleni párbajt. Ami igencsak nagy fegyvertény, hiszen Cervantes az E1-ben már kétszer volt világbajnok. Ahola az Európa GP-n idén negyedszerre aratott kettős diadalt, ellenben Cervantes egy-egy 3. és 2. helyre volt képes. Cervantes hiába nyert több speciálon, Ahola kiegyensúlyozottabb volt, míg a spanyol az 1. nap 10 másodperces időbüntetést is kapott a késői rajtja miatt. A Honda és az olasz HM Zanardo csapat is nagyon elégedett lehet. A Honda a Yamaha és a KTM után először lett világbajnok az E1-ben. Míg a Team HM Zanardo a 16. vb-címének örülhetett.

Sérülések dacára

    Az E3-ban az idényzáró Európa GP a nagy csalódások és a nagy örömök versenye volt. Két francia, Sebastien Guillaume és Christophe Nambotin abban reménykedett, hogy Aubert-hez hasonlóan ők is világbajnokok lehetnek. A tervük azonban csúfos kudarcba fulladt, hiszen mindketten az idei legrosszabb nagydíjukat teljesítették. Guillaume az 1. nap csak a 12. helyen zárt. Az 1. extrém speciálon egy vizesárokban elakadt, ráadásul víz ment a Husqvarnájának a blokkjába is. Szerelnie kellett és 3 perc időbüntetést is kapott. A 2. nap valamivel jobban sikerült neki, de Guillaume így is csak a 6. helyen zárt. Nambotinnek sem volt szerencséje az 1. nap. A 2. extrém speciálon leszakadt a lánca, amiért csak a 7. helyen érkezhetett be. A 2. nap még rosszabbul ment, a GasGas motorosa csak a 8. helyen végzett. A KTM-es finn Marko Tarkkala egy-egy 1. és 3. helyett szerzett, mégis elégedetlen volt. Az ok: idén sem tudott világbajnok lenni, hiszen 2005 és 2007 után megint csak a vb-ezüst jutott neki. A 33 éves KTM-es Aro viszont a pályafutása egyik legnehezebb szezonjában is világbajnok lett. A súlyos sérülések és a rengeteg hiba ellenére 2002, 2004, 2005 és 2006 után ismét világelső lett, míg 2004 után újra az E3 legjobbja lett. Aro az Európa GP-n egy-egy 2. és 4. hellyel jutott a csúcsra. A KTM is nagyon elégedett lehet. A legöblösebb géposztályban a KTM megőrizte a veretlenségét, hiszen 2004 óta csak a KTM tudott világbajnok lenni a kategóriában. Az Aprilia is főszereplő volt az Európa GP-n. Ugyan az első nap az ausztrál Stefan Merriman hűtőgondok miatt feladta a versenyt, ám a 2. nap már kettős Aprilia győzelem született. Az Apriliának ez az első duplázása a kéthengeres RXV5.5-tel! Merriman győzött, míg a francia Antoine Letellier lett a második.






A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár