hirdetés
2010-12-07 10:51:08 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

Egy ezres sportmotor blokkjában teljes terhelésnél komoly erők ébrednek, és elképzelhetetlen gyorsulások és lassulások zajlanak le a másodperc törtrésze alatt.

hirdetés
Nem vitás, 305 km/óra végsebesség és 10,6 másodperces gyorsulás 0-ról 250 km/órára csodálatosan szép eredmény egy motorkerékpártól. Ahhoz képest azonban, ami teljes terhelés alatt lezajlik az S1000RR motorjában, nevetségesen szerény csupán. Először is tudni kell: ahhoz, hogy 202 lóerő tényleges teljesítményt adjon le egy 1000 köbcentiméteres szerkezet, rendkívül nagy fordulatra van szüksége. A rendkívül nagy fordulat pedig egyúttal azt jelenti, hogy elképesztő gyorsulásnak és lassulásnak vannak kitéve a szelepei, a dugattyúi ill. hallatlan fordulaton pörögnek a tengelyei.



Már a szívótraktusban kezdetüket veszik a rekordok. Amikor 14 000 percenkénti fordulaton teljesen kinyitnak a fojtószelepek, másodpercenként több mint 120 liternyi levegő özönlik be a ram-air-csatornákon keresztül. A légszűrő által megtisztított közeg aztán a szívócsatornákon keresztül a szelepekhez áramlik, és a hangsebességet is meghaladó tempóval tolul be az égéstérbe a szelepülék és a szeleptányér között. Ez konkrétan több mint 330 méter másodpercenként, vagyis több mint 1180 km/óra. De ez még mind semmi! Az említett gázcserére ugyanis hihetetlenül rövid idő, mindössze 2,5 ezredmásodperc áll rendelkezésre. Mindez azt jelenti a szintén rekordgyanúsan nagy, 80 mm átmérőjű dugattyúk számára, hogy 23,2 m/s (83,5 km/óra) középsebességgel és 36,4 m/s (131,2 km/óra) maximális sebességgel kell megtenniük az alsó és a felső holtpontot elválasztó rendkívül rövid, alig öt centiméteres utat. A két érték közötti különbség abból adódik, hogy működési periódusonként kétszer is nullára le kell fékeződniük, majd onnan ismét fel kell gyorsulniuk.



Legalább olyan nehéz elképzelni, mekkora terhelésnek vannak kitéve ilyenkor a dugattyúk, a dugattyúcsapszegek, a hajtókarok és hajtókarcsapágyak, mint felfogni azokat a hihetetlenül rövid időket és elképesztően nagy sebességeket, amelyek alatt ill. amelyekkel az említett folyamatok lezajlanak. Talán a legkirívóbb a dugattyú lassulási/gyorsulási középértéke a felső és az alsó holtpont között. Az itt elért 33 973 m/s2 mellett szinte teljesen eltörpül az a 10,3 m/s2, amivel az S1000RR legjobb esetben fékez, vagy az a 10,6 másodperc, ami alatt felgyorsul 250 km/órára.

ADATOK ÉS TÉNYEK
Motor: négyhengeres, lökettérfogat: 999 cm3, furat: 80 mm, löket: 49,7 mm (BMW S1000RR)
Max. teljesítmény: 202 LE főtengelyen és 186,6 LE a hátsó keréken mérve
Max. nyomaték: 115,6 Nm
Max. főtengelyfordulat: 14 000/min (233/s)

A tengelykapcsoló fordulatszáma*: 8475/min (Forgatónyomaték: 191 Nm)
A lánckerék fordulatszáma 6. fokozatban*: 6721/min (Forgatónyomaték: 241 Nm)
A hátsó kerék fordulatszáma*: 2597/min (Forgatónyomaték: 623 Nm)
A dugattyúk átlagsebessége*: 23,2 m/s, (85,3 km/h)
Max. dugattyúsebesség*: 36,4 m/s, (131,2 km/h)
A dugattyú lassulási középértéke*: 33 973 m/s2
A hajtólánc sebessége**: 118 km/h
A hátsó gumi max. hőmérséklete**: 75 Celsius-fok a Pirelli speciális, nagy sebességindexű gumijával
*14 000/min főtengelyfordulatnál
** 305 km/h-nál

Címkék:  rekord , bmw , s 1000 rr




2010-12-09 20:25:01

nekem is rémlik valami, de akkor is nagyon brutál...-

2010-12-07 14:36:44

ez a videó volt már itt fent nem??

2010-12-07 13:02:23

Hm...

2010-12-07 11:35:59

Próbáltam a szememmel kovetni a szeleprugo mozgását, aztán az ujjammal is.Nem jott ossze...

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár