hirdetés
2009-04-15 12:25:09 , Írta: zotya13
Bookmark and Share

Az új fejlesztésű naked bike-on - a BMW F 800 R-en - évek óta dolgoznak a BMW mérnökei. A modell első változatát 2006 januárjában pillanthatta meg először a közönség, amikor Chris Pfeiffer a híres floridai Stuntwars-t meztelen BMW-je nyergében nyerte meg. A siker nem volt véletlen, hiszen ekkor már javában folyt az F 800 R tervezése.

hirdetés
A BMW Motorrad vezető tervezője, David Robb szerint a sorozatgyártásra kész modell egy hosszú út végállomása: „Már az F 800 S és ST tervezésekor is tudtuk, hogy később milyen motorkoncepciók alapulnak majd az F-sorozaton, így kezdettől fogva azzal a gondolattal játszottunk, hogyan is fog majd kinézni a motor meztelenül. Ennek eredménye például az S és ST egyes láthatatlan elemeinek formai tisztasága, mint a vázcsövek vagy az elektromos vezetékek. Ezt az alapot egy teljesen más irányba kellett elvinni a GS változatok kifejlesztésekor, amikor hosszabb rugóutakra és más vázra volt szükség. Ezek építésekor is azt figyeltük, milyen vizuális hatást váltanának ki az akkori fejlesztések a későbbi F 800 R-en” – mondta el a tervező.



2006 januárjában, amikor Pfeiffer megjelent Floridában stunt motorján és begyűjtötte az érmeket, az F 800 R tervezési folyamata már szinte lezárult. David szerint mégis egy új lökést adott a tervezőcsapatnak, amikor meglátták munkájuk eredményét a motorsport színterén.

A motor fejlesztése 2004-ben egy tervezőversennyel kezdődött, amire az akkori mérnökgárda tagjai a fiók alján lapuló vázlataikkal, kidolgozatlan ötleteikkel nevezhettek. Az utolsó körbe beválogatott 6 skiccből kettőt emeltek át a következő fázisba, mindkettő Sebastian Wilm munkája volt. Wilm főnöke, Edgar Heinrich látott fantáziát az ötletben és kidolgozott rá egy projektet – így került asztalra a mostani roadster kifejlesztése.


Az F 800 R még a tervezőasztalon

Ezzel egy időben Chris Pfeiffer egyre nagyobb feltűnést keltő mutatványait követően, sorra jelentek meg fantomképek és újságírói interpretációk naked F 800 témára a motoros magazinok oldalain, David Robb és csapata örömére: „Nagy élmény volt látni a sok találgatást, egy F 800 alapú naked bike kinézetével kapcsolatban. A médiában közölt átretusált fotók és rajzok azonban sosem kerültek közel ahhoz, ahogy mi láttuk az F 800 R-t. Számunkra ez a modell mindig is hiányzott a BMW roadsterek sorából. Nagyon eltérőnek láttuk az R 1200 R boxertől, ami sokkal inkább tiszteli a motorépítési tradíciókat. Olyan visszajelzéseket kaptunk, hogy a boxerek rajongói értékelik az egyik generációról a másikra szálló hagyományt és technikai hagyatékot. Ez túlságosan megkötötte volna a kezünket az F 800 R tervezésekor, ezért tudtunk, hogy semmiképpen sem lesz boxermotoros. Ezt a modellt nem terhelhették a tradíciók, hisz egy puritán gépről van szó. Mégsem indultunk teljesen új lappal, hisz adott volt az S-ST páros motorja és váza, ezeket akartuk kivillantani és izgalmassá tenni” – mondta el David.

„Az F 800 R és K 1300 R közötti hasonlóság mindenképpen szándékos. A K 1300 R-t direkt terveztük félelmetesre. Tovább mentünk a tipikus BMW karakter egyszerű újracsomagolásánál, hisz a motor sok tekintetben túlnyúl az eddig megszokott kereteken. Az F 800 R-rel az izgalom és az adrenalin javára még jobban felhagytunk a márkahagyományokkal. Az R egy éles, sarkos karakter, érzéseket vált ki az emberből, de nem esik túlzásokba. Nem barátságos, nem cuki, nem kommunikálja túl a sarkosságát, így bizonyára még sokáig vonzó modell marad” – tette hozzá a szakember.



A járműiparban dolgozó ifjú, tehetséges tervezők gyakran szenvednek attól, hogy az ötleteiket agyonfinomítják, mire eljutnak a sorozatgyártásig. Kivitelezéskor figyelembe kell venni a költségeket és arra kell törekedni, hogy minél több alkatrészt emeljenek át más modellekből. Az F 800 R kifejlesztése ezen a téren is rendhagyó volt, hisz Robb tervezőcsapata diadalmaskodott az egyveleg-stratégia felett. Egy naked motortól általában nem várják el, hogy minden szögből jól fotózható legyen, esetleg még megpakolt csomagtartóval és oldaldobozzal is jól fessen, amikor átsuhan a városon, vagy épp az országút mellett parkol. Kétségtelen, hogy a 800 R urbánus irányba viszi el az F sorozatot, de a nagyobb BMW motorkerékpárokból ismert ergonomikus megoldások megfelelővé teszik hosszabb utakra is.

Ami viszont ennél sokkal fontosabb, hogy David Robb mérnöknek és csapatának köszönhetően az F 800 R üdítő gyorsulást produkál, ver benne a sportos szív, és mindezt alacsony fogyasztással és példás biztonsági felszereltséggel kombinálja – de ez már egy másik történet...

Tetszik a BMW F 800 R?



Az új F 800 R 2009. május 9-től elérhető és kipróbálható a BMW Motorkerékpár Márkakereskedőknél.
Bruttó alapár: 2 398 000 Ft.

Címkék:  bmw , f 800 r




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

BMW F 800 R

údaje

Hengerűrtartalom: 798 cm3

Max. teljesítmény: 87 LE (64 KW) 8000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 86 Nm 6000/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 265 mm-es tárcsafék, úszóágyazású, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1520 mm

Hossz: 2145 mm

Végsebeség: 220 km/h

BMW
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár