101 Doki - Szitáló kormány - Motorrevü
hirdetés
Bookmark and Share

Szervusz! Kérlek világosíts fel, mert a sok véleménytől összezavarodtam. A motor eleje miért szitál? Mondták, hogy a topcase rángatja be. Mondták, hogy az első gumi egyenetlen kopása okozza (lellenőriztettem, nem kell centrízozni) lapotokban még azt is olvastam, hogy ennek okát hátul kell keresni. Valahogy egy neves márka népszerű képviselőjétől azt várom, hogy ha elengedem a kormányt menjen tovább nyugottan. Régi 125-ös MZ-m utassal, oldaltáskával ezt tudta.... Várom válaszod. Üdvözlettel: Szoó István


Szervusz István!

Helyesen mondták, hogy a első gumi egyenetlen kopása okozhat kormány szitálást. Ennek az egyenetlen kopásnak nem sok köze van a centrírozáshoz. Annyi, hogy centrírozási hiba okoz egyenetlen kopást és ez a jó centrirozással nem javul, a szitálás nem szünik meg, hiszen attól nem simul ki a gumi lépcsősre kopott felülete. Kicentrírozni a kockát is lehet, hiszen az a forgás tengelyhez képest egyenletes súlyelosztást jelent. Az egyenetlen kopás, a gumiabroncs felületének formai hibáját, egyenetlenségét jelenti. Ez észlelhető tapintással, kézzel történő "simogatással". Egyensúlyosással - centrirozással - nem. Okozhat még kormány szitálást az első kerék hibája, defomációja.

A gumi és kerék hibából adodó szitálás mértéke motortípustól is függ. Az MZ nem érzékeny ilyen jellegű hibákra. Az első villa dölésszöge nagy részt meghatározza az ilyen jellegű futómű érzékenységet. Egy hosszú villás chopper akár a "kockával" is szitálás nélkül megy egyenesen elengedett kormánnyal. Más kérdés a kanyarodása, amihez majd 2 sáv szükséges.
A mai nagy sebességű sport motorok villa szöge igen meredek, ez szükséges a gyors kanyarodáshoz. Ennek kövezkeztében ezek mind lényegesen érzékenyebbek a gumi és kerék hibákra, mint az MZ. Több motortípus már a gumi márka és mintázat rossz kiválasztása esetén is szitálhat, új gumiabronccsal. Kormány szitálást okozhat, ha nem az eredeti méretű gumit szerelik a motorra.

A kis sebességnél érezhető kormányszitálás tehát gumi vagy kerék hiba, a 80 km felett jeletkező szitálás centrirozási hiba következménye. Kevés gumiszerelő mühelyben van megfelelő minőségű digitális egyensúlyozó gép. A mai sport motorok első kereke 3,5 col széles. Ezt már nem elegendő statikusan egyensúlyozni, a tengelyen felfüggesztve megforgatni. Ez csak statikus egyensúlyásra alkalmas. Versenyeken ezt alkalmazzák, mert kevés szervízcsapat hord magával kerékiegyensúlyozó gépet, továbbá a versenyen nem szokták elengedni a kormányt.

Ha a kerék 60 km/óra alatt szitál gumi csere vagy felnijavítás szükséges, ha 80-120 között, akkor kerék kiegyensúlyozás valahol máshol, nem ott ahol már ellenőriztetted.

Szitálhat a kormány akkor is, ha jelentősen változik a motor tengelyeinek terhelés elosztása, tehát a hátsó tengelyen lényegesen megnő a terhelés az elsőhöz képest, pl. utas és csomagok, táskák esetén.
Erre egy javítási mód létezik, NE ENGEDD EL KORMÁNYT!

Üdvözlettel: Pásztóy Tamás

2008-07-31 06:55:29

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Téma*
E-mail*
Kérdés*
Kategória*

A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező!

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár