46 Doki - Ptk. szerinti kárenyhítés - Motorrevü
hirdetés
Bookmark and Share

Tisztelt Jogdoki! Balesetet szenvedtem motorkerékpárommal. A balesetért felelős, kárt okozó fél kgfb. révén a motorkerékpár javítása megtörtént márkaszervízben. A motorkerékpárom értéke csökkent mivel már nem eredeti jellegű, igaz gyári alkatrészek kerültek beépítésre de nem az akkori évjáratnak megfelelő színű, nem teljesen azonos gyártású. Ezt bki aki ért hozzá az adott tipushoz kiszúrja. Kérdésem az lenne, a Ptk. szerint van -e lehetőségem kárenyhítésre mivel szerintem a jármű eladási értéke csökkent, javítva lett eredeti gyári jellege megváltozott mely eladás esetén befolyásolná az eladási árat. /Gondolok itt alábbi paragrafusra: 355. § (4) Kártérítés címén a károkozó körülmény folytán a károsult vagyonában beállott értékcsökkenést és az elmaradt vagyoni előnyt, továbbá azt a kárpótlást vagy költséget kell megtéríteni, amely a károsultat ért vagyoni és nem vagyoni hátrány csökkentéséhez vagy kiküszöböléséhez szükséges/ Ki köteles megtéríteni a kárt okozó, vagy annak kgfb-a??? Köszönettel egy olvasó.


Tisztelt Olvasó.

Jogos a felvetés, mert értékcsökkenés címén valóban jogszerűen lehet kártérítést kérni.

Egyrészt pusztán az a tény, hogy a motor - ha korábban balesetmentes volt - már nem gyári összeszerelésű, hanem javított állapotú, az értékcsökkenést eredményez a motor értékében. Ez azonban legfeljebb a fiatal motoroknál jelentkezik, mert idősebb kort elérő motorok túlnyomó része már volt kisebb, nagyobb mértékben javítva, így értékcsökkenést sem hoz ha ismét javítanak egy ilyet.

Külön kérdés, hogy ha nem gyári állapotúra lett a motor megjavítva, akkor az szintén valóban értékcsökkentő tényező. Ezek mértékét szakértő tudja meghatározni.

Nem szabad elfeledni, hogy a javítással jobbá is válhat a motor mind műszakilag, mind esztétikailag, hiszen esetleg új alkatrészeket építenek be a használt motorba. Emiatt a többlet alkatrészárakat - káronszerzés tilalma miatt - igényelhetik a motor tulajdonosától. Ennek mértéke is szakértői kérdés.

A kárt jogi szempontból a károkozó köteles megtéríteni, valamint helyette a kötelező gépjármű felelősség biztosítási szerződése alapján a Biztosító társaság. Gyakorlatilag a Biztosító társaság köteles a helytállási kötelezettsége miatt megtéríteni a károkat.


Tisztelettel: dr Herpy Miklós
06-70-244-1088

2008-06-30 08:42:02

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Téma*
E-mail*
Kérdés*
Kategória*

A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező!

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár