847 Doki - KRESZ - Motorrevü
hirdetés
Bookmark and Share

T. JOGDOKI ! Mostanában több kollégámmal, ismerősömmel vitáztam, hogy motorral piros lámpánál szabályosan előre lehet-e gurulni. Szerintem szóló motorral a jobb oldali sáv jobb szélén kell közlekedni (jobbratartás). Az egynyomon közlekedő járművet sávon belül szabad előzni balról, de egynyomon közlekedő járművel nem szabad sávon belül előzni kétnyomon közlekedő járművet. Jobbról tilos előzni sávon belül. A piros lámpánál álló szgk. is részt vesz a forgalomban, ezért ha elmegy mellette a motorkerékpár, az előzés. Ezekből adódóan szerintem tilos előrefurakodni a piros lámpánál. Vitapartnereim a KRESZ módosítására hivatkoztak, de én nem találtam meg. Kérem írja meg véleményét, és ha lehet a legfrissebb KRESZ-módosítások elérhetőségét. Atkári Győző


A KRESZ a közúti forgalommal kapcsolatos fogalmak meghatározása körében akként rendelkezik, hogy az előzés járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladást jelent. Az úttest menetirány szerinti jobb oldalán álló jármű vagy ott levő egyéb akadály melletti elhaladás nem előzésnek, hanem kikerülésnek számít.

A parkoló autó és az útpadka között tilos elgurulni. A forgalomban részt vevő, de a piros lámpa miatt álló jármű pedig jogilag nem akadály, azaz nem kerülhető ki, és mivel áll ezért nem is előzhető.

Jelenleg a KRESZ tehát nem biztosít lehetőséget a piros lámpánál álló jármű mellett történő előregurulásra, amelyet viszont a tervezett KRESZ-módosítás lehetővé tenne. A KRESZ módosítása egyelőre csak tervezet, a jogszabály még nem hatályos; életbe lépéséig a jelenlegi szabályok irányadók.

A tervezett módosítások a segédmotor-kerékpárosok javára szólnának. A most hatályos szabályozást a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendeletben találhatja meg.

A rendelet 36. §-a a következő (12) bekezdéssel egészülne ki a módosítás tervezete szerint:

„(12) Ha a forgalom sűrűsége folytán a forgalmi sávokban összefüggő, álló járműoszlopok alakultak ki és megfelelő oldaltávolság áll rendelkezésre, fokozott óvatossággal, a többi közlekedő veszélyeztetése nélkül – a járművek forgalmát irányító fényjelző készülék piros fényjelzésének időtartamában a külső (jobb szélső) forgalmi sávban álló járművek mellett – a forgalmi sáv jobb oldalán a kerékpár és a kétkerekű segédmotoros kerékpár előre haladhat a továbbhaladásra történő felkészülés céljából.”

A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium honlapjáról letölthető a tervezet szövege:

http://www.khem.gov.hu/ugyfelszolgalat/terv_eloterj/kozl/kresz_mod2.html

2009-11-03 15:28:46
2009-09-24 11:44:27

Kérdés:

Mit sikerült elérni a BUSZ-sávokért kezdett áláírásgyűjtéssel?

2009-09-24 11:43:39

Megkülönböztetendő a tiltott manőver az elsőbbségadási kötelezettséggel engedélyezett manővertől. A balrakanyarja miatt besorolt álló jármű mellett felborítandó gondolatmenete nélkül halad el az autós, erre hasonlít inkább az engedélyezett kikerülés mint haladó vagy útviszony körül kapott szivességekre.

2009-08-31 19:24:15

Sziasztok!
Konkrét baleset alkalmával is az az első, hogy kideríti a helyszínelő, hogy a motoros álló kocsisor mellett haladt el, vagy mozgót előzött.

Elég össz vissza nekem az a dolog. Ha a kocsisor áll, akkor kikerülés. Ha van rá hely, és lehetőség megtenni, miért ne tehetné meg a motoros. Függetlenül attól, hogy mi az szomszéd sáv haladási iránya...

Ha a kocsisor mozog, akkor meg előzés. Ha lehet előzni szintén az számít, hogy biztonsággal véghez vihető, vagy sem. Hol van az előírva, hogy két sáv esetén, ha van hely nem foglalhatom el a másik sávját részben ha az a másikat nem veszélyezteti, nem zavarja? Láttunk már olyat, hogy egy autó biciklist előzött, vagy követ került ki, ezt a szembejövők látták, és lehúzódtak. Olyat is láttunk már, hogy párhuzamos közlekedésre alkalmas úton egy csatornát kikerülő autó mellett lehúzódik a szomszéd sávban haladó, hogy elférjen. Ha van hely itt vészfékezni kellene? Ugye nem?

Ilyen körülmény az is, ha egy motoros valahol biztonsággal elfér (van hely, és észlelhető a felbukkanása) az araszoló autók között.

Ha Magyarroszágon a sávok 4 nm-esek volnának, akkor kér sáv között a BMV X5 is elmenne az autósorok között.

Annyi azért borítja a gondolatmenetet, hogy ha az útburkolati jelet felfestik, akkor az szabályozza a közlehedők egymáshoz viszonyított helyzetét, tehát, hogy hány oszlopban lehet közlekedni párhuzamosan, vagy egymással szemben. Ebbe a szabályba nem illek bele, hogy egy motoros végigmegy a sorok között.

2009-08-26 11:38:53

Kérdés:

Mit sikerült elérni a BUSZ-sávokért kezdett áláírásgyűjtéssel?

2009-08-26 11:35:48

Valami végzésen láttam hogy "a szélső sávban álló járművek mellett szabályosan közlekedő motoros részére elsőbbséget".
A kikerülés és előzés megkülönböztetve van a KRESZben.
A jogdoki véleményéig egy hivatkozás.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Téma*
E-mail*
Kérdés*
Kategória*

A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező!

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár