420 Doki - Alapfogalmak - Motorrevü
hirdetés
Bookmark and Share

Kedves Motordoki! Bár nem vagyok teljesen gyökér fizikából, a (szerintem többször is) lazán, tévesen használt TELJESÍTMÉNY és NYOMATÉK alapfogalmak tisztázását kérem tőled hogy ezeket a technikában használt fizikai fogalmakat a helyére tegyem. Megpróbálom összefoglalni ami a fejemben összeállt, kérlek javítsd- egészítsd ki, ha szükséges, vagy erősítsd meg! A nyomaték egy tengelyre ható forgatóhatás (szabatosan forgatónyomaték). Működése hasonló az ERŐ-éhez, de míg annak hatása egy egyenes mentén mozdítja el a testet, a forgatónyomaték egy forgástengely körül fejt ki forgató hatást a merev tengelyre. Az erőből ered, hiszen erők hozzák létre. Az erő egy hajtó-KAR-on keresztül elforgatja a tengelyt. Minél nagyobb a kar hossza és az erő nagysága annál nagyobb a forgató nyomaték. Mi a haszna, ha egy motornak nagy a forgatónyomatéka? A nagy nyomaték a váltón keresztül (lánchajtás esetén) nagy húzóerővé alakul a láncon. Ez visszaalakul a kerék forgatónyomatékává, ami tapadás esetén nagy tolóerőt jelent a motorra nézve. A nyomatékos (nyomatékra hangolt) motorok széles fordulatszám tartományban adnak le jelentős forgatónyomatékot, ami kényelmes vezethetőséget jelent. Kevesebbet kell váltani, a jármű nem „érzi meg” annyira az emelkedőt. A teljesítmény az időegység alatti munkavégzés jellemzője (a munkavégzés sebessége) A munka az erő és annak hatására történő elmozdulás szorzata, de számunkra talán érdekesebb a forgatónyomaték és az ennek hatására történő elfordulás szorzata. Nagy a teljesítmény, ha a motor időegység alatt nagy munkát végez. Ez a motorra lefordítva annyit jelent, hogy a nagy teljesítmény rövid idő alatt nagy energiaátadást tesz lehetővé. Mindenhez kell teljesítmény: a folyamatos haladáskor a súrlódások, emelkedőn a szintkülönbség leküzdésére, gyorsításkor pedig a mozgási energia többlet megszerzésére. A teljesítmény rendelkezésre állása viszont gyorsuláskor a legfontosabb. A nagy teljesítményre hangolt motorok egy viszonylag szűk (magas) fordulatszám tartományban jelentős teljesítményt adnak le, így a folyamatosan nagy teljesítmény leadáshoz (pl. gyorsítás vagy emelkedő) mindig ezen a magas fordulaton kell a motort tartani, azaz folyton kapcsolgatni kell a sebességváltót. Összeírtam magamnak: 1 N erő = kb. 0,1 kg test súlya 1 Nm forgatónyomaték = 1N erővel 1 m-es karon megforgatott tengely 1J munka = 1 N erővel 1 m-re eltol test, vagy 1 Nm forgatónyomatékkal 1 radiánra elforgatott tengely. 1W teljesítmény = 1 N erővel 1 sec. alatt 1 m-re tolt test, vagy 1 Nm nyomatékkal 1 s alatt 1 rad-ra elforgatott tengely. Most jön az a rész, ahol elbizonytalanodtam, és elmosódnak a különbségek: A teljesítmény időtől, erőtől és elmozdulástól függ. Nagy a teljesítmény, ha rövid az idő, nagy az elmozdulás és nagy a tolóerő. A tolóerő egyenesen a forgatónyomatékból ered. Az időegység alatti elmozdulás nem függ mástól, mint a gyorsulástól, azaz a kerék (így a motor) fordulatának növekedésétől. Adott tömeg esetében a gyorsuláshoz nem kell más, mint erő. A gyorsulás tehát szintén az erőtől függ, minél nagyobb az erő, annál nagyobb a gyorsulás. A teljesítmény tehát szorosan összefügg a nyomatékkal. Az tehát a nagyteljesítményű motor, ami magas fordulaton képes nagy nyomatékot leadni (?) A nyomatékra hangolt motor általában kisebb teljesítményű, de már az alsó fordulatszámtól egészen a magasabb fordulatszámig hasznos nyomatékot produkál – azon kívül hogy nem kell sokat váltogatni számomra nem egyértelmű, hogy miért kisebb egy nyomatékra hangolt motor teljesítménye. Hiszen a teljesítmény leginkább a nyomatéktól függ. Nyomatékos motor esetében a nyomaték, így a teljesítmény már az alsó fordulatszámon megjelenik, igaz ez alatt egy méter megtétele során több idő telik el – addig egy sportmotor még csak fulladozik. Nyilvánvaló, hogy behúzott kuplunggal a nagyteljesítményű motor egy pillanat alatt eléri a teljesítmény leadás számára optimális fordulatot, innen indulva azonnal rendelkezésre áll a nagy tolóerő. Mindezt azonos hengerűrtartalom esetében plusz 10 lóerő és -1 másodperc. (?) A nyomaték növelésével alacsony fordulatszámban is el lehetne érni a nagy teljesítményt? Gondolom a gyártók keresik (és meg is közelítették) az optimumot a nagy nyomaték hatalmas erői és a magas fordulat (sűrűbb kisebb erők) okozta motort károsító hatások között a lehető legkevesebb anyag (tömeg) felhasználásával. Tényleg ennyi? Vagy kifelejtettem valamit?


Szia !

Lenyűgöző !!! Már-már néha a sorok olvasása közben azt hittem hogy a "nagykönyvből" idézel. Valóban nehéz megérteni és még nehezebb hétköznapi szavakkal kifejezni mi is a különbség a mért lóerő és a mért forgatónyomaték között. A leírtak szinte hibátlanok. Ha mégis muszáj lenne kötekedni akkor talán csak annyi hogy néhány helyen "tolóerő" kifejezést használsz. Mint azt tudjuk ez a kifejezés már egy másik fizikai definícióhoz kapcsolódik.
Gratula ! kevesen értik így ezt a dolgot.

Üdv Lázár Tibor a Motordoki - szervizszám élőben 06 20 2556100
2009-03-02 08:21:54
2009-03-02 13:55:04

Köszi a visszajelzést, megnyugtattál.

Igen, a tolóerőt ott használtam, ahol a motort a hátsó keréktengelyen előre toló erőre gondoltam... Nem találtam jobb kifejezést.

Üdv

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Téma*
E-mail*
Kérdés*
Kategória*

A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező!

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár