Zero FX

106 Nm-es nyomaték már indulástól – 135 kg menetkész tömeg – minden irányban állítható Showa futómű – Zero hang – Zero károsanyag-kibocsátás





És akkor megállt mellettünk egy terepjáró. Az ablak leereszkedett, és megpillantottuk az ERDÉSZ-t. A madarak elhallgattak. A megsárgult lombok között játszó szellő megtorpant, a remegő nap­fény­pászmák megmerevedtek. Sőt, mintha be is borult volna.

 

Motorok Tesztek galériája Zero FX 6.5 (2017)
Kattintson a képre a galériához!

Egy pillanatra megijedtünk, mint a rajtakapott gyerek. Aztán elszégyelltük magunkat. Merthogy egy ilyen gyönyörű őszi napon az útlezáró sorompó mellett bejöttünk ebbe a gyönyörű erdőbe – motorral.

 

Mit tehet ilyen helyzetben az ember?

 

1. – Jééé, ez egy erdő? Nem szabad motorral bejönni? Sorompó? Hol?

 

2. – Igen, tudom, vétkeztem… Irgalom! Kímélje meg az életemet!

 

3. – Maga beszél? A büdös, zajos terepjárójával? Irtják az esőerdőket! Gyilkosok!

 

De aztán hirtelen ötlettől vezérelve inkább ezt mondtuk: – Uram, tudjuk, hogy természetvédelmi terület, de ez egy elektromos motor. Csak néhány felvételt készítenénk.

 

És csodák csodája, az ERDÉSZ intett, majd továbbhajtott.

 

Ezzel bizonyossá vált, van élet a Földön kívül, és élnek közöttünk Idegenek. És immáron az sem kétséges, hogy elveszik a magyarok munkáját.

 

Eddig csak a gazdag Nyugat játékszerei voltak a világelső elektromos motorgyártó típusai, de november közepe óta Magyarországon is rendelkezik hivatalos képviselettel a kaliforniai márka.

 

Amikor a 2016/5-ös számban bemutattuk a Zero csúcsmodelljét, a 200 km-nél is nagyobb elméleti hatótávolságú DSR-t a Motorrevü olvasóinak, tulajdonképpen megelőztük az eseményeket.

 

 

Szóval, Zero FX 6.5

 

Nem kínai, nem a Tescóban árulják és nem gagyi. Minőség a javából, minden elemében.

 

Filigrán, légies külső, keskeny, endurós ülés, fogazott, terepes lábtartók, nagy hasmagasság, hosszú rugóutak, 21 colos első kerék. Kónuszos kormány, minden paraméterükben állítható upside down teleszkópok és szintén minden elemében állítható gáztartályos központi rugóstag a Showától.

 

Motorok Tesztek galériája Zero FX 6.5 (2017)

 

Minőségi műanyag burkolatok, pontos illesztések, hullámos féktárcsa és kétdugattyús, úszóágyazású J. Juan márkájú féknyereg. Aggodalomra semmi ok, a J. Juan egy spanyol brand, amelynek anyavállalata a Barcelona melletti Gavában található. A nagy szenzáció azonban az FX 6.5 szíve, a lítiumion akkumulátorral hajtott, levegőhűtéses, kefe nélküli, állandó mágneses, háromfázisú, egyenáramú elektromotor. Mind az erőforrás, mind pedig a nagy energiasűrűségű akkumulátor a Zero saját fejlesztése, amely a „Z-Force” (ZF) nevet viseli.

 

Enduró, supermoto

 

A Zero modellpalettáján az FX kapta a kemény, de környezetbarát erdőjáró (enduró), a műszakilag azonos paraméterekkel bíró FXS pedig a városi vagány (supermoto) szerepét. Mindkettő létezik 3.5-ös és 6.5-ös verzióban, a különbséget az akkupakkok száma jelenti. A ZF 3.5-ös verzió esetében egyetlen akkucsomag található az ülés alatti zárható keretben, a második energiacsomagot is a helyére téve a 6.5-ös verziót kapjuk. Az egypakkos változatnál az első akku hiányzik, így az FX tömegközéppontja még inkább a motor fizikai középpontjába kerül, ezáltal még semlegesebb viselkedésű – és könnyebb – lesz. Apropos, tömeg… az FX két akkuval, vagyis 6.5-ös verzióban is csak 135 kg-ot nyom, és még csak filózni sem kell azon, hogy ez vajon teletankolt tömeget jelent-e.

 

Öröklét plusz egy nap


A Zero saját fejlesztésű akkumulátoraira 5 év garanciát vállal. 2500 töltési-kisülési ciklus után még 80%-os kapacitással rendelkeznek, a gyári energiacsomag élettartama valahol 285 000 km körül van, akár azt is mondhatnánk, hogy bőven kiszolgálja az egész motor élettartamát. De hát mennyi az élettartama egy olyan motornak, amelynek nincsenek vezérműtengelyei, szelepei, váltója, sőt hengere, dugattyúja és főtengelye sincs… A kopó alkatrészek mindössze néhány csapágyra korlátozódnak.

 

Motorok Tesztek galériája Zero FX 6.5 (2017)

 

A megtehető táv mellett a töltés időtartama a másik kérdéses dolog egy elektromos járműnél. A ZF akkumulátorok különböző módon tölthetők. Hagyományos 220 V-os háztartási árammal, hagyományos csatlakozón keresztül, így a 10% körülire merített akkumulátor teljes feltöltése körülbelül 8 órát tesz ki.

 

A külön megvásárolható offboard Quick Chargerrel a töltési idő akár meg is felezhető, külső és belső töltő együttes használatával pedig akár 75%-kal csökkenthető, vagyis a 6.5-ös, nagyobb kapacitású akkucsomag így 105 perc alatt 100%-osan feltölthető.

 

 

És akkor a gyakorlatban…


Az FX vonalvezetése tipikusan endurós, avatatlan szemek észre sem veszik egyből, hogy elektromos motor áll előttük. Az ülés végig keskeny, kissé talán spártai a kényelme. Középtájon mélyedés található benne, amely a vezetőnek segít helyben maradni a brutális gyorsuláskor, ugyanakkor kissé megnehezíti komoly terepes használatkor a hossztengely irányú testsúlyáthelyezéseket. A lábtartók szélesek, fogazottak, pozicionálásuk megkönnyíti az ülésből való kiállást, ehhez a megbízhatóan vastag, kónuszos kormány is megfelelő magasságban van, nem lesz szükségünk kormánykiemelőre. A keskeny testet könnyű a combokkal, felálláskor a lábszárakkal közrefogni, irányítani, mivel nincs tank, a motor teljes hosszában karcsú maradhatott. A hidroformá­zott alumíniumváz egyébként mindössze 9,1 kg-os, a szintén alu lengővilla is egy kész tanulmány. A váz elülső szárai között, a menetszélnek leginkább kitett helyen található az elektromotor hűtését biztosító bordázat, a blokkot fémlemez védi a felütésektől – vö.: kartervédő.

 

Motorok Tesztek galériája Zero FX 6.5 (2017)

 

A 135 kg-os önsúly és a 881 mm-es ülésmagasság egy könnyen kezelhető, inkább haladó amatőr enduró képét vetíti elénk, mintsem egy versenygépét, és ebben nem is fogunk csalódni.

 

Nádor István többszörös magyar enduróbajnok tesztelőnk szerint érezni, hogy a közúti használat is fontos szempont volt a tervezéskor. Az ülés említett kialakítása mellett a kormányelfordítás szöge, a nagy sebességnél az egyenesfu­tás bombabiztossága, valamint a Pirelli Scorpion MT gumiválasztás is azt erősíti meg, hogy kettős célú használatra készült az FX.

 

Tesztelőnk az első háromszáz méter után – még az aszfalton – félreállt, bevárt, és teli szájjal vigyorogva osztotta meg legelső tapasztalatait, mely szerint „állat módon gyorsul”, ezt nem is gondolta volna. Pedig akkor még csak ECO üzemmódban volt az FX, e visszafogott állásban csak 113-at megy és a gázra is nagyobb késéssel reagál.

 

Aztán pedig arról számolt be, hogy a futómű nagyon jó, aszfalton mindenen átsuhan, mindent kivasal, terephasználatra azonban talán lehetne egy kicsivel lágyabb a hangolása.

 

A megindulás pillanatától jelentkező brutális nyomatékról azt vallotta, hogy ez terepen komoly bütykös gumit igényelne, a Scorpion MT állandóan elforgott a motor alatt. Megerősítette a mi korábbi tapasztalatainkat, hogy gázadásra – most mit írjunk, elektronfröccsöt? – egy kicsit késik a válaszreakció, de ez talán szándékos, hiszen a nagy forgatónyomaték már egy kis gázrántásra is megtréfálhatná a kevésbé rutinos vezetőt. Például állva belehajt egy lyukba, hátratántorodik, megtekeri a gázkart, azonnal ott a nyomatékcsúcs, megugrik a motor… a többit képzeljék el.

 

 

Motorok Tesztek galériája Zero FX 6.5 (2017)Az FX mélyről jövő, egyenletes gyorsulása még ECO üzemmódban is az egyik legnagyobb menetélmény forrása, ha pedig a jobb kormányvégen lévő Mode gombbal a Sport üzemmódot választjuk ki – mint Nádor Pisti teszi éppen most –, akkor garantáltan körbeér a szánk a vigyorgástól.

 

Akkor ugyanis olyan 140 körüli a végsebessége, és rendelkezésre áll a teljes 106 Nm-es nyomaték – már elindulástól. Többszörös bajnokunk úgy viselkedett az FX-szel, mint egy pajkos ifjonc, akinek percekkel ezelőtt távozott otthonról az apja, aki benne hagyta féltve őrzött motorjában a kulcsot. Gáz, kipörgő hátsó kerék, vagy tíz métert ment vele keresztben. Vérbő fékezéskor a Bosch ABS veszi át az ellenőrzést a kerekek fölött, egyébként olyan nagyobbfajta visszaszabályozási ciklusokkal.

 

– A villaszög jó, nem csapkodja a kormányt. Nem arra van ugyan belőve, hogy a legszűkebb ösvényre is derékszögben befordulj vele, de ha nem versenyezni akarsz vele, tökéletes. Csak kemény körülmények között, mondjuk, mély talajon lehetnek kifogások vele szemben. Ez a nagy átmérőjű szíjtárcsa okozhat meglepetéseket, ha mélyre süllyed a hátsó kerék. A neten már látni blogokat, ahol tapasztalatokat osztanak meg egymással azok, akik láncosra cserélték és módosították az áttételeket. De nem véletlenül esett a gyár választása a keskeny, de erős szíjra. Kicsi az ellenállása, a súlya, nem kell gondozni és nem utolsósorban halk.

 

Mindig okozott némi kettősséget, ha a természetben jártam motorosként. Zaj, kipufogógáz, olaj… és ezek most nem jelentenek problémát. Úgy érzem, a Zeróval oldódik ez az eddig kibékíthetetlennek vélt ellentét.

 

Ez a motor nagyjából egy 400-as körüli benzinesnek felel meg, egy 250-es enduró nem tud ekkorát menni, és azok végsebessége és gyorsulása is alatta marad a Zeróénak.

 

És hát a hatótávolság… 60 km endurózás az olyan másfél órás időtartam. Annyit pedig mindenképpen tud. Ha fontos a hatótáv, akkor két akkuval, vagyis 6.5-ösként óvatosan meg lehet vele tenni olyan 100 km körüli távot. De ezekkel a lehetőségekkel, amiket nyújtani tud, nehéz dolog nem élni.