Zero DSR ZF13.0

Egy motor, amely alapjaiban írja át a motoros szakszótárt. Elfelejtendő szavak listája: alapjárat, kuplung, váltó, gázmarkolat, szekunder hajtás, kipufogó, olajcsere, benzináremelés.





Piros, sárga, zöld

 

Állok a lámpánál. Várom a zöldet. Arasznyira mögöttem egy olyan típusú autó áll, amelyiknek a gazdái nem szeretik, ha eléjük gurul valaki, akik nem belassulnak valaki mögé, hanem bevágnak elé, az irányjelzést pedig meghagyják a mazsoláknak. Észrevétlenül megnyomom a jobb kormányvégen lévő üzemmódváltót. A kijelzőn megjelenik a SPORT felirat. Megtekerem a gázmarkolatot, és néma csendben eltűnök a képből. Az autósnak igazi bináris élményben lehet része… van motoros, nincs motoros. A következő lámpánál már egy méterre áll meg mögöttem.

 

Motorok Tesztek galériája Zero DSR  ZF13.0 (másodvélemény)
Kattintson a képre a teszt galériájához!


Zöld érzés, Blue tooth

 

Egetverő csattogás kíséretében egy V2-es cruiser ér mellém. Benzinszag, lárma. Én már egy hete zöld vagyok, így enyhe lenézéssel kezelem a maradi technikát. Ugyan kinek juthatott eszébe benzinből nyerni mozgási energiát? Képtelen ötlet… nagy része hővé alakul, bűzös gázokat ereget, és milyen hangos! Ismét megnyomom a módváltót, a kijelzőn a CUSTOM felirat jelenik meg. Ezzel reggel eljátszadoztam. Ha így nyomva tartom a gombot, elkezd villogni egy Bluetooth jel a műszerfalon. Összepárosítottam a telefonommal a Zero oldaláról letöltött app segítségével, így egy csomó dolgot be lehet állítani. Például azt, hogy Eco módban mennyi legyen a maximális forgatónyomaték, a maximális sebesség. Sport módban a teljes teljesítmény és forgatónyomaték a rendelkezésre áll, 66 LE és 145 Nm! Az első nem különösebben izgalmas érték, a második már inkább, különösen annak fényében, hogy ez a teljes fordulatszám-tartományra értendő, nem kell elérni egy bizonyos fordulatszámot a nyomatékcsúcshoz.

 

Motorok Tesztek galériája Zero DSR  ZF13.0 (másodvélemény)

Fura dolog, hogy ahol fontos lenne az elektromos fogyasztás csökkentése, miért nem LED-es fényszórót alkalmaznak. Talán majd egy ráncfelvarrás során

 

Emellett beállítható, hogy milyen információk látszódjanak a műszerfalon. Megjeleníthető a felhasznált energia, a még meglévő töltöttség százalékban, a megtehető távolság, a sebesség, a napi számláló, motor- és külső hőmérséklet stb. A telefon másodlagos műszerfalként is használható, egy ötablakos rendszerben szabadon választhatjuk meg, hogy a tucatnyi információ közül melyikben mi jelenjen meg.

 

Játszadozom

 

Eco módban vagyok. Ez a jóságos üzem. Elnéző. Szereti a közlekedés szegény, egyszerű többi résztvevőjét. Nem akarja őket nagyon legyorsulni, még egy kis esélyt is ad nekik, mielőtt megmutatná, hogy mire képes. A gázmarkolat elfordítására – egyelőre maradjunk e régi kifejezésnél – kifejezetten visszafogottan indul meg, 50 km/órás sebességről azonban ismét jön a nagyon hamar függőséget okozó, töretlen gyorsulás. Az Eco módban az ember azzal játszik, hogy mekkora távot tud megtenni egy feltöltéssel. Egy újdonsült Zero-tulajdonos folyamatosan szemmel tartja, hogy hány százalékon áll az akku töltöttsége. Megfontol minden elektronfröccsöt, igyekszik hosszú motorfékekkel érkezni egy-egy lámpához, hogy kihasználja annak regeneratív, akkumulátortöltő hatását. Ami akár arra is képes egy megfelelően hosszú lejtős szakasz után, hogy áramot termeljen. Ehhez azonban meglehetősen meredek lejtőre lesz szükség, ugyanis Eco állásban a legerősebb a motorfék. A legtöbb lejtőn elkél egy kis gáz is. Igazat megvallva az energiatakarékos mód békésebb tempóhoz és vérmérséklethez illik, bár már így is van egy nagyon sajátos hangulata a zerózásnak, amit a vezetés egyszerűsége ad. Nincs váltó, nincs kuplung, csak húzza az ember a gázt, pardon… tekeri a potmétert, és kész. Oké, erre mondhatja a kötözködő, hogy akkor már egy robogó tizedannyiért. Igen ám, de itt egy teljes értékű motoron ül az ember, amely még Eco módban is olyan dinamikus, mint csak a legnyomatékosabb benzinesek.

 

###

 

Nyomatékbűvölet és egyéb euforizálók

 

A lendületes, dinamikus motorozáshoz a Sport üzem az igazi. A 145 Nm-es nyomaték azt jelenti, hogy 3,9 másodperc alatt van 100-on. Oké, ilyet hallottunk már. De egy elektromotornál a nyomatékcsúcs végig megvan! Pontosabban a nyomatékcsúcs nem csúcs, kis túlzással csak egy vízszintes csík a 145 Nm-es jelzésnél. De egy dolog ezt tudni és egy másik dolog átélni. Mert ez maga a tömény kéjmámor. Álló helyzetből gyorsulva kemény izommunkával kapaszkodik a kormányba a Sport mód motorosa, pillanatok alatt akár 160-at mutat a sebességmérő, annak ellenére, hogy 150 km/óra az elméleti sebességmaximum. Az ECO mód könnyedsége Sportban eufóriává fokozódik.

 

Az ember bármilyen megnyíló résre könnyedén lecsaphat, bárhová képes begyorsulni zavarás nélkül, vagy meglépni egy lámpánál a potenciális veszélyt jelentő üldözőktől. Mindezt lazán, stresszmentesen. A pszichés hatás több komponensből áll össze. Egyrészt a DSR hátán nagyon jó üléspozíció kínálkozik. Egy DSR-vezető magasan ül, jól átlátja a forgalmat. A motor kompaktsága, a hegyes térdszög, az egyenes felsőtest streetfighteres, az, hogy egészen előre lehet csúszni az ülésen, kicsit supermotós, a széles kónuszos kormány pedig endurós érzést ad. A 19 colos első kerék és a bütykös gumi úgyszintén endurós, bár a 17-es hátsó ismét a közutakra utal. A futómű parádés, minden paraméterében állítható, masszív upside down villa és szintén mindent tudó központi rugóstag a Showától, elöl 178, hátul 179 mm rugóúttal. Képes úgy elnyelni az élesebb bukkanók ütéseit, hogy közben nem leng be egy élesebb kanyarból való kigyorsításkor sem.

 

Motorok Tesztek galériája Zero DSR  ZF13.0 (másodvélemény)

Van, aki a masszív kialakítású lengővilla merevítőcsövének alagútját tárolóhelynek használja, itt tartja a töltőkábelt

 

A súlypontját – bár azt gondolná az ember, hogy az akkupakk miatt magasan van ‒ abszolúte nem érezni magasnak, kanyarba szépen belefekszik, az ívet pontosan tartja, korrigálni nem kell, és egyáltalán nincsenek terhelésváltási reakciói. Csavargassa a gázmarkolatot bármilyen vehemensen is egy DSR-pilóta, soha nem fog ütésszerű terhelésváltást érezni, és ez nagyban hozzájárul a pontos vezethetőséghez, a stresszmentes vezetési élményhez. És talán pont emiatt merték a tervezők egy meglehetősen keskeny kevlár fogasszíjra bízni a szekunder… pardon, primer hajtást. Bizony primer, mert itt a villanymotor váltó nélkül, egyetlen áttételen keresztül hajtja a hátsó kereket.

 

Szegény környezetvédők

 

Sokan azzal érvelnek, hogy az életben maradáshoz hangos motorra van szükség. Szerintünk pedig előrelátásra. Az egy hónapos teszt alatt meglepően kevésszer okozott problémát, hogy a Zerónak nincs hangja, még az e-autóknál megszokott hanggenerátora sincs. Mindössze egy halk, magas elektromos süvítés jelzi, hogy jön, és ennek tudatában kell lenni. Úgy kell közlekedni vele, hogy az autósoknak, gyalogosoknak (és a motorosoknak) legyen esélyük észrevenni. Ez a csöndesség egyébként bármilyen furán hangzik is, egy újabb élmény forrása, és az elektromotoros feeling szerves része. Különösen, ha a zöld érzületű Zero-tulajdonos offroadozásra adja fejét, amire egyébként csábítja is a motor kialakítása. Említettük a 19 colos első kereket és a széles kónuszos kormányt, de nem említettük a fogazott lábtartókat, amelyekre ha kiáll az ember, azt tapasztalja ugyan, hogy a kormány alacsonyan van, a motor azonban egész keskeny és jól irányítható felállva. Sajátos érzés, hogy nem hallatszik más, csak a kerekek alatt pattogó ágak és levelek zaja. A Zero abszolúte tapintatlan módon két érvüktől is megfosztja a vérzöldeket: nincs károsanyag-kibocsátása, és annyira nincs hangja, hogy a baglyok nappali szundikálásuk közben észre sem veszik, ha elgördül alattuk.

 

Motorok Tesztek galériája Zero DSR  ZF13.0 (másodvélemény)

 

Ellendrukkereknek és aggodalmaskodóknak

 

Az összképet egyetlen elem árnyékolja csak be, ez pedig a kifejezetten szűk kormányelfordítási szög, amely eleinte képes kellemetlen pillanatokat is okozni egy kis tempójú kanyarnál, és hát a városi araszolós bujkálásnál sem előny.

 

A Zero egyelőre nem való világjárásra, hosszú utakra és föld körüli utazásokra, de sivatagátkelésekre sem. Valamint tök jó, hogy még nem létezett a NAGY NEW YORK-I ÁRAMSZÜNET idején sem. Szinte minden más esetben csodálatos motor. 142 km-nyi intenzív használat után ‒ amely során voltak bőven dinamikus kigyorsítások, randalírozások, egy rövid 163 km/órás száguldás is Sport állásban, és volt benne visszafogott, szolid gurulás Eco módban – még 13% töltöttséget mutatott a kijelző, amely kifejezetten lineárisan működött e pontig. Hasonló stílusban vezetve tehát 160 km-es hatótávval számolhatunk. Talán megbocsátják az olvasók, de végig 80-nal poroszkálva Eco üzemben nem használtuk a Zero DSR-t. Azt úgy nem lehet kibírni. Pedig többször is nekifutottunk…