Yamaha XSR700

Lehet, hogy nem annyira hipszter, mint a Ducati Scrambler, melynek rajongói saját sisak-, kesztyű-, kockásing- és szakálldivatot teremtettek, ennek ellenére a Shinya Kimura koncepciója alapján született XSR700 a jelenleg tomboló scramblerbumm klasszikus mintapéldánya.





A Yamaha LEGO motorja, az MT-07 bármivé képes átalakulni. Az alapul szolgáló csupasz nakedből készült streetfighter (Moto Cage), túrasport típus (Tracer 700) és a sport heritage stílusukba illeszkedő hipszter motor is. A Faster Sons filozófia első tagjaként megjelenő XSR700-zal (bemutató cikkünk a Motorrevü 2016/1-es számában olvasható) biztosra ment a japán gyártó, hiszen a bázismodellként szolgáló MT-07 2015-ben a második legkeresettebb modell volt Európában.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha XSR700 (2016)
Kattintson a képre a galériához!


A különbség azonban szembetűnő, ami máris indokolja a 350 000 Ft-tal magasabb listaárat. Először is kevesebb a műanyag és több a fém, főleg szép alumínium alkatrészekkel találkozunk, legyen az a sárvédő tartója vagy épp a benzintank burkolata. Ide sorolhatjuk a radiátorborítást is, igaz, kissé invazívnak hat a nyers aluszín első pillantásra. Teljesen új a lecsavarozható hátsó váznyúlvány, ami már magában fokozza a testre szabási kedvet, hiszen így később minden visszaalakítható – megbánható következmények nélkül. A hozzávalókat tálcán kínálja a Yamaha, 40 speciális extrából válogathat a különcködésre – és pénzköltésre – kapható motoros. Az XSR700 sajátja még a kerek LED-es fényszóró és zárófény, és a szintén kerek, logikusan felépített és jól leolvasható LCD kijelző, az Euro4 teljesítéséhez pedig módosított rozsdamentes kipufogódobot kapott. Az ergonómiai különbséget a 9 cm-rel szélesebb alumíniumkormány és annak módosított felfogatása, valamint a magasabb ülés jelenti, utóbbi gyönyörű munka.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha XSR700 (2016)

 

A sportheritage természetét az MT-07-étől merőben eltérő üléspozíciója adja vissza igazán. Míg előbbi sportos vezetési stílust inspirál, addig az XSR700 lazább, visszafogottabb, kényelmesebb motorozást vetít elénk. A 815 mm-es ülés mindössze egyetlen centivel magasabb, mint az MT-é, a különbség mégis óriási: majdnem teletalp vagy alig lábujjhegy. Túl alacsonyaknak ez nehézséget okozhat. A tank formája adja, hogy jól megtámasszuk térddel, a lábtartók és a váltókar is ideális helyzetben vannak a kényelmes motorozáshoz, de az egyenes testhelyzet miatt a motoros jobban ki van téve a menetszélnek.

 

Alig kell néhány métert megtennünk, hogy a projekt jóságát igazoljuk. A gázvétel tökéletes – végre egy motor, ami akár 2000-es fordulaton is boldogan elpöfög hatodikban. Ráadásul lényegében vibrációmentesen teszi ezt, egyedül 7000 körül lehet nagyon enyhe rezonanciát tapasztalni. A karakteres kéthengeres blokkot az MT-ben már megszerettük, a 270 fokban elékelt főtengelyével határozottan hozza a 90 fokos V2-est, azaz a Ducati-hangot. Csak teszi azt sokkal-sokkal bársonyosabban. Az egyenetlen ritmusú robbanások megérdemelnék, hogy kicsit felerősítsük egy gyári extra Akrapovič dobbal.

 

 

Nem szabad alábecsülni a 689 cm3-es erejét, főleg ebben a neoklasszkus retróba forduló ruhában meglepő, hogy mit tud. Ugyan 4 kilóval nehezebb, mint az MT-07, de ettől még egy nagyon könnyed motorkerékpár (186 kg), a Triumph Bonneville éppenséggel 40 kilóval nehezebb nála. A tiltás 10 000-nél húzódik, de harmadik-negyedik fokozatban is meglepően gyorsít már 5000-ről, nem kívánja a visszaváltogatást. A kuplung lágyan jár, a váltókar útja egészen rövid, miközben az éppen aktuális fokozatot jelzi a kerek műszerfal. A 6. szinte felesleges, csak a nyugodt országúti cirkálásnál kapcsol eddig fel a pilóta. A végsebesség kipróbálása ezúttal elmaradt – a szélvédelem hiánya miatt ez az adat kevésbé érdekes –, de az egyértelmű, hogy az XSR-nek a 200 fölötti tempó sem gond.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha XSR700 (2016)

 

Hasonlóan a lábtartókoptatás sem az ő világa. Persze ez nem jelenti azt, hogy nem okozna örömet az XSR700-zal egy kanyargós hegyi szakasz, és attól sem kell tartani, hogy leérne a kipufogó vagy az oldaltámasz. Akár ikertestvére, gyors és pontos. A lágyabb jellegű felfüggesztést az MT-07 esetében inkább a negatívumokhoz soroltuk, addig az XSR filozófiájával tökéletes harmóniában van. Csak a nagy testvér, az XSR900 masszív fordított telóira lesve irigykedünk kicsit, de az állítható komponensek ezért az árért még nehezen várhatók el. Az alapból ABS-szel szerelt hullámos peremű féktárcsákat és a Nissin nyergeket is érintetlenül tették át az XSR-re. A teljesítményhez passzoló fékek jól adagolhatóak, érzékletesek, konkrét nyomásponttal, ráadásul az első fék karja állítható is. A hátsó fék először kicsit meglepett – nekem túl hosszú úton jár a pedál –, de teljesen hatásos, csak szokni kell. És nem mellékesen a tempó csökkentésének igen hatékony módja a motorfék is.

 

Összegzés:

 

Nem csak a szemnek élmény az XSR700: menet közben is igen szórakoztató, ahogy az a kiinduló modell alapján várható volt. Szellemi és fizikai függőséget okoz, és ehhez pedig nincs szükség sem szakállra, sem hipszterfrizurára. Az XSR700 egy normál, csupán kicsit különlegesebben felöltöztetett motorkerékpár. Egy tuti klasszikus.