Yamaha WR450F

A fordítva elhelyezett hengerfej már rég nem újdonság a Yamaha krosszgépeinél. Most a WR450F sportenduró is ezzel a szokatlan motorkoncepcióval készül, amely a modell teljes átalakítását is szükségessé tette. Vajon mit hoz ez a fordulat terepen?





Forgathatjuk, ahogy akarjuk: végül mindig az a lényeg, ami hátul kijön. Hogy vajon észszerű volt-e az adott módosítás, a felhasználónak van-e haszna belőle. Amikor a Yamaha 2010-ben piacra dobta az első fordított hengerfejjel ellátott krosszgépét, az YZ450F-et, jó néhányan azt kérdezték: miért kell bonyolítani a dolgokat, ha azok egyszerűek is lehetnek? Mára ez a felépítés viszont gyakorlattá vált, még a BMW is hasonló koncepciót alkalmaz az új 300-as egyhengereseinél.

 

Motorok Yamaha WR450F 2016
Kattintson a képre a galériához!


A dolog mindenesetre hatalmas feladatot jelent, a hengerfej megfordításával az egész motorkerékpárt újra kell tervezni. Ezáltal a tömegek közelebb kerülnek a motor súlypontjához, ami elméletileg segíti a manőverezési készséget. A sikerek a koncepció mellett szólnak, a Yamaha gyári pilótája, Romain Febvre 2015-ben világbajnokságot nyert az MX1-ben, és a gyári YZ-F gépekről is szinte csak jót lehet hallani.

 

Az endurókra némi késéssel kerítettek sort. 2015 elején jelent meg fordított hengerfejjel a WR250F, a 450-es most követi. A Kékek krosszgépei és endurói hagyományosan igen közel állnak egymáshoz műszakilag. Ugyanakkor a WR semmi esetre sem egy lámpával felszerelt krosszgép, az erőforráson és a futóművön is bőven találunk kisebb eltéréseket. Például az önindítót, amely már a WR elődjén is megtalálható volt, a krosszgépeken viszont még nem. Vészhelyzetre azért megmarad a berúgókar.

 

Motorok Yamaha WR450F 2016

Egyszerű és gyors: a Power Tunerrel (330 euró) a gyújtást és a befecskendezést az adott terephez illően lehet módosítani

 

A Yamaha Dél-Spanyolországban, Almeria közelében, egy 160 kilométeres, változatos útvonalon mutatta be az újságíróknak, mire képes az új WR. A tesztmotorok abroncsaiba belső helyett mousse-gumigyűrűk kerültek, ezenkívül egy speciális mappingot állítottak be az adott körülményekhez. A WR mappingját egy Power Tuner segítségével gyorsan hozzá lehet igazítani az aktuális terepviszonyokhoz. A pilóta a befecskendezést és a gyújtást illetően kilenc paraméter közül választhat. A műszert egyszerűen hozzákapcsolják a WR kábelkötegéhez, és számítógép vagy letöltés nélkül, közvetlenül is használható.

 

A váz szinte teljesen megegyezik a krosszgépével, ezért az ergonómia ugyanolyan. Ülj rá és érezd jól magad, minden stimmel, még ha a tank az előtte lévő levegőszűrő miatt kissé széles is. A motor gombnyomásra megbízhatóan indul, és feltűnő vibrációk nélkül jár. Az összes fordított hengerfejes offroad-Yamahára jellemző az erősen hallható szívózörej, amely az új 450-es esetében is felülmúlja a visszafogott kipufogó hangját. A sebességváltó kicsit nehezen jár, és a tesztmotorokon nehezen találtuk az üreset.

 

Motorok Yamaha WR450F 2016

Minden fordítva van: a kipufogókönyök hátrafelé néz, majd a henger köré tekeredik, a beömlő előre néz

 

Az erőforrás, ahogy említettük, a legújabb generációjú krosszgépek hajtóműjének leszármazottja. Ugyanakkor viszonylag nagy fékezőnyomatéka meglepő volt, legalábbis a tesztelt beállításokkal. Ez abban nyilvánult meg, hogy gázelvételkor viszonylag keményen fékezett, ami a triálos gyökérmászás közepette erős koncentrációt követelt meg a pilótától. Emellett a hajtómű kezdetben agresszíven vette a gázt, ami a terhelésváltásokat is keménnyé tette. Ebédszünetünk alatt a Yamaha technikusai átállították a mappingot, ezzel a hajtómű jóval lágyabb és jobban adagolható lett.

 

Egyébként ez a mapping sem felel meg a gyári állapotnak. Ezért sajnos arról nem tudunk nyilatkozni, hogyan működik egy WR-motor alapból. Ugyanakkor a különbségek azt is mutatják, hogy a programozással milyen nagy mértékben lehet befolyásolni a motor karakterisztikáját. A Power Tuner tehát a WR-ek pilótái számára észszerű, lelkes sportpilótáknak pedig szükséges extrának tűnik.

 

###

 

Az osztrák endurós konkurenciától eltérően a WR-nek a krosszgépekhez hasonlóan ötfokozatú váltója van, persze tágabb fokozással. Az eggyel kevesebb fokozat kényszerszerűen azt jelenti, hogy az egyes fokozatok nem olyan szűkre szabottak. Ez érezhető is, a fordulatszámugrások nehéz terepen különösen a három alsó sebességfokozatban viszonylag nagyok. A kuplungot szintén az endurósport nagyobb terhelésére alakították ki. Jól is bírja a dolgot, csak a kezeléséhez kell valamivel nagyobb erő.

 

A teszten egy Akrapovic kipufogóval szerelt gépet is ki tudtunk próbálni. A hangja valamivel tompább, de nem sokkal hangosabb, mint a gyári változat. A kiegészítők kínálatából választott kipufogóval és ahhoz hangolt mappinggal a motor érezhetően lágyabban jár, szabadabban és fürgébben pörög fel. A kisebb fékezőnyomaték kezesebbé, simulékonyabbá teszi.

 

Motorok Yamaha WR450F 2016

A megfelelő védelemmel ellátott levegőszűrő a tank előtt helyezkedik el, amelynek 7,5 literes térfogata meglehetősen korlátozott

 

A múltban a Yamaha a futómű terén is a saját útját járta. Az YZ és WR modellek mindig inkább fejnehéznek tűntek, mint más gyártók modelljei, ami ugyanakkor több trakciót jelent az első keréken. Ez a WR450F esetében is így van. Úgy tűnik, az első kerék szó szerint a földhöz tapad, ami előnyt jelent a csúszós kanyarokban. Hátránya ugyanakkor a nehézkesebbnek tűnő manőverezési készség. Az, hogy az első kereket gyorsan átemeljük egy szikla peremén, erős koncentrációt és fizikai munkát igényel. Miután a villa nyomófokozatát öt klikkel beljebb tekertük, az egyensúly kissé a motor hátulja felé vándorolt.

 

A krosszgépek között jelenleg a Yamaha rugózóelemei a legjobbak. Ezt igazán nem lenne nehéz átvinni az endurókra. A dolog azonban sajnos nem így működik, legalábbis a villánál nem. A rugózása nem túl kényelmes, és köveken, gyökereken át bukdácsolva nem mindig tudja a talajon tartani az első kereket. Lehet, hogy ebben az abroncsban lévő mousse-gyűrűk is ludasak, amelyek bár sikeresen megakadályozzák a defektet, de terepen keményen ugrálnak tőlük a kerekek.

 

Az alap mindenesetre jó, ezt sikeresen bizonyították a fordított hengerfejjel szerelt YZ-F krosszgépek. De azoknak is szükségük volt néhány évre, míg elérték a jelenlegi generáció magas színvonalát. Az enduróknál hasonló lehet a helyzet: a WR450F kiválóan indult, de az erőforrásra és a futóműre ráférne még egy kis finomhangolás.