Yamaha Tracer 700 (Topteszt)

A Yamaha hosszabb távokra is alkalmassá tette a piac egyik kedvencét, az MT-07-et. Toptesztünk megmutatja, hogy az így általános kezdő allrounderré érett Tracer 700-nak sikerül-e az MT nyomába érnie, vagy esetleg le is pipálja testvérét.





Háromszáz kilós kalandtraktorok, 200 lóerős gránátok a tanksapkáig telezsúfolva szabály­zóelektronikával, és retró, retró, retró – ezek manapság azok a dolgok, amelyek leginkább izgalomban tartják a motoros­világot. Mi van azonban az (alsó) középosztállyal? Mi van az egyszerű, vérbeli motorkerékpárokkal? Lehet, hogy rengeteg embert érdekelnek a nagyobb kaliberű motorok. De a statisztikák szerint továbbra is túlnyomó részben a középkategóriás motorokat veszik meg, és ilyenekkel motoroznak a valóságban, odakint az úton. A Yamahának pedig pont itt vannak az erősségei, az MT-09 és az MT-07 tudvalevőleg kiváló eladásokkal büszkélkednek. A kis 07-es több hónapon keresztül a második helyen állt az eladási listán, amelyet előtte a 09-es bérelt ki hosszabb időre. Utóbbi túrasport-leszármazottja, a Tracer 900 pedig mára már gyakrabban gördül ki a szalonokból, mint pucér testvére. Teljesen egyértelmű tehát, hogy a Yamaha szeretné kiegészíteni a kínálatot, és az MT-07 mellé is megjelenteti a félidomos túrasportváltozatot. A gyermek a Tracer 700 névre hallgat, semmi köze a 200 lóerős teljesítményhez, a szabályzóelektroni­kához és a retró dizájnhoz, mégis fel tudja kavarni az állóvizet. Sokak szemében ugyanis a 07 a legkiegyensúlyozottabb MT és a Tracer a jobb 09-es. Így a várakozások szerint a Tracer 700 a legjobb, legkerekebb MT lesz az összes közül, és vonzó kezdő allrounderként letarolja majd a piacot. Vonzerején biztosan nem fog múlni a dolog, hiszen a Tracer 900-hoz hasonlóan a Yamaha dizájnerei a Tracy 700-hoz is ügyes kézzel nyúltak hozzá. A kis modell egyértelműen mutatja családi hovatartozásának jeleit, nagyon hasonlít elegáns nagy testvéréhez. Ugyanakkor, míg annak éles vonalai a kiváló háromhengeres határozott karakterét tükrözik, addig a Tracer 700 kissé lekerekíti ezeket a vonalakat, amivel a kéthengeres crossplane-erőforrás barátságosabb, finomabb karakterére utal.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha Tracer 700 Topteszt (2017)
Kattintson a képre a galériához!


A tervezők ismét az építőszekrényelvhez és az egyforma alkatrészek stratégiájához nyúltak vissza, hogy az egyszerű és pucér MT-07-et hosszabb túrázásra is alkalmassá tegyék.

 

A váz (kissé módosítva), az erőforrás (ugyanolyan felépítésű, de Euro 4-es), a futómű és a legfőbb alkatrészek lényegében megegyeznek az MT-07-tel. A hosszabb hátsó váznyúlvány és lengővilla (plusz 50 milliméter, acél helyett alumínium) nagyobb helyet biztosít, a nagyobb tank (14 helyett 17 liter) nagyobb hatótávolságot jelent, az állítható szélvédő pedig lehetővé teszi, hogy ezt együltő helyünkben is abszolválni tudjuk.

 

###

 

Az üléspróba során egyértel­mű­en kiderül, hogy a módosítások nagyon jót tettek az ergonómiának. Magasabban, 810 helyett 830 milliméteren ülök, ami a motor karcsú derekának köszönhetően még éppen elmegy visszafogottnak. Az MT-07-hez képest sokkal magasabb és a pilótához jóval közelebb lévő, de a géposztályon belül inkább keskenynek számító kormány szinte magától a kezembe simul. Az üléspozíció jobban középre került, kevésbé ülsz a hátsó kerék fölött, mint a pucér testvéren. A jobb napokon akár 1,73 méteres magasságot is elérő szerző véleménye szerint az egyenes, kényelmes üléspozíció többek között a kellemesen nyitott térdszögnek köszönhetően megérdemli a „már-már ideális” jelzőt. A helykínálat termetesebb pilóták beszámolói szerint is tökéletesen elegendő.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha Tracer 700 Topteszt (2017)

 

Ennyit erről, induljunk már! Az önindító kattanására a kéthengeres erőforrás azonnal visszafogottan pulzálni kezd, a kuplung röviden csúszik, és az első kerékfordulattal már meg is van a jóleső MT-07-érzés, amelynek lényegét elsősorban a lágy, 689 köbcentis crossplane-kéthengeres adja. „Alig kell rajta sebességet váltani, csodásan lágyan veszi a gázt, tökéletesen reagál a gázparancsokra, és szükség esetén dühösen pörög fel magasabb tartományokba. Ha ez a kéthengeres ember lenne, azt mondanánk: mindig nyugodt, sosem stresszel, rendkívüli mértékben terhelhető és kiválóan teljesít.” Ezt írtuk 2014 elején az MT-07-ről szóló toptesztben, és ugyanez változatlanul érvényes a Tracer 700-ra is. Ugyanakkor a teljesítményből középen még hiányzik egy-két lóerő és newtonméter ahhoz, hogy elérje a még Euro 3-ra homologizált MT teljesítményét, és a hajtómű (a maga 196 kilogrammjával még mindig viszonylag könnyűnek számító) a Tracer tömegéből 12 extra kilót jelent. Ennek ellenére meg kell állapítanunk: ez a 75 lóerő figyelemre méltó magabiztosságot ad a motornak.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha Tracer 700 Topteszt (2017)

 

A crossplane-kéthengeres Euro 4-es változatban is a géposztály referenciája marad, és nagyon élvezetes. A kuplung könnyen jár, a váltó megbízhatóan teszi a dolgát.

 

Ilyen mértékű dicséretet ugyanakkor az MT-07 futóműve sosem tudott besöpörni. Bár csodásan kezesen viselkedik és majdnem olyan könnyed, mint egy kerékpár, de lágy rugózása és különösen hátul tapasztalt jelentős alulcsillapítottsága miatt gyorsabb kanyarokban inkább szivacsos érzést kelt. Éppen ezért fontos és jó dolog, hogy a Yamaha a futómű tervezett módosításaival éppen ezen a téren igyekezett javítani a motoron. A lengővilla és ennek megfelelően a tengelytáv 50 milliméterrel való meghosszabbítása azonnal nyugodtabbá teszi a motort.

 

###

 

A módosított, progresszívabb himbarendszer és az ehhez igazított rugóerő-tényező miatt magasabban van a motor hátulja, így a tartalékai is jóval nagyobbak. Míg megpakolva az MT-07 egészen összenyomódik, utassal pedig egyszerűen mindene lóg és csak tántorog, a Tracer 700 még nagyjából a rugóút közepén helyezkedik el. Ha ehhez hozzáadjuk a különösen húzófokozatban jobb csillapítást és a homogénebb egyensúlyt, akkor a Tracer egyértelműen jobban viselkedik menet közben, mint az MT-07. Sokkal kevésbé pumpál és hintázik, sokkal stabilabb, pontosabb és lazább, végeredményben nagyon élvezetes. Ugyanakkor: míg a módosított egyensúly miatt a villa érzésre valamivel lágyabbnak (és alulcsillapítottnak) tűnik, a feszes hátsó rugózás nem feltétlenül járul hozzá a kényelemhez.

 

Az MT-07 és a Tracer 700 összehasonlítása

A jelszó ismét az építőszekrényelv, viszonylag kevés változtatással a minimalista MT-07-ből túrázásra is alkalmas Tracer 700 lesz. Azért ehhez egy félidomnál többre volt szükség.

 

Az elv nem újdonság.  A költségek csökkentése, illetve a vevők számára hozzáadott érték növelése érdekében a gyártók már régóta használnak minél több azonos alkatrészt egy nakedből allrounderré válás (vagy fordítva) során. Kerekek, váz (kisebb módosításokkal), erőforrás (Euro 4-re alakítva), fékek – most mindezeket szinte egy az egyben vették át. A képen viszont egy fontos módosítás is látszik: az 50 milliméterrel meghosszabbított lengővilla ugyanennyivel növeli meg a Tracer tengelytávját is. Ez nyugalmat hoz a a futómű – és a pilóta – életébe, és a módosított rugóstaggal együtt nagymértékben javítja a menettulajdonságokat. A többi változás egyszerű: több/nagyobb idomok és szélvédő, magasabb kormány, nagyobb tank, hosszabb ülés (előrefelé!). Mindez növeli a túrázásra való alkalmasságot és a használati értéket.

 

 

A gyors ütéseket nem képes teljesen tisztán kisimítani. És nem ártana, ha legalább valamennyire állítani lehetne hátul a húzófokozatot. A hátsó előfeszítéstől eltekintve ugyanis a futóműnek a szintén olcsó konkurens modellekkel ellentétben egyetlen része sem állítható.

 

A Traceren ez a néhány – egyébként tényleg nem sok – takarékossági intézkedés egyik jele. Ettől eltekintve azonban a Tracer 700 nagyon ügyesen leplezi a költségcsökkentés nyomait. Minden felület (legfeljebb a fényezetlen hűtő kivételével) szépnek tűnik, a kidolgozás takaros, a felszereltség is rendben van. Tényleg jó motort kapsz a pénzedért. Az építőszekrényelvnek, illetve az azonos alkatrészek stratégiájának előnyei különösen a féknél nyilvánvalóak. Elöl ugyanazok a négydugattyús nyergek működnek, mint korábban az YZF-R1-ben, és a 282 milliméteres tárcsákkal is csodásan lassítanak. Feszes nyomáspont, kiváló adagolhatóság, harapósság – így néz ki egy jó fékberendezés a középosztályban. Ugyanakkor a kissé rusztikus Yamaha-ABS jelentősen ront a fékekről alkotott képen. Durván szabályoz, a fékkar keményen pulzál. Egyforma körülmények között a rendszer az első fékezésnél egy magas stoppie-t eredményezett, amiből a pilóta testfelépítésétől és a motor megpakoltságától függően akár szaltó is lehet, majd a következő kísérletre hosszan kinyitotta a féket. Talán ez a Tracer 700 leginkább mérhető hiányossága. Ami ezenkívül feltűnt, az elsősorban a Tracer koncepció­jából – meglehetősen sportosnak pozicionált kompakt allrounder – adódik, és ez kevésbé kritikaként, inkább a speciális kialakítás tényszerű jellemzéseként értelmezendő. Például a viszonylag filigrán szélvédő által nyújtott védelem természetesen sokkal jobb, mint az MT-07 szélvédő nélküli orkánja, a konkurencia nagyobb plexijei azonban többet tudnak. Az autópályán ennek ellenére ez is elegendő, még ha az állítási lehetőség inkább csak kozmetikázás, és a szélvédő pereme hangos turbulenciát is kelt. Ugyanígy értelmezhető az utas kényelme: sokkal, sokkal jobb, mint az MT-07-en, és ezáltal mindenképpen alkalmas egy egynapos kirándulásra, de nem éri el például egy V-Strom 650 színvonalát. Leginkább ugyanakkor karcsú felépítéséért fizet meg a Tracer – a terhelhetőség terén.

 

Feltűnt:

Motorok Tesztek galériája Yamaha Tracer 700 Topteszt (2017) Motorok Tesztek galériája Yamaha Tracer 700 Topteszt (2017)

Olajszint-ellenőrzés: a motor kenőanyagának állapotát és mennyiségét egy pillantással fel tudjuk mérni a praktikus nézőablakon keresztül.

 

Gumiabroncsok: pont az olcsó motoroknál gyakran adnak okot a mérgelődésre. A Tracer 700 viszont a kimondottan jóindulatú Michelin Pilot Road 4-gyel hódít, amely ideális választásnak bizonyult.

Kibírja? Az álkézvédők egyáltalán nem stabilak, legfeljebb a menetszelet tartják távol a kezünktől. Több mint kérdéses, hogy egyáltalán túlélnek-e egy bukást.

 

Fedélzeti számítógép: bár a műszerfal átlátható és informatív, ugyanakkor túl messze van, és menet közben nehezen kezelhető.

 

 

A 171 kilogramm egyszerűen túl kevés. Ügyeljünk tehát arra, ha a hatóság ellenőrzi, hogy betartottuk-e a megengedett össztömeget. Mindezt aztán a kis Tracer kiegyenlíti a benzinkúton. A három literrel immár 17-re megnövelt térfogatú tanknak és a takarékos, mindössze 3,7 literes országúti fogyasztásnak köszönhetően az elméleti hatótávolság igen nagy, 459 kilométer. Ez eléri, sőt, egyes esetekben meg is haladja a túraendurók színvonalát.

 

A Tracer 700-at tetszés szerint megítélhetjük túrázásra is alkalmas kompakt versenygépnek vagy kimondottan sportos, könnyű allroun­der­nek. Így vagy úgy, nagy vihart fog kavarni a bár színvonalas, de eddig inkább unalmasnak tűnő alsó-középosztályban. Mint ahogy már a háromhengeres 09-nél, itt is maradéktalanul igaz: a Tracer a jobb MT. És mivel valóban a 07 a legjobb közepes méretű MT, ezért a Tracer 700 olcsó árával valóban a legteljesebb, legkerekebb motorkerékpár az összes MT közül. Vajon a Yamaha learatja majd a babérokat? Valószínűleg igen.

 

###

 

 

Összegzés:


Ennél több motorkerékpárra senkinek sincs szüksége – a végeredmény csak ez lehet. Hosszas töprengés után sem jut eszünkbe egyetlen olyan 2,6 millió Ft-ba kerülő motorkerékpár sem, amely a mindennapos használatra és hosszú kirándulásokra való alkalmasságot ennyi friss sportossággal ötvözné és emellett még ilyen szégyentelenül jól is nézne ki. Erőforrása jobb, mint a géposztály többi tagjáé, és az intelligens módosításoknak köszönhe­tően immár a többi része is megfelelő.