Yamaha MT-09 (2017)

A Yamahánál pár éve újraértelmezték a motorgyártást. Az MT-09 első generációja teljesen az alapokról indult, egy tökéletesen új motort építettek. Az irány telitalálatnak bizonyult. Bár még ma is frissnek számít a műszaki tartalom, már itt a második generáció.





A 2010-es évek elején azon tanakodtunk, hogy vajon mivel tölthetik napjaikat a mérnökök a Yamahánál. Megfordult a fejünkben, hogy jakuzák gyilkolták le a teljes személyzetet „Dark side of Japan” felkiáltással, aztán arra gondoltunk, hogy a motorkerékpár-piac nehézségeit látva inkább a zongorák és gitárok piacára koncentrálnak. Azt sem zártuk ki, hogy szép csöndben terveznek, fejlesztenek, új modellek tervei fölött rágják ceruzáik végét a mérnökök, de az eseménytelen évek során ezt egyre kevésbé hittük el.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha MT-09 (2017)
Kattintson a képre a galériához!
Aztán 2012 őszén végre megmozdult valami. A kiállításokon lerántották a leplet a vadonatúj MT-09-ről.

 

A szó szoros értelmében minden eleme új volt. Új az öntött, két részből összecsavarozott alumíniumváz, új a csodaszép lengővilla, és teljesen új a teherviselő elemként is működő, soros, háromhengeres (CP3) „désaxé”, miszerint offset erőforrás.

 

Az FZ8 Fazerhez képest csak a blokkon sikerült 10 kg-nyi tömeget spórolnia a gyárnak, további tízet a vázon és a futóművön. A menetkész tömeg így imponáló 188 kg, az ABS-es verzióé 191 kg lett.

 

A 120 fokos gyújtássorrendnek köszönhetően izgalmasan duruzsolt alapjáraton és érzékborzolóan ordított kigyorsításokkor. A rezgéseket egy kiegyensúlyozó tengellyel csillapították és tették élvezetessé a maradékot.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha MT-09 (2017)

 

Mindehhez fordított teleszkópok, minőségi kónuszos kormány, monoblokk féknyergek tartoztak, valamint háromféle motorkarak­terisztika, A-Standard-B. A keskeny ülés-tank átmenet lehetővé tette, hogy az alacsonyabbak is biztonságosan leérjenek róla, a felegyenesedett üléspozíció pedig jó kezelhetőséget és a forgalomra való jó rátekintést tett lehetővé. Mindemellett a részletek szépen kidolgozottak, a felhasznált anyagok jó minőségűek voltak, és ár-érték arányban is jónak számított a Yamaha újdonsága.

 

Győztes csapaton ne változtass,

 

tartja a mondás, így a hangvillás mérnökök az alapokat változatlanul hagyták, a módosítások azonban minden esetben az MT-09 előnyére váltak. Legfeltűnőbb újdonságként ártatlan kinézetű lámpáját lecserélték a ma piacon látható egyik legkarakteresebb formára, amelyet szinte változatlanul vettek át az MT-10-ről.

 

Úgy néz ki, mint egy robot feje, nem véletlenül aposztrofálta a motoros világsajtó Transformernek, sőt, mi több, Hyper Transformernek az MT-10-et.

 

Kismértékben átalakították és megnövelték a két légbeömlőt, könnyebb hűtőradiátor-burkolatot kapott, módosítottak az ülés formáján, amely még keskenyebb lett a tank átmenetnél, így szinte észrevétlenül emelhették meg 5 mm-rel az ülésmagasságot.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha MT-09 (2017)

 

A motor farát a 30 mm-rel rövidebb váznyúlvánnyal megkurtították, így optikailag még kompaktabb lett.

 

A filigrán, sportos sziluettben hangsúlyosabb szerepet kap a blokk és a szép lengővilla. A zárófények és a féklámpa egy házba kerültek, 12 db LED-ből alkotnak egységet, és a mérnökök nagyon büszkék voltak az egykarú rendszámtartó konzolra, amely bal oldalról, a keréktengelytől ível a kerék mögé.

 

A szemmel látható változtatások jót tettek az MT-09-nek, még jobbat a nem látható műszaki fejlesztések.

 

A CP3-as blokk már bemutatkozásakor lenyűgözte a szakmát és az utca motorosát egyaránt, 115 lóereje, 88 Nm-es nyomatéka, a három választható teljesítménygörbe és kezelhetősége kezdőtől a haladóig, a temperált kedélyűtől az adrenalinfüggő motorosig szinte mindenkinek bejött. Annyira, hogy az alapokhoz nem is nyúltak a modellfrissítés során. Maradt a teljesítmény, a nyomaték, a három üzemmód és a háromállású, kikapcsolható kipörgésgátló, újdonság azonban a kuplungasszisztens-csúszókuplung kombó és a gyorsváltó, amely lehetővé teszi a kuplunghasználat és a gázelvétel nélküli felfelé váltásokat.

 

 

És most itt áll előttünk vagy húsz vadonatúj MT-09 a kissé military hatást keltő szürkés színben egy kis UV zölddel feldobva. Némelyiken a gyári helyett valami elképesztően szép, rövid, tömör Akrapoviĉ. Kellemes 18 fok, de lóg az eső lába, és Mallorca hegyei között az aszfalt minősége néha eléggé változatos.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha MT-09 (2017)

 

Már alapjáraton is borzongatóan duruzsol a két tucat motor, végre megtudom, melyik az enyém. Már megint az az emlékezetes érzés, mint amikor az első MT-09-re ültem – minden a helyén, minden kézre áll,

 

az ember azonnal otthonosan érzi magát rajta,

 

mint ha már jó ideje ez lenne a saját gépe. A kormányt viszonylag szélesen fogja, a felsőtest enyhén előredől, az ülés a lábak között szinte arasznyira keskenyedik, 180 cm-emmel hajlított térddel is könnyedén elérem a talajt. A lábtartóra lépve úgy tűnik, mintha lejjebb lenne, mint a korábbi modellen volt, de aztán bevillant, hogy az ülés lett valamivel magasabb. A módosított formának köszönhetően könnyebb az előre-hátra mozgás rajta, anélkül, hogy spontán csúszkálna a vezető. Az utason is megkönyörültek a tervezők, mert a rövidített farrész ellenére 13 mm-rel több hely áll rendelkezésére.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha MT-09 (2017)

 

A kijelzőt korábban több kritika is érte, itt is módosítottak egy keveset a jobb láthatóság érdekében. Sebesség-, fordulatszámmérő-skála és az asszisztensek adatai, mint kipör­gésgátló, motorkarakterisztika, gyorsváltó, minden egy pillantással átfogható. A motormenedzsment emlékező funkcióval rendelkezik, a motor leállítása utáni újrainduláskor az utolsóként használt setup lesz érvényes. A kipörgésgátló a bal kormányvégről állítható, a motor­karak­terisztika a jobb markolatnál lévő Mode gombbal váltható, ez utóbbi csakis elzárt gáz esetében.

 

A legközvetlenebb gázreakciókat az „A” módban kapjuk, kezdőknek nem feltétlenül ezt javasolnánk, haladó szinten azonban mindenki ezt fogja használni. „Standard” módban valamivel visszafogottabban reagál az erőforrás a gázparancsokra, „B”-ben pedig annyira letompul, hogy az még talán kezdőknek esőben is túlzás.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha MT-09 (2017)

 

Irány a sziget északi csücske. Első szakasz, autópálya. Mindenki „A” módban,  ez biztos. Elképesztő az élmény! A felegyenesedett üléspozícióból jól áttekinthető a forgalom, a kompakt MT-09-en úgy érzi magát az ember, mintha egy kategóriával kisebb motoron ülne. Könnyű, karcsú, bizalomkeltő. Aztán gázra elkezd nyúlni a kar, megfeszülnek a hasizmok, és nyúlik a száj is… egyre szélesebb vigyorra. Nyílik egy rés jobbra, vezetőnk beborít, egy kis nyomás a kormányvégre, mi utána, az MT készségesen és pontosan reagál. Egy újabb résbe vissza, kitárul előttünk az út, gáz! Tiszta versenypálya érzés, ahogy gázelvétel és kuplung nélkül váltok följebb és följebb. Nem is gondolná az ember, hogy mennyivel gyorsabb így a haladás. A hangja lenyűgöző. Az óra már átlépi a 140-et, amikor elkezd nyomni a menetszél, de még itt sem igazán zavaró, 160 fölött tartósan pedig úgysem fog vele menni senki. Az MT-09 nem erre van kitalálva. Sokkal inkább a gyors, dinamikus vágtákra, előzésekre, beszúrásokra. Elveszed a gázt csak azért, hogy utána ismét gyorsíthass. Sávot váltasz, csak az irányváltás élményéért, és mész még egy kört a körforgalomban. És ehhez az alulról is nyomatékos erőforrásnak köszönhetően nem kell sokat váltani.

 

Majd a városokon keresztül kiderül, hogy lehet vele gond nélkül csordogálni akár visszaváltás nélkül is, ugyanez a helyzet, ha nézelődne, élvezné egy kicsit a tájat az ember.

 

 

Aztán felkanyarodunk a hegyek felé. Itt egy másfajta élményben van részünk. Kanyar kanyar után következik, kigyorsítás, fékezés, kigyorsítás, fékezés, a kuplung könnyen jár (a prezentáción elhangzottak szerint 20%-kal kisebb kézerőt igényel), a gázreakciók megdöbbentően jók, a terhelésváltások viszonylag finomak, mindössze hirtelenebb gázadásra érezni egy kis ütésszerű erőhatást „A” módban, de messze van attól, hogy zavaró legyen. A fékek jól adagolhatóak, az első már-már sportos erővel fog, de ha túlzásokba bocsátkozna a vezető, az ABS megmenti a helyzetet. A kanyarokban bátran visszaválthatunk, a csúszó kuplungnak köszönhetően nem kell nagyon finomkodni, nekem egyszer csúszott meg egy pillanatra a hideg, esős aszfalton.

 

Az új, 41 mm-es fordított teleszkópok kifejezetten jól teszik a dolgukat, a motor fékezésre-gázra nem bólint, nem hintázik zavaróan, pontosan lehet vele kanyarodni, az sem ütközik nehézségbe, ha bele kell korrigálni a kinézett ívbe, vagy ne adj’ isten bele kell fékezni. Felegyenesedési hajlamot nem mutat. Az új futóműnél szétválasztották a különböző funkciókat, a nyomófokozati csillapításért a bal telesz­kóp­szár, a húzófokoza­tiért a jobb szár a felelős. A központi rugóstag új setupot kapott, így a gyár állítása szerint jobban testre szabható, mint az előző modellé. Én nem piszkáltam, számomra a gyári beállítások megfelelőek voltak.

 

És hogy mi nem tetszett?

 

Az egynapos tesztmotorozás során három olyan apróság akadt, amely nem tetszett.

 

– A gyorsváltót egyszerűen imádtam, nagyon sportos érzés gázelvétel nélkül pakolgatni fölfelé a fokozatokat, de egy alkalommal sikerült valahogy ürest váltani hármas és négyes között, amit egy felvonyítással díjazott a blokk. Szerencsére ez többször nem fordult elő, és másoktól sem hallottam ilyen panaszt.

 

– A kurta hátsó résznek és a jelzésértékű sárvédőnek köszönhetően csuromvizes lett az összes tesztelő dereka-háta. Ez afféle áldozat a filigrán megjelenés oltárán.

 

– A relatíve szűk kormányelfordítási szög megnehezíti a garázs- és parkolómanőverezéseket, de a városi jamben két kocsi közé befordulni sem egyszerű, a motor váratlan megbillenésével is járhat.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha MT-09 (2017)

 

Összegzés: A Yamaha többrend­ben is bebizonyította, hogy mérnökei nem lazsáltak a passzívnak tűnő évek alatt. Az MT-09-cel egy könnyű, sokoldalúan használható, dinamikus motort mutattak be már 2013-ban is. Bár az első generáció ma is frissnek tűnik, a gyár 2017-re tovább tökéletesítette azt. Nyugodtan megveheti egy kevésbé rutinos motoros is, ha képes kordában tartani vágyait, amelyeket az MT-09 különösen „A” üzemmódban korbácsol fel. Kifejezetten hamar otthon érzi rajta magát az ember, könnyen kezelhető, kis tömegű, dinamikus jármű, amely sportos képességei ellenére nem igényli, hogy állandóan a határokon használják. Alkalmas akár városi vagy ingázómotornak is. Ugyanakkor dinamizmusának köszönhetően a sportos motorosok vágyait is képes magas szinten kielégíteni. Tökéletes a hétvégi kimotorozásokra a hegyekbe, vagy akár egy pályára örömmotorozni.

 

A bőséges kiegészítőknek hála, sportos túrázásokra is alkalmassá lehet tenni egy kis szélvédővel, egy lépcsős üléssel és némi feltáskázással.

 

A lapzártánk előtt tartott kereskedői tájékoztatón arról volt szó, hogy az új MT-09 ára változatlan marad, anyalapunk online portálja szerint 600 eurós áremelkedés várható a régi modellhez képest. Tegyük a szívünkre a kezünket, 190 000 Ft felár egy gyorsváltóért, egy csúszó kuplungért és a LED-es rendszerért sem sok. Ha pedig marad az ára.