Yamaha XT660Z Ténéré - Tönkre tudtuk tenni?

Hó, jég, só és sós víz, homokvihar, hideg és meleg. Mi kell még egy motornak, hogy elromoljon?





Kevés híján huszonötezer kilométert futott, szinte mindvégig mostoha viszonyok között. Már első métereit is olyan körülmények közepette tette meg, amilyenekbe egy polgári motor egész élete alatt sem kerül. Télvíz idején járattuk be. Alig ezer kilométeres korában bedobtuk az élet sűrűjébe, elindítottuk a Budapest-Bamako Ralin, ahol jutott neki hóesés, jégeső, homokvihar, tengelyig érő óceánvíz és szörnyű minőségű benzin.
Mindent zokszó nélkül viselt, hazatért. A megpróbáltatások mindössze az elektromos rendszerében okoztak hibát, melyet a szervizben a kábelköteg cseréjével orvosoltak. Ősszel búcsúzóul megjárta még Andorrát és Dél-Franciaországot, ahol mindössze egy kábelcsatlakozó törése okozott kisebb, a helyszínen ideiglenesen orvosolható hibát.

Motorok Tesztek galériája Tartósteszt szétszerelés: Yamaha XT660Z Ténéré

A Tenere első, felületes szemlélődésre is mutatja, nem a fűtött garázs volt eddigi élettere. Az oxidációs nyomok a küllőkön, a féktárcsákon arra utalnak, hogy sózott, nulla fok alatti utakon is rótta a kilométereket. Ez az igénybevétel pedig semmilyen járművön nem múlik el nyomtalanul. A fenti állítást támasztja alá pár erősen rozsdásodott csavar a burkolatok rögzítésénél és a blokkban is.

Talán a legelkeserítőbb képet az atomjaira bomlott bukócső nyújtotta. Nincs információnk arról, hogy gyári-e, avagy utángyártott, de az, hogy esésnyomok nélkül is elvérzett, szomorú tény. (Megjegyzés: az egyhengeres motor meglehetősen erős vibrációval működik, mely a vezetőhöz nem jut el zavaró módon, a perifériákhoz ellenben a jelek szerint igen.)

Körülbelül ennyi kívülről, és akkor lássuk, mi a helyzet belül! Egy órás csavarozás és már az asztalon is van a blokk, majd még mintegy másfél és szét van terítve.

Hengerfej:
Szép égéstér semmi rendellenes. Vezérlés rendben, a szelephimba a vezérműtengely élettartama szempontjából zseniális, görgős kivitel. A vezérműtengely egyébként is golyós csapágyazású, így az egész vezérlés igen kevés kenéssel beéri, plusz mivel minden gördül, igen kicsi teljesítményigénye van.

Motorok Tesztek galériája Tartósteszt szétszerelés: Yamaha XT660Z Ténéré
A vezérműtengely golyós csapágyazású, a szelephimba görgős. Semmi kopásnyom

Henger, dugattyú: Hát, itt már vannak bajok. Előre felhívták a figyelmünket, hogy egy szerviz alkalmával jelentős mennyiségű szennyeződést, homokot találtak a légszűrőházban, a szűrt oldalon. Egy elektromos kütyü felszereléséhez szerencsétlen helyre fúrt valaki egy furatot, pont a levegőszűrőre, és pont a szűrt oldalra. Az afrikai homok pedig megtalálta ezt a furatot. (Megjegyzés: egy műholdas flottakövető cég jeladót szerelt a motorba próbaként. Szerencsétlen módon a jeladó helyéül az airboxot választották, az egység tápkábelének az légszűrőház oldalába lyukat fúrtak, melyet nem jól tömítettek el.)

Az eredmény: nem katasztrofális, de szemmel látható, és intóval mérhető, a dugattyúgyűrűk felső holtponti helyzetében. Enyhe válla lett a hengernek. Ettől eltekintve, egyéb helyeken mérve tökéletes, mondhatni beépítési méreten volt a henger-dugattyú páros.

Főtengely: Hibátlan. Egy apróságtól eltekintve. A látottak alapján arra következtettünk, hogy a jobb oldali főtengelycsapágyban (golyós) a főtengely mocorgott (gyűrűvándorlás jelensége), ez a mocorgás pedig a kopott láncokon láthatókhoz hasonló barnás kiválást, kopadékot hozott létre. A mérések ellenben nem mutattak méretproblémákat. Tippünk: talán a főtengely végén lévő nagy anya, ami fixálja a lehajtó fogaskereket is, és ezzel a tengelyt is a csapágyban, talán ő nem volt kellő mértékben meghúzva. Érdemes lenne erre a későbbiek során visszatérni.

Gyűrűvándorlás

A tengelynek, adott esetben a főtengelynek szilárdan kell állnia a csapágy belső gyűrűjében. Ez biztosítja, hogy ne mocorogjon benne, mert az káros kopásokat eredményezne. A szilárd illesztés viszont nehezen szerelhetővé teszi a konstrukciót. Az arany középút megtalálása  sokszor elég nehéz.

Lássuk csak, mi a probléma a kelleténél lazább illesztéssel. Ez tulajdonképp azt jelenti, hogy a csapágy belső átmérője nagyobb, mint a tengely külseje. Nyilván század milliméternél is kisebb a hézag, ezért a hatásosabb szemléltetés kedvéért képzeljünk el egy tengelyt, amire ráteszünk egy jóval nagyobb alátétet. Ha a tengelyt vízszintesen tartva elkezdjük forgatni, látni fogjuk, hogy az alátét lassabban fog forogni, mint a tengely. Aki kételkedik, tegyen egy festett jelet mindkét alkatrészre. Tehát fordulatszám különbség fog jelentkezni. Ugyanez a jelenség játszódik le a motorban is, a kelleténél lazább illesztés esetén. A helyzetet súlyosbítja, hogy kenőolaj ebbe a szűk résbe nemigen jut.

Mindezek együtt azt fogják eredményezni, hogy lassan ugyan, de kopni kezd a két, egymással érintkező alkatrész. Első ránézésre az tűnhet fel, hogy vöröses-barnás valami látható a felületeken, ami nem más, mint maga a kopadék.

Tengelykapcsoló: Jelentéktelen, igen enyhe elszíneződés látható a fémlamellák némelyikén, melyet okozhatott akár egy intenzívebb indulás is. Egyébként a mérések rendellenességre nem utaltak.

Váltó: Tökéletes állapotú. Akár az új. A léptető villákon még működési nyomok sem láthatók, a fogaskerekek fogai hibátlanok, a kapcsolókörmök határozottan épek.

Futómű: Kormánycsapágy állapota megfelelő, az első teleszkóp csúszóperselyei közül az alsók kopottak, cserére szorulnak.

Hátsó futómű: A lengővilla tengelyének és a himbarendszer forgáspontjainak tűgörgős csapágyazásait rendben találtuk. A kenőanyag itt-ott elfáradt, kiszáradt, úgyhogy éppen ideje volt egy tisztítási, zsírzási karbantartásnak.

MÉRÉSI JEGYZŐKÖNYV

Mérési hely
Beszerelési méret
Szervizlimit
Mért érték
Minősítés
Vezérműtengely bütyök magassága
Szívó bütyök

43,488-43,588
43,34
43,5
Kiváló

Kipuf. Bütyök

43,129-43,229
43,03
43,13
Kiváló
Szeleprugó szabad hossza


40,38
38,36
40,1
Kiváló
Vezérműtengely ütés



0,03
0,01
Megfelelő
Dugattyú-henger illesztési hézag


0,030-0,055
0,13
0,04-0,009
Megfelelő
Dugattyúgyűrű-horony hézagok
Felső gyűrű

0,03-0,08
0,13
0,05
Kiváló

2. gyűrű

0,03-0,07
0,11
0,05
Kiváló
Dugattyúgyűrű-vég hézagok
Felső gyűrű

0,20-0,35
0,6
0,45
Megfelelő

2. gyűrű

0,35-0,50
0,85
0,55
Megfelelő

Olajlehúzó gyűrűk

0,20-0,70
n.a.
0,6
Kiváló
Szelephimba tengelyek


11,981-11,991
11,96
11,98
Kiváló
Szelep-szelepvezető hézag
Szívó szelepeknél

0,010-0,037
0,08
0,03
Kiváló

Kipuf. szelepeknél

0,025-0,052
0,1
0,06
Megfelelő
Tengelykapcsoló lamellái
Fém
Hullámosság

0,2
0
Kiváló

Kopó
Legalsó
2,90-3,10
2,8
3
Kiváló


2 darabos
2,92-3,08
2,8
3,03
Kiváló


4 darabos
2,90-3,10
2,8
3,06
Kiváló
Tengelykapcsoló rugói


55,6
52,82
55,1
Megfelelő
Főtengely
Ütés


0,04
0,02
Megfelelő

Hajtórúd fej  hézagok
Oldalirányú
0,35-0,65
1
0,45
Kiváló


Radiális
0,01-0,025

0,02
Kiváló