Velodrom Millenáris 2012 - Előre a múltba

Itthon és külföldön egyaránt egyre nagyobb divatja van a veteránjármű-találkozóknak. Ezek jellemzően a kordon mögött álló motorok, autók szépen restaurálva, polírozva, amolyan „mindent a szemnek” alapon. Emellett mégis van egy veterános rendezvény, ahol a gépcsodák testközelbe kerülhetnek, megfoghatók, sőt, nagy részük menet közben, egy 45°-os döntésű oválpályán is látható, hallható: ez a Velodrom Millenáris.





A Velodrom históriája az 1896-os millenniumi ünnepségekhez kapcsolódik. Ekkor épült, Budapesten –ideiglenes jelleggel – egyetlen kerékpáros versenypályaként az országban. Később fejlesztették, korszerűsítették, majd az 1928-as kerékpáros-világbajnokság apropójából Hajós Alfréd és Matyók Aladár tervei alapján teljesen újjáépítették. A negyed mérföldes, 412 méter hosszú, feszített betonpályát 110-120 km/h sebességre tervezték át. A ma használatos rövid, lapos parkettás pályákkal szemben a Millenáris kanyarjai nagy ívűek és igen magasak, ez volt akkoriban Európa legkorszerűbb versenypályája. Fennmaradását – jelentős ellenállással szemben – egészen az első világháborúig csak a sportegyesületek és a sportolás iránti igény tudta kivívni.

A harmincas években nagy sikerű sport- és szabadidős rendezvények állandó helyszíne volt. A második világháború alatt is szinte végig működött, utána a lakosság és a sportolók hozták rendbe a megsérült létesítményt. Itt rendezték Magyarország első válogatott labdarúgó-mérkőzését is. A Velodrom pályakialakítása a korábban rendkívül népszerű stéherversenyek miatt kapta mostani formáját. Ennek lényege: egy speciálisan átépített motor szélárnyékában egy különleges kerékpárral mennek a versenyzők.

A versenytáv akár hatvan kör is lehet, nemritkán 70-80 km/h-s tempóban. A Millenáris Sporttelep neve mára összefonódott a hazai kerékpársporttal, emellett különlegessé teszi, hogy már 116 éve eredeti rendeltetésének megfelelően és folyamatosan használatban van. Az évek során többször korszerűsítették, de a pálya vonalvezetése még mindig az eredeti, és a tribün épület is az 1928-as állapotában látható. A rendszeres kerékpáros rendezvények mellett tavaly április óta a benzinüzemű járművek rajongói is körözhetnek a pályán az évente kétszer megrendezésre kerülő motoros, autós és kerékpáros veterántalálkozón. Noszvai András érdeme a rendezvény velodromra történő szervezése.

A nemzetközi rendezvény igazi különlegessége, hogy a járművek legnagyobb része váltott csoportokban fut a betonpályán, egy teljes napon át. A nézőket nemcsak a régi gépek elképesztő hangja nyűgözi le, hanem a látvány is, hiszen a járművek tulajdonosai korhű ruhákban vezetik autóikat és motorjaikat. Eddig olyan különlegességek vonultak fel a Velodromon, mint Gróf Festetics Ernő Maseratija, az osztrák Bugatti Club elnöke eredeti állapotú kocsijával. A motoroknál: Kalmár Tamás 1902-es Laurin & Klementje, Indian motorkerékpárok, több háború előtti, a tökéletességig restaurált NSU 501-es.

A versenymotorok közül: Jawa, Benelli, Norton, Triton, BMW, Csepel 100-as és egy Berva. Nincs hiány a Pannóniákból, Danuviákból sem. Az idei rendezvényen a melegrekord ellenére megduplázódott a résztvevők és a közönség száma. Most különösen motorosok jöttek szép számmal, összesen 200-240 jármű fordult meg az eseményen. A különlegességek: a svájci Luigi Taveri háromszoros motorkerékpáros világbajnok és háromszoros TT-győztes, 84 évesen egy Hondával körözött. Lapunk korábbi főszerkesztője, Paulovits Imre egy Suzuki versenymotorral kísérte öreg barátját, mindketten stílusosan, régi versenyző-overallban.

A közönség is nagy fantáziával válogatta össze a ruházatát: volt gengszter, Afit munkafelvevő, úrhölgy és úriember, francia csendőr, fotóriporter, békebeli és szocreál polgár, remete, fegyenc és hippi is. Eljöttek az öreg bringások és a mindig nagy sikert arató velocipédesek is. Jelenleg a Millenáris kerületi védettséget élvez, ennek ellenére a Nemzeti Sporthivatal magánbefektetőknek átadhatóként, elbontható épületként jelölte meg. Talán a folyamatos rendezvények életben tartják még egy ideig az épületkomplexumot. A következő „benzines” veterános program szeptember 15-én lesz a Velodromban.