Hogyan szervezzünk motoros túrát? 2. rész

Van már útvonalunk, talán a csapat is összeállt, megbeszéltük a látnivalókat. Gondolhatjuk, már csak menni kell, motorozni, élvezni a tájat, helyi étkeket fogyasztani, ismerkedni az ismeretlennel. Rossz hírem van. Koránt sem vagyunk a tervezés, szervezés végén. Ebben a részben a szállásfoglalásról a túraszervezőről, a túravezetőről, a résztvevőkről ejtünk szót.





(Az első rész itt olvasható: link)

 

Szállásfoglalás

 

A szállás sokfélesége miatt rengeteg a buktató is. Nem mindegy, hogy egy éjszakára keresünk szállást, többre, esetleg körúton megyünk és minden éjjel új alvóhelyet kell felkutatni.

 

A legnagyobb baj, hogy legtöbbször nem ismerjük a kiválasztott szállást. Ha lehetséges, keressünk olyan helyet, ahol már jártunk, vagy ismerős ajánlotta, az interneten olvassuk el a véleményeket, tájékozódjunk mennyire motoros barát a ház a környék. Sok szállás jelzi, hogy csatlakozott a motoros barát csapathoz. Nyugati irányba egyszerűbb a helyeztünk, átlátható mennyiért milyen szolgáltatást kapunk. Kelet felé érheti meglepetés az utazót.

 

 

A foglalás sikere sokban függ a létszámtól, az éjszakák számától, illetve az esetleges ünnep, iskolaszünet is nehezíti a dolgunkat. Figyeljünk az igényekre, kérdezzük ki a résztvevőket, ki hajlandó 3-4-5 ágyas szobában aludni, ki milyen komfortra tart igényt.

 

Az egyéjszakás kaland a legegyszerűbb, hiszen ha hibázunk, csupán reggelig kell kitartani. Az ár sem annyira lényeges, nem kell hetekig fizetni, ha drága. Több napra már körültekintőbben kell választani, nem jó napokig rágódni a drágaságon, a rossz szobán, ez ugyan is elrontja az egész motorozást. Körutazásnál minden éjjel más szálláson alszunk, de koránt sem mindegy az ár, nem biztos, hogy a kalkulált napi etap célpontjában van korrekt szoba. Rengeteg infót kell összegyűjtenünk, megannyi fotót, véleményt felderítve, de a legjobb, ha már valaki személyes tapasztalatok alapján segíti munkánkat.

 

Talán a legkönnyebb dolgunk a „kalandtúránál” van, hiszen itt nincs előre foglalt szállás, de ez egy külön világ, kevesek merik felvállalni a bizonytalanságot.

 

Bármilyen szállást foglalunk, tájékozódjunk és tájékoztassunk. Tudjuk meg mekkora létszámot tudnak fogadni, van-e fedett parkoló a motoroknak, étkezési lehetőség, mikor kell fizetni és meddig, milyen módon tudunk változtatni, lemondani.

 

Minden információt osszunk meg idejében a résztvevőkkel, ha bárkinek kifogása lenne tudjunk lépni az ügyben. Szedjük be a szállás díját előre, ne nekünk kelljen megelőlegezni, esetleg a késői visszalépés miatt az üres helyeket is kifizetni.

 

A túraszervező

 

A túraszervező veszi nyakába az összes problémát. Különböző emberek, sokféle igényét kell figyelembe venni, megtalálni a középutat útvonalban, tempóban, megállásoknál, szállásnál, étkezéseknél és még sorolhatnám a sok tennivalót. Csak olyan ember vágjon bele, aki bírja a gyűrődést, ugyanis rengeteg munkát igényel egy túra jó megszervezése és még így is lesz akinek nem lehet a kedvében járni. Valójában elsősorban a saját igényeit kell kielégíteni, de mégis felelős lesz az egész motoros túra lebonyolításáért. Fontos szempont, hogy ismerje a túrára jelentkezőket, legalább egy beszélgetés előzze meg a túrát. Minden résztvevő telefonszámát, egyéb elérhetőségét tudja, Ő maga legyen mindig elérhető, hiszen az egyetlen ember aki 100%-ig tisztában van a túra minden részletével. Nagyon lényeges, hogy az esetlegesen felmerült problémákról idejében tájékoztassa a szereplőket, mert így van lehetőség változtatni a csapat igényei szerint, illetve van idő megemészteni a változásokat.

 

Amennyiben felcsapunk túraszervezőnek, úgy bátran kérjük ki tapasztaltabb barátaink tanácsát, hiszen a szervezés csak látszólag egyszerű feladat.

 

###

 

A túravezető

 

Sok esetben a túravezető azonos a szervezővel, de előfordul, hogy mást kér fel a szervező a vezetésre.

 

A túravezető szerepe meghatározó a biztonság, a zökkenőmentes lebonyolítás és a jó hangulat szempontjából. Feladata vezetni a csapatot, összetartani azt, létszámtól függetlenül. Tapasztalt, jól motorozó, higgadt motoros vállaljon ilyen titulust. Tisztában kell lenni a társak vezetési tudásával, senkit nem szabad kényszeríteni a magasabb sebességre még egyenesben sem, hiszen az balesetveszélyhez vezethet. Indulás előtt tájékoztassa a motorosokat a következő etap nehézségéről, hosszáról, a várható időtartamról, még akkor is ha ezt a szervező már megtette. Mondja el az általa használt karjelzéseket, melyiknél mire számítsanak a többiek. Megállásnál mondja el mennyi idő van pihenésre, tankolásra, várlátogatásra, ebédre. Induláskor figyelni kell, hogy mindenki készen van-e az öltözéssel, rajtra kész. Elinduláskor lassan vegye fel az utazó sebességet, mert a vége késéssel indul, így nekik nagyon kell húzni a gázt egy gyorsrajtoló vezetőnél. Vegye közvetlenül maga mögé a lassabb motorosokat és hagyja a sor végére a gyors, jól motorozó résztvevőket. Soha ne akarja megmutatni milyen ügyes és gyors! Ezzel veszélybe sodorja társait és az egész motoros túra kimenetelét. Haladjon dinamikusan, egyenletesen, kereszteződéseknél várja be a sor végét. Válasszon a végére feltűnő ruházatú csapattagot, hogy lássa megérkezett-e. Irányváltoztatásnál előre jelezze, indexeljen, hogy mindenki felismerje mi fog következni. Ha csak elengedi a gázt, akkor is jelezze féklámpa felvillantásával, hogy lassulni fog. Bármilyen profi is a vezető, kb. 7-10 motorig látja be a sort, ezért ennél nagyobb létszámnál, már jól jön egy-két segítő, akikkel pmr rádión keresztül tartják a kapcsolatot. Lehetőleg tartsa be a sebességhatárokat, ugyan nem felelős a túrázók esetlegesen beszedett büntetéseiért, de egy igazoltatás sokat elvesz a drága motoros időből.

 

 

Megállásoknál vegye figyelembe, hogy a többi motorosnak is kell hely a parkoláshoz. Útviszonyoktól és motoroktól függően 100-200 km után illetve egy-két óra elteltével tartson pihenőt, konzultáljon a csapattal, ki hogyan érzi magát.

 

A jó túravezető tudásával és odafigyelésével kivívja a tiszteletet, szívesen hallgatnak rá a vele együtt motorozó barátok, ismerősök.

 

Aki most kezdi a túravezetést, figyelje, hogyan csinálják mások, a tapasztaltabbak, érdemes kisebb létszámmal, rövid túrákkal kezdeni.

 

A túratársak

 

A túrán résztvevő motorosok néha úgy érzik, nekik semmi dolguk egy ilyen szervezett túrán, viszont ez koránt sem ennyire egyszerű. Nem elég jelentkezni, befizetni a részvételi díjat (ha van ilyen) és odamotorozni az indulási pontra. A túratársnak igenis rengeteg „feladata” van.

 

 

Leginkább tájékoztatás jellegű, amit a résztvevőnek meg kell tennie. Tudatni kell a szervezővel és a túravezetővel, hogy kezdő motoros vagy tapasztalt (nem ciki bevallani az igazat!), milyen tempóval szeret motorozni, vagy mi az amit már nem vállal be, milyen hatótávú a motorkerékpárja, mit szeret enni, hol szeret aludni és minden olyat közölnie kell amitől úgy gondolja, hogy biztonságot ad számára.

 

Lehetőség szerint tartsa be a túravezető utasításait, figyeljen a karjelzésekre, ne váltogassa a helyét a sorban, tankoljon amikor a többiek, haladjon zipzár alakzatban, hogy ne legyen kilométernyi a sor. Műszakilag 100%-os motorral túrázzon, tartsa be a kresz szabályait, ne fogyasszon alkoholt és drogot vezetés előtt. Viseljen védőfelszerelést. Igyekezzen betartani az indulási időpontokat, legyen együtt a csapattal. Amennyiben később csatlakozik a túrához, vagy idő előtt hagyja el a csapatot, azt jelezze a vezetőnek, mikor és hol. Ha valami nem tetszik a túra szervezésében, vezetésben, azt lehetőleg négyszemközt mondja el és ne nagy nyilvánosság előtt. Vegye figyelembe, hogy a szervező is a legjobbat szeretné, de ez nem mindig sikerül.