Túraabroncsok 3. rész

Ha már GS, akkor neki kell indulnunk a nagyvilágnak. Mondja ezt az egónk. Ide hát a bütykös profilokkal. Mi történik viszont akkor, ha aszfalton kell maradnunk? Gumitesztünk harmadik részében a két világ közti legjobb köztes megoldást keressük.



A nagy gumiteszt első része itt, a második része pedig itt olvasható.

 

galéria Gumiteszt - Túraabroncsok 2015, 3. rész
Kattintson a képre a galériához!


Kezdjük tesztünket egy születésnapi köszöntővel! A TKC 80 ugyanis idén lett 30 éves. Bár a Conti abroncsát már 1984 őszén bemutatták a kölni IFMA motorkiállításon, a kereskedelemben csak 1985 elejétől lehetett kapni. Azóta számtalan utazó álmait valósította már meg, valószínűleg a föld minden országában. Hogy ez idő alatt a durva bütykös gumi hányszor kerülte meg a világot GS-ek és XT-k abroncsaira húzva, valószínűleg sosem fog kiderülni. Mindenesetre mostani tesztünk eredményétől függetlenül nyugodtan bontsunk pezsgőt a tiszteletére: happy birthday, Mr. TKC!

A legendás abroncsot mára a customtársadalom is felfedezte a maga számára. Alig van egy olyan Youngtimer-Bobber, amely ne TKC 80-ast viselne felnijein. Az időközben megjelent 17 colos, 180/55-ös hátsó kerékre való változatnak köszönhetően pedig jó néhány 200 lóerős superbike-ot is ezzel szereltek fel.

galéria Gumiteszt - Túraabroncsok 2015, 3. rész

A semmi közepén, Németország közepén. Aki keres az a lakóhelyéhez közel is talál offroadozásra alkalmas terepet. Csak egy kérdés marad: milyen gumival?

Vajon ennyi volt, a sok ezer sivatagi vándor, dzsungelharcos és bozótpilóta kísérője egyszerű utcai cruiserré alacsonyul le és a sarki kávézó előtt fog csak díszelegni? Gumitesztünk harmadik részében pontosabbat akartunk tudni erről, és pengeváltásra kértük fel a járműtechnikailag már H-s besorolásra jogosult abroncsot egy jóval fiatalabb tesztmezőnyben.

A kérdés képzeletbeli Motorrad-törzsasztalunkhoz: létezik vajon a tökéletes gumi a németek kedvenc motorja, az R 1200 GS számára? Mivel a 110/80 R 19-es első és 150/70 R 17-es hátsó abronccsal ellátott levegőhűtéses változatból jóval több fut az utakon, mint a széles vízhűtéses modellből, ezért választásunk a K25 sorozat utolsó generációjára esett. A neufinsingi BMW-kereskedő, Karl Maier készletéből kaptunk egy 2013-as R 1200 GS „Triple Black”-et, most már csak a megfelelő abroncsok hiányoztak.

galéria Gumiteszt - Túraabroncsok 2015, 3. rész galéria Gumiteszt - Túraabroncsok 2015, 3. rész

A GS-abroncsok országúton és autópályán

A kis fekete az utcára

Gyárilag a nagy endurókat általában klasszikus enduróprofilokkal szerelik fel, amelyeket idei gumitesztünk második részében mutattunk be. Legkésőbb az első cserénél felmerül azonban a kérdés: jobb lenne több bütyök vagy mégis a finomabb bordázat való az aszfaltra? Kétségtelen, hogy a korszerű túraendurók nagyobb részét szinte kivétel nélkül aszfaltozott utakon használják. Kavics szinte csak akkor kerül a kerekek alá, ha egészségügyi szünetet tartva megállunk az út szélén. Tehát talán rögtön vehetnénk is egy 100 százalékos (túra-) utcai abroncsot, amelyet szinte minden gyártó kínál a jellemző 110/80-as és 150/70-es enduróformátumban. Időnként ráadásul a megfelelő kiegészítő jelöléssel. Például a Michelin a Road 4-es túraabroncsa három változatban is kapható: normál kivitelben, megerősítve Gran Turismóként, valamint a Trail endurókhoz kialakított gumikeverékkel. Aki többet jár terepen, az persze tudni szeretné, hogy ezért mit kell fizetnie országúton és autópályán. A kényelembeli különbségek azonnal érezhetők az olyan durvább profilú abroncsokon, mint a klasszikus Conti TKC 80 vagy a Metzeler 50/50 (országút/terep) esetében, de léteznek vajon erre vonatkozó teszteredmények is? A 100 km/h-s sebességről ideális körülmények között végrehajtott fékezés például egyértelműen megmutatja, miben rejlenek a bütykös abroncsok veszélyei. Az ABS fékasszisztens parádés támogatása ellenére a GS-nek a TKC 80-nal vagy a Karoo 3-mal sokkal hosszabb fékútra van szüksége, jóval nagyobb maradék sebességgel.

 

galéria Gumiteszt - Túraabroncsok 2015, 3. rész

 

 

Jelentős kopás az abroncs peremén a Karoo 3 esetében: már néhány teljes erőből végrehajtott fékezés elég volt ahhoz, hogy elkészülhessen ez a kép

 

 

 

 

ÖSSZEGZÉS: Természetesen ezt az eredményt már egy asztal melletti beszélgetésnél is előre lehetett tudni. Tesztünk azonban egyértelmű bizonyítéka annak, hogy a durva bütykös abroncsok milyen távol is vannak az aszfaltra optimalizált endurógumiktól. Nem szabad illúziókban ringatnunk magunkat a határtartományban való viselkedésről. Itt a Conti TKC 80 és a Metzeler Karoo 3 teljesítménye igen szerény, és a nagy teljesítményű, nagyméretű endurókon gyakorlott pilótát is igényel. Annál is inkább pozitív az élményünk a Conti újonnan bevezetett TKC 70-esével kapcsolatban, amelytől durva profilja ellenére nem áll távol az utcai használat sem.

 

Országút/autópálya (Új állapotban) Maximális pontszám CONTINENTAL TKC 70
CONTINENTAL TKC 80 DUNLOP Trailsmart METZELER Karoo 3 MICHELIN Pilot Road 4 Trail
Manőverezési készség 30 28 26 27 25 26
Kormányzási pontosság 30 23 10 26 12 27
Kanyarstabillitás 20 14 5 18 8 19

Tapadás kanyarban

10 9 6 9 7 9
Tapadás gyorsításkor 10 9 6 9 7 9
Egyenesfutás 10 6 3 7 5 10
Menettulajdonságok utassal 20 14 6 17 8 17
Viselkedés a határtartományban 10 8 3 9 5 8
Felállítónyomaték 10 8 6 8 6 7
Összesen 150 119 71 130 83 132
Helyezés 3. 5. 2. 4. 1.

Természetesen biztos volt a részvétele a cikk kezdetén említett oldtimernek. A TKC 80 semmihez sem hasonlítható módon kísérte végig a GS sorozat életét, logikus tehát, hogy ebből a koncepció-összehasonlításból sem hiányozhat. Mielőtt azonban belevágnánk a dolgok közepébe, a jobb érthetőség kedvéért megjegyezzük, hogy a 30 év természetesen nem múlt el nyomtalanul a TKC 80 fölött.

Bár külsőleg sok minden maradt a régiben, de a már említett méretbővítés mellett az évek során a keveréken is többször módosítottak. És még ha a Conti reklámszlogenje így is hangzik: „Német technika 1871 óta”: a TKC 80-as 2005 óta Dél-Koreában, a Shinko abroncs gyártójánál, a Shin Hungnál készül. De lássuk: vajon a teszt során kivel kell megküzdenie a bütykös guminak?

Természetesen egyértelmű, hogy a GS-pilótáknak is csak töredéke jár sárban a motorjával, a bokszert is túlnyomórészt országúton használják. Éppen ezért mára a neves márkák mindegyike kínál egy sportos utcai kialakítású túraabroncsot a (régi és új) GS méreteiben is.

Az abroncsok terepen

 

Természetes kanyarok vagy asztaltánc?

galéria Gumiteszt - Túraabroncsok 2015, 3. rész

A tesztelés ezen szakaszában először azt kellene tisztázni, hogy mit is értünk terepezés alatt. Ha megkérdezünk tíz motorost, hogy mit is sorolnak „offroad“ kategóriába, akkor valószínűleg tizenegy eltérő véleményt fogunk hallani. Az egyiknek egy természetes hágón az Alpokban, a másiknak viszont csak egy krosszpálya ugratóján kezdődik a terep. Próbáljunk meg ennek a két végletnek a kombinációjából összegyúrni egy tesztpályát? Nem tűnik igazán célravezetőnek. Egyrészt a sóderes alpesi utakon akár egy cruiser gyári gumijával is nyugodtan végig lehet menni, másrészt a nehéz, nagy endurókat nem a fürge motokrosszpályákra találták ki. A GS rugózóelemei még egy ártatlan ugratónál is (a jobb oldali kép merészebbnek tűnik, mint a valóságban) könnyen beadják a kulcsot. Így az arany középútra esett a választásunk. A teszt öt résztvevőjének erdőn-mezőn át homokos és agyagos utakon, valamint egy poros ovális offroadpályán kellett bizonyítania terepre való alkalmasságát. Az első próba: emelkedőn végzett gyorsulásmérés egy agyagos földúton a tapadás vizsgálatára. Gyorsan kiderült, hogy a TKC 80 itt igazán elemében van, és az ugyanebből az istállóból való durva bütykös konkurenst (TKC 70), valamint a Metzeler Karoo 3-t is maga mögé utasítja.

 

Meglepő ugyanakkor az eredmény a két utolsó helyen. Profilját tekintve úgy gondoltuk volna, hogy a Dunlop enduróabroncsának, a Trailsmartnak jobb a tapadása, mint a sima profilú utcai Michelin Pilot Road 4 Trailnek. Az adatrögzítés azonban mást mond. A Michelin a másodperc törtrészével megelőzi a Dunlopot! A második gyakorlat ugyanezen a pályán fékezés teljes erővel, most viszont ellenkező irányban – tehát lejtőn. Jaj mindenkinek, ha az első kerék ilyenkor nem tud rendesen belekapaszkodni a laza talajba! Akkor az ABS ellenére is bukás lesz a dolog vége. Itt a Trailsmart meglepő módon nem marad el a Michelintől és a két Conti abroncstól, pedig azoknak jóval durvábban strukturált a felülete. Nagyon gyorsan romlik viszont a Michelin profilja, emiatt a GS ABS-e nála szabályoz a legsűrűbben a lejtős fékezés során. A következmény kereken öt méterrel hosszabb fékút, mint a Conti TKC 80 esetében.

 

Egy majdnem 300 méter hosszú, homokos-agyagos ovális pályán végül a gyorsítás, a fékezés és a kanyarodás is fontos szerephez jut. Itt elsősorban a kanyarban való tapadás és a határtartományban való viselkedés a lényeg. Egyértelmű, hogy itt a TKC 80 dominál. De törzsasztalunk pontosan tudja, milyen értékekkel.

 

Tesztelés terepen

galéria Gumiteszt - Túraabroncsok 2015, 3. részNagyobb tapadás gyorsításkor, jobb eredmények fékezéskor, jó visszajelzés kanyarokban. Ovális (száraz) tesztpályánkon a TKC 80-nal felszerelt motor jelentős előnyre tesz szert a Pilot Road 4 Traillel szemben. De vigyázat: amint a körülmények rosszabbra fordulnak (nedvesség, sár), a Conti bütyökprofilja is gyorsan megadja magát

 

ÖSSZEGZÉS: Nyilvánvaló, hogy a helyezéseket már első látásra ki lehetett volna osztani. Így viszont egyértelmű, hogy a Conti nagypapakorú versenyzője ebben a mezőnyben még mindig nyerő: a TKC 80 még 30 éves múlttal a háta mögött is maga mögé utasítja a jóval modernebb konkurenseket. Összességében a Metzeler Karoo 3 is hasonló szinten van. A Conti új fejlesztése, a TKC 70 kis lemaradással követi őket, összességében még elfogadható a terepen nyújtott teljesítménye. A teszt klasszikus enduróabroncsa, az új Dunlop Trailsmart terepen hamar eléri határait, a Michelin Road 4 pedig Trail kivitele ellenére vérbeli utcai gumi maradt.

Tesztünkre a Michelin Pilot Road 4-et választottuk ki, amelyet az endurók számára speciális Trail kivitelben gyártanak. A standard és a GT változathoz hasonlóan a Road 4 Trail is multicompound abroncsként épül fel. Ez azt jelenti, hogy a gumikeverék eltérő keménységű csíkokból áll. Az abroncsok közepe keményebb a nagyobb menetteljesítmény érdekében, a köpeny vállának lágyabb keveréke ezzel szemben jobb tapadást eredményez a kanyarokban.

Menettulajdonságok Terepen
Maximális pontszám CONTINENTAL TKC 70
CONTINENTAL TKC 80 DUNLOP Trailsmart METZELER Karoo 3 MICHELIN Pilot Road 4 Trail
Trakció gyorsításkor
20
14
17
10
16
8
Tapadás fékezéskor 10
7
9
7
8
5
Tapadás kanyarban 10
6
9
5
8
3

Határtartomány

10
6
9
5
8
3
Gyorsulás 25–60 km/h, s
2,6
2,2
3,4
2,4
3,3
Köridő terepen, s
98,2
93,1
104,3
94,7
105,1
Fékút terepen, m
30,1
29,8
32,2
29,8
35,2
Legnagyobb sebesség terepen, km/h
76,9
81
75
79,6
72
Összesen 50
33
44
27
40
19
Helyezés
3.
1.
4.
2.
5.

 

A Trail mindössze a valamelyest eltérő keverékben különbözik a standard és a Road 4 GT abroncstól. Látványra a Trail is a Road 4-testvérmodelleket követi, a Michelin nem tartotta szem előtt különösebben az offroados megjelenést. Ezzel meg is lenne a TKC 80 ellenpontja: ennél utcaibb már nem is lehetne a Road 4 Trail. Ezzel megvan a résztvevők két véglete, lássuk, milyen abroncsok szerepelnek a köztes tartományban.

Gyártáskor a R 1200 GS-hez hasonló túraendurókat úgynevezett endurógumikkal szerelik fel. Főképp országútra vannak hangolva, a kissé szélesebbre hagyott profilbarázdák viszont bizonyos mértékben alkalmassá teszik őket a terepen való használatra. Mostani koncepció-összehasonlításunkra a Dunlop Trailsmartot neveztük be, amely az idei szezonra jelent meg újonnan.

Így teszteltünk


Aszfalton és azon túl

A második részhez hasonlóan az abroncsokat egy 2013-as (levegőhűtéses) BMW R 1200 GS-en hasonlítottuk össze. Az országúti és autópályatesztekre a Jagst-völgyben, Heilbronnál került sor. Itt található az offroadpálya is. A vizesfelületi próbát a Michelin salon-sur-provence-i teszpályáján végeztük Franciaországban. Elsősorban az alábbi tulajdonságokat vizsgáltuk:

 

Manőverezési készség

A kormányra kifejtett, ahhoz szükséges erő, hogy bedöntsük a motort, illetve lassú vagy váltott kanyarokban tartsuk az ívet.

 

Tapadás gyorsításkor*

Oldalvezetés és erőátvitel eltérő sebességű kanyarokban vizes, illetve száraz burkolaton.

 

Kormányzási pontosság*

Eltérő sebességgel végzett tesztek bonyolult sugarú kanyarokban. Arról ad felvilágosítást, hogy követi-e a motor az ívet, amelyet a pilóta megszab a kormányzással, vagy jelentős korrekciókra van szükség.

 

Viselkedés a határtartományban*

Az abroncsok uralhatósága a tapadás határán – vizes és száraz útburkolaton, valamint terepen egyaránt vizsgáltuk.

 

 

Kanyarstabilitás

A behintázás vizsgálata (váltott) kanyarokban és úthullámok esetén. Utassal és szólóban, nagymértékű bedöntésnél, kigyorsításkor vizsgáljuk.

 

Tapadás kanyarban*

Oldalvezetés maximális bedöntéskor vizes, illetve száraz burkolaton. Keskeny határtartományban mozgunk, ezért ezt a tesztet csak zárt pályán végezzük.

 

 

Egyenesfutási stabilitás

Nagy sebességű haladás autópályán. A motor stabilan tartja az irányt vagy zavaróan beszitál?

 

Felállítónyomaték

Kanyarban való fékezéskor a motorkerékpár bizonyos mértékben felegyenesedik. Ezt a reakciót ellentartással a kanyar belseje felé eső kormányvégen ki kell egyenlíteni.

 

Guminyomás a teszten

2,2 bar elöl, 2,5 bar hátul

Méghozzá igen eredményesen: tesztünk második részében (lásd előző számunkban) a Dunlop igen meggyőzőnek bizonyult. A végső értékelésnél csak a szintén új endurógumi, a Pirelli Scorpion Trail II utasította maga mögé a Dunlopot a második helyre.

Ezen a helyen természetesen jogos a közbevetés: miért nem inkább a teszt győztesét, a Pirellit neveztük erre a koncepció-összahasonlításra? A válasz a Motorrad törzsasztalától: igazságos márkaelosztás! Hiszen a Pirelli-konszerntől, amelyhez a Metzeler márka is tartozik, a Metzeler Karoo 3-at mindenképpen be akartuk vonni a tesztbe. A közismert Tourance Next enduróabroncs jóval durvább testvérmodellje sok GS-pilóta titkos fegyverének számít terepen, szerintük még országúton is jó teljesítményt nyújt. A klasszikus 50:50 arányban közútra és terepre való Karoo 3 elméletileg az arany középutat képviseli. Vajon ő lenne az ideális a GS felnijein?

A GS-abroncsok vizes útpályán


Teljes erővel át a vízen

galéria Gumiteszt - Túraabroncsok 2015, 3. rész

A vizes felületen tanúsított tulajdonságok értékelése minden Motorrad-gumiteszten a sztenderd megmérettetések közé tartozik. Még ha az ember két keréken sokkal inkább napsütésben szeret úton lenni, egyszer a legszebb túra is esőbe fordulhat. Nem árt, ha ilyenkor a nedves aszfalton is bízhatunk az abroncsok tapadásában. Az előző fejezetekhez hasonlóan szakadjunk most el a kézzelfogható mérési értékektől, és a képzeletbeli Motorrad-törzsasztalnál vitassuk meg a teszt lehetséges kimenetelét. Azt gondolhatnánk, hogy a durva bütykös gumik széles negatív profilja kitűnő a vízelvezetés szempontjából, és ezzel esőben megelőzik a többieket. A TKC 80 téli gumiként való besorolása (M + S jelölés) is azt sejtetné, hogy jól teljesít csúszós talajon. A gyors körkérdés eredménye az asztal körül: esőben minden bizonnyal a bütykös abroncsok nyerik a versenyt.

 

De térjünk vissza a fekete aszfaltcsík valóságához, és nézzük meg, hogy mit mutatnak a kérlelhetetlen fékmérések 100 km/h-s sebességről, vizes úton. Még a fékútnál is egyértelműbb, ha a maradék sebességet vizsgáljuk ahhoz képest, amikor a teszt legjobbja (Dunlop Trailsmart) már megállt. Hiszen ez az adat mutatja legjobban, hogy mire képesek a jó esőgumik. A klasszikus durva bütykös gumik, amelyek jóval több mint 40 km/h-s sebességgel száguldanak el a Dunloppal már rég megállt GS mellett, egyértelműen nem tartoznak közéjük. A vizes tesztpályán (lásd a mérési adatokat jobbra fent) is megmutatkozik, hogy a TKC 80 és a Karoo 3 minden, csak nem biztonságos esőgumi.

 

ÖSSZEGZÉS: A profil a lényeg? Nem, a keverék! Ahhoz, hogy a motor az eső áztatta aszfalton is jól uralható maradjon, a gumikeveréknek is ennek megfelelőnek kell lennie. A profil kevésbé fontos. Ezen a teszten hagyományosan a Michelin vezet, sok abroncskategóriában. Azt is tudtuk, hogy a Road 4 kiváló esőgumi – most pedig kiderült, hogy a Trail változat sem marad el tőle. Érdekes ugyanakkor a második hely körül tapasztalt tülekedés. A Dunlop Trailsmartja fékezéskor brillírozik (jobb, mint a Michelin!), a Conti TKC 70 bebizonyítja, hogy bütykös gumival is lehet kiváló vizesfelületi eredményt elérni. Ez a Conti a határtartomány kérdésében meggyőző teljesítményt nyújt.

 

Menettulajdonságok Vizes úton
Maximális pontszám CONTINENTAL TKC 70
CONTINENTAL TKC 80 DUNLOP Trailsmart METZELER Karoo 3 MICHELIN Pilot Road 4 Trail
Manőverezési készség 10 9 7 9 7 10
Kormányzási pontosság 20 17 12 18 13 19
Tapadás kanyarban 20 19 10 19 12 20
Tapadás gyorsításkor 20 19 9 19 10 20
Viselkedés a határtartományban 20 19 7 19 9 19
Fékezés
10 9 5 8 5 9
Fékút 100 km/h-s sebességről, m
57,6 70,1 55,9 68,9 56,7
Sebesség az Omegában, km/h 69,5 58,5 69,9 65,0 73,3
Köridő, min 1:06,79 1:16,39 1:06,43 1:12,53 1:03,98
Összesen 100 92 50 92 56 97
Helyezés 2. 5. 2. 4. 1.

Mindenesetre ezzel ésszerűen meg is töltöttük volna a mezőnyt: a legendás keményen bütykös Conti TKC 80, a kiegyensúlyozottnak számító, on- és offroadra egyaránt alkalmas Metzeler Karoo 3, a tipikus enduróabroncs a Dunlop Trailsmart személyében, végül a tiszta országúti abroncs, a Michelin Road 4 Trail.

De végül mégis alaposan megkevertük a kártyákat, és a tesztmezőny korelnöke mellett egy fess unokát is indítottunk a vetélkedésen. A TKC 70 2014 óta szerepel a Conti kínálatában. A durva bütykös, diagonális kialakítású nagypapától eltérően az ifjú radiális abroncsot ismét Németországban gyártják. Bár szerkezetét tekintve a TKC 70 inkább az enduroprofilú Trail Attack 2-re hasonlít, néhány sarokszámban azért megmutatkozik a TKC 80-nal való rokonsága. Így a 70-es is M + S jelzéssel van ellátva, ami a télen is motorozók számára teheti vonzóvá.

És a pilótának még a TKC 80 sebességkorlátozását sem kell számba vennie (sebességindex Q = 160 km/h). A V indexnek köszönhetően a TKC 70-nel akár 240 km/h-val is mehetünk. Bár profilképe nem annyira durva, mint a TKC 80-é, de markáns, robusztus megjelenése arról árulkodik, hogy valószínűleg terepen is megállja a helyét. Ugyanakkor a multicompoundhoz hasonló gumikeverék kopásálló középső és lágy, tapadós vállrésszel arra hivatott, hogy aszfalton is a legjobbat lehessen kihozni belőle.

Mindez épp elég ok arra, hogy itt sutba dobjuk a márkák arányosságát, és a TKC 70 személyében még egy Contit nevezzünk be a versenybe. Szerencsére, mondanák többen is a törzsasztalnál, amikor a végeredmény lehullik a pultra. Ugyanis a TKC 70 valóban meggyőzőnek bizonyult.

Nem marad el az utcai gumiktól, ugyanakkor terepen is elegendő a tapadása. Az országúti motorosok ugyanakkor a Trailsmarttal érzik nagyon jól magukat – a kissé gyűrődő enduróabroncsok a GS-en jobb visszajelzést adnak, mint a viszonylag merev, Road 4 Trail-szerű túragumik. Kissé jellegtelen maradt ugyanakkor a Karoo 3. Aki tényleg csak terepen használja a motort, az vegyen rögtön TKC 80-at. Ha már bütykös, akkor legyen igazán az! Végül tehát mégis az eredetit ünnepeljük…

Végeredmény Országút/autpálya Vizes út Terep Összesen Helyezés
Dunlop Trailsmart 130 92 27 249 1.
Michelin Road 4 Trail 132 97 19 248 2.
Continental TKC 70 119 92 33 244 3.
Metzeler Karoo 3 83 56 40 179 4.
Continental TKC 80 71 50 44 165 5.

 

ÖSSZEGZÉS:

 

Nézzük a táblázatot a végéről. Mindenki, aki már a garázsajtótól kezdve terepen közlekedik, rá lesz utalva a a TKC 80 vagy Karoo 3 társaságára. Aki viszont motorja nyergében kizárólag aszfalton élvezi a napsütést és az esőt, az a Trailsmartot vagy a Road 4 Trailt tegye fel a felnikre. Ajánlatunk azoknak, akik egy jó középutat keresnek, a TKC 70. A 2014-ben megjelent Conti  abroncs megbízhatónak bizonyult aszfalton és enyhe terepen is.